Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål om HTML, CSS og bokmerker


SD
 Share

Recommended Posts

Jeg bruker HTML, CSS og frames til å lage hjemmesiden min. Når jeg skulle legge til et bokmerke på en av sidene for å linke derifra og til et bildet på en annen side, så gikk det ikke. Jeg kom bare på toppen av siden. Drev å testet litt ut og fant ut at når jeg kuttet ut CSS så virket det. Er det virkelig ingen måte å kombinere bokmerker med CSS på hjemmesiden? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dobbeltposte. Har testet ut litt mer, og jeg får til å bokmerke sånn som jeg vil når jeg enten

A: tar bort CSS eller

B: beholder CSS, men tar bort bildene på den siden.

Det må da gå an å kunne kombinere begge deler? Det som er enda mer merkelig at jeg mener å huske at det fungerte for et par måneder siden. Så håper noen kan hjelpe meg eller peke meg i en retning der jeg kan få hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg meg plutselig veldig dum her. Hva er et bokmerke på en hjemmeside? (kan en del HTML/CSS men aner ikke hva du mener med bokmerke)

Mener du at man klikker på en vanlig link og at det fører en til en spesiell plass på en side, f.eks et spesielt avsnitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke svar på det du spør om, men hvorfor bruke frames når det egentlig er en dårlig løsning?

Du bør iallefall øke størrelsen, for det er unødig lite. Optimalisert for ... er ganske så 90-tallet. Idag optimaliserer man for alle besøkende og har ikke med dette, da besøkende er i fokus - ikke utvikleren av siden.

Ment som gode råd, da det for meg blir litt dårlig reklame for kennelen Nalani slik det er. (ja, jeg vet ikke alle tenker slik, men jeg vet også flere tenker nettopp slik - det er ansiktet utad)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg meg plutselig veldig dum her. Hva er et bokmerke på en hjemmeside? (kan en del HTML/CSS men aner ikke hva du mener med bokmerke)

Mener du at man klikker på en vanlig link og at det fører en til en spesiell plass på en side, f.eks et spesielt avsnitt?

Mulig jeg ikke bruker rett ord, men ja det er det siste du skrev. Internal links på engelsk visstnok :) Men tror jeg fant ut av det, og det ser ut til at det er enkelte nettlesere som er problemet. Funket i IE, men ikke nyeste firefox. Vet ikke om det er en annen måte å gjøre det på sånn at det virker overalt hos alle?

Ikke svar på det du spør om, men hvorfor bruke frames når det egentlig er en dårlig løsning?

Du bør iallefall øke størrelsen, for det er unødig lite. Optimalisert for ... er ganske så 90-tallet. Idag optimaliserer man for alle besøkende og har ikke med dette, da besøkende er i fokus - ikke utvikleren av siden.

Ment som gode råd, da det for meg blir litt dårlig reklame for kennelen Nalani slik det er. (ja, jeg vet ikke alle tenker slik, men jeg vet også flere tenker nettopp slik - det er ansiktet utad)

Regna med den ville komme, derfor jeg var veldig i tvil om jeg skulle poste denne tråden i det hele tatt. Men grunnen er fordi det var frames jeg begynte med når jeg lærte meg hjemmeside og jeg kan rett og slett ingen annen måte. Men takk, jeg er blitt gjort klar over det visstnok ikke er en god løsning å bruke det det :)

Men hvis du vil lære meg andre måter å gjøre det på, så vær så god :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste har gjort det og jeg inkludert. Jeg kan lite om alt, derfor bruker jeg ferdig utviklet cms (wordpress) og det er så lett å oppdatere, samtidig som man kan knote litt i css osv for å få det slik man vil.

Husker selv jeg syntes det var morro å få til egen side laget helt av meg selv, så skjønner godt at du holder på - lærer mye. Jeg gikk fra frames over til php include. På den måten kan man inkludere f.eks meny og den vises på alle sider. Endrer man da menyen, så endres det på alle sider, ettersom menyen kun er ei fil. Eksempel

Mye å lære på w3schools om det og webutvikling i helhet.

Ps: ville bare at du skulle vite om frames. Vil du bruke frames, så gjør du selvfølgelig det - det har ikke jeg noe med. (ser jeg ordla meg knotete i forrige innlegg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nok fortsette å knote med min egen hjemmesiden, men jeg skulle ønske jeg kunne lære meg php. Har sett litt på det, og jeg skjønner ikke noenting. Vil ha et likt oppsett slik jeg har det nå, bare med php. Problemet at jeg vet ikke hvordan jeg begynner en gang. Så da er jeg like langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man må ta steg for steg. :) Foruten det jeg nevnte, så syns jeg du har vært flink jeg. Dessverre har jeg ikke svar på spørsmålet dog.

Edit: åhhh det er anker du mener? Greit hvis du kunne peke oss til hvor utfordringen er på siden din

Blir ikke det isåfall noe alla dette?

<a href="http://www.stinedahle.com/kattene.htm#anker_navn">trykk her for å komme til avsnitt</a> <a name="anker_navn"></a>

Anker_navn må selvfølgelig samsvare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel til &aring; g&aring; over til Wordpress eller noe lignende istedet for php, jo mer jeg leser om det jo mer forvirret blir jeg. M&aring;tte visst innstallere noe greier ogs&aring;, og da ga jeg i hvert fall opp. S&aring; blir nok sittende med slik hjemmeside jeg har i dag - dessverre for de som synes det. Ser at den kanskje er litt liten, men n&aring; passer den jo akkurat p&aring; min 15" skjerm. S&aring; vet ikke hvor bredere og h&oslash;yere jeg kan gj&oslash;re den, jeg?

Hehe, mulig det er anker det heter. Ser i alle fall s&aring;nn ut. Men etter &aring; ha testet ut litt mer ser det ut som det er nettleseren som skaper problemer. F.eks under "Kattene" og p&aring; den bildesiden til Fivel s&aring; er det en link som skal g&aring; tilbake til kattesiden, men s&aring;nn at du havner p&aring; informasjonen om Fivel og ikke p&aring; toppen av siden.

Det virket i IE og eldre versjon av FF, men ikke i den nyeste versjonen av FF.Kodene jeg bruker er de samme som du skrev utenom den indent-greia. Mulig det er den jeg mangler for at det skal funke ordentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...