Gå til innhold
Hundesonen.no

To drømmer i oppfyllelse

charlotte

Recommended Posts

Skrevet

Vet ikke helt hvor jeg skal legge dette, men det handler mest om trening så det får bli her.

Våren 2006 kommer min oppdretter fra England til Norge, for å holde flere dagers kurs i jakt med retriever på engelsk vis, altså field trial. Han kommer til min hjemkommune i Vestfold, og Lisa sin kullbror kommer også dit, samt en del jaktprøve oppdrettere. Dette er privat arrangement, og jeg skal selvfølgelig delta på kurset. Jeg gleder meg selvsagt, det er kjempestort at en så stor person som han kommer for å lære oss nordmenn ett og annet om retrieving. En drøm i oppfyllelse!

Og ikke nok med det.. Pappa har sagt ja til å skille ut tomt på gården sin, og vi er i gang med å søke om byggetillatelse og regner med å begynne å bygge i 2007-2008. Det betyr kennelanlegg, store luftegårder, bjørke-allé og skilt ved veien: "Nes Labrador".

Hihi.. :lol:

Skrevet

oisann :lol: Høres spennende ut Charlotte! Det er sikkert utrolig lærerikt med slike kurs.

håper du får deg stort hus med kennel. Det hadde vært knallmoro. :lol:

Skrevet
Wow så spennende da! :lol: Ja dette blir spennende å høre mer om etterhvert! :lol:
Det er deilig når ting faller på plass.. Gleder meg enormt til kurs og treningssamlinger i det nye året som kommer! Nå nærmer det seg tiden hvor jeg prøver henne på kaldt vilt (by-due) også :D (Kaldt vilt er mindre fristende å bite i)
Skrevet
oisann :lol: Høres spennende ut Charlotte! Det er sikkert utrolig lærerikt med slike kurs.

håper du får deg stort hus med kennel. Det hadde vært knallmoro. :lol:

JA! Skal ha hus som er praktisk til livsstilen min, med en egen inngang til grisete bikkjer, treningsutstyr og sølesko, en plass hvor hundene kan være adskilt fra stua som også kan brukes til valperom, en grusplass tilpasset lydighetstrening, osv. Håper fylkesmannen godkjenner byggeplanene..

Skrevet
JA! Skal ha hus som er praktisk til livsstilen min' date=' med en egen inngang til grisete bikkjer, treningsutstyr og sølesko, en plass hvor hundene kan være adskilt fra stua som også kan brukes til valperom, en grusplass tilpasset lydighetstrening, osv. Håper fylkesmannen godkjenner byggeplanene..[/quote']

Det høres så perfekt og gøy ut at jeg blir helt engasjert her jeg sitter, selv om jeg ikke kjenner deg. :lol:

Men, har du tenkt å leve av hundene, eller ha annet arbeid ved siden av? Bare nysgjerrig på hvordan sånt lar seg gjøre...

Skrevet

Hva slags hus skal du ha da? Hvor stort og sånn? :lol:

Gleder meg til jeg kan bygge hus. Høres artig ut. :lol::D

Men, har du tenkt å leve av hundene, eller ha annet arbeid ved siden av? Bare nysgjerrig på hvordan sånt lar seg gjøre...

Må bare spore av litt, sorry Charlotte. :oops: :P

Går det virkelig an å leve av hunder i Norge? Trodde ikke det var innbringende nok til at det gikk ann jeg... :-o

Skrevet
Går det virkelig an å leve av hunder i Norge? Trodde ikke det var innbringende nok til at det gikk ann jeg... :-o

Vet ikke, derfor jeg spør. :lol:

Spørs vel litt i hvor stor skala man driver, og hvor mye arbeid man legger i det - men jeg forestiller meg også at det er vanskelig.

Skrevet

Å nei, jeg skal ikke leve av hundene. Blir nok et lite, men betydningsfullt oppdrett. Det blir arbeid ved siden av så lenge det er nødvendig med to inntekter. Og det er nok nødvendig i lang tid fremover.

Skrevet

Skjønner. :lol:

Hørtes deilig ut å evt kunne leve av hunder dog. Hvis det lar seg gjøre da. Men da må men vel kanskje drive veldig stort?

Uansett, få høre om huset! :lol:

Skrevet
Hva slags hus skal du ha da? Hvor stort og sånn? :lol:

Gleder meg til jeg kan bygge hus. Høres artig ut. :l

Det blir "ferdig-hus", mest sannsynlig lafta hus, med dør inn til dobbel, oppvarmet garasje. Uten kjeller, på en bakketopp inntil skogkanten. 50 meter fra et badevann, hvor det er ørret og tryte og kongelig treningsområder til hund. Huset blir bygd på to plan, på ca 300 kvm, 3-4 mål tomt. Tror ikke jeg vil ha torvtak, men jeg vil kjøre mørk trefarge og skipsgulv der det lar seg gjøre.

Skrevet
Skjønner. :lol:

Hørtes deilig ut å evt kunne leve av hunder dog. Hvis det lar seg gjøre da. Men da må men vel kanskje drive veldig stort?

Ja, da skal man produsere rimelig mange kull, noe som ikke alltid resulterer som man forventer. Kjenner en jaktlabbe kennel som lever av dette, det er Drakeshead i England v/ Mr og Mrs John Halstead. De lever fett, med verdens kuleste bygning tilpasset x antall hunder med x antall behov. Sinnsyk fet tomt, med gullskilt ved veien. Her er kjerra dems:

p7_1.jpg

Skrevet
Hvor mye koster den morroa da? *nysgjerrigper* :oops:

Du må da ha torvtak! [-X Torvtak er et must! :lol:

Lafta tømmer og torvtak, det er hus det! :D

Har ikke taksert moroa ennå, men vi legger ca 2 mill i det. Tror faktisk vi skipper torvtaket, men vi får se. Synes ikke det er så fint på nybygg :lol:

Skrevet

Åååå så vanvittig kult!!! :mrgreen: *glad på dine vegne*

Da kan vi ha sonen treff hos deg! :wink: Da har du jo anlegg nok til alle hundene og plass nok til alle de gale eierene! :lol:

Skrevet
Åååå så vanvittig kult!!! :mrgreen: *glad på dine vegne*

Da kan vi ha sonen treff hos deg! :wink: Da har du jo anlegg nok til alle hundene og plass nok til alle de gale eierene! :lol:

Haha, ja det hadde vært knall! Jeg får putte eierne i luftegården tenker jeg, er nok best det :lol:
Skrevet

Oi Oi! :lol: Så vanvittig kult!! :lol:

Vi Må jo ha sonen treff hos deg!Kjempe spennende,jeg sitter å gliser på dine vegne her Banana

Skrevet

Flaming Nei fy søren så urettferdig!!! MIN drøm og så går den i oppfyllelse for DEG :evil: Iallefall det nesten min drøm :wink:

Men det blir veldig spennende å følge med de neste årene, du får holde oss oppdatert :mrgreen: Skal krysse fingrene for at dere få tillatelse fra kommunene :lol:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...