Gå til innhold
Hundesonen.no

Stress -symptom?

Aya

Recommended Posts

Skrevet

Som de fleste vet fikk jeg Puma gjennom omplassering, fordi han utviklet stress symptomer hos tidligere eier (jaget halen sin, skvettet inne). Dette sluttet han med etter noen uker hos meg. Nå har moren min passet han i fem dager. Hun har har mye erfaring med hund, men pga av julestress og sånt har det ikke blitt tid til så mye trening. Han har fått lange turer, bl.a vært med på skitur, men ikke så mye mental trening. Nå har han begynt å "gjete" skyggene på gulvet hjemme, han står og stirrer og stirrer. Stress? Ja, jeg tror det. Hva tror dere? Og gode tips til å forhindre dette? Det skjer som regel på kvelden, ofte selv om/når han er fysisk sliten.

Tillegsopplysning: Før jeg kom hjem i jula har han vært kennel hund, altså bodd i luftegård (både innendørs og utendørs), sammen med andre hunder. Kan det være "kennel-syke" som slår til?

Skrevet

Jeg syns det virker som om han er en hund som blir stressa om han ikke får mental trening, selv om han får utfoldet seg fysisk så trenger han mental aktivisering for å "holde seg i ro". Trenger ikke nødvendigvis å være sånn, men jeg ville nok antatt det med det første.

Skrevet

Høres ut som stress ja..Men det trenger ikke være mangelen på mental stimuli som utløser det,det kan like gjerne være at han har flyttet inn for en periode..Eller kombinasjonen mye fysisk aktivitet,lite mental stimuli og plutselig innehund..Har dere prøvd å gjemme godbiter rundt i huset som han må spore opp etc?Jeg har ihvertfall erfart at mye fysisk aktivitet bare øker stresset når jeg ikke trener mine hunder,men et par godbitsøk roer de stort sett litt ned.. :wink:

Skrevet
Høres ut som stress' date=' og kanskje understimulering?[/quote']

Det er flere som han foreslått stress. Men det er alltid stress, og stress er ikke en årsak - det er en resutat av noe.

Om hunden jakter på skygger, løper etter halen sin m.m. ville jeg tatt kontakt med en atferdskonsulent.

Hos mennesker kaller vi dette ofte for tvangsnevoser - og slike mennesker kan f.eks vaske og vaske og vaske hendene sine, de har mange ritualer som de må følge for å føle seg bekvemme.

For hunden er de atferdene du beskriver symptomer på at hunden er syk. Jeg ville søkt proffesjonell hjelp.

Luifaks

Skrevet

Lurifax:

Han har sluttet helt med å løpe etter halen sin etter at jeg fikk han, for ca fem mnd siden. Han har også redusert pinnegalskapen sin, og gjeter hverken mennesker, sykler, biler eller dyr. Han er nå en ganske rolig og harmonisk hund, og jeg føler ikke at jeg trenger en adferdskonsulent sånn som det er nå.

Jeg vil ikke si at han er syk, eller har et "problem", han er igrunn rolig og sindig til å være en ett år gammel BC, men som de fleste andre rasefellene hans trenger han mye mental stimuli for å ikke finne på morro selv. Dette kommer knaksje tydligst frem når han er sliten fysisk, men ikke sliten nok psykisk.

Jeg gav han litt hjerne-stimulerende oppgaver i dag, og bare av det lille vi trente ble han mye roligere inne.

Grunnen til at jeg startet tråden var å høre om noen med mer erfaring hadde andre teorier enn meg, og om de kanskje hadde noen tips til hva jeg kunne gjøre for å forhindre at han begynner å underholde seg selv med skygger eller lignende. Det fikk jeg, tusen takk til Annette:) Dessuten også for å høre om noe av årsaken kan være at han har flyttet inn.. Takk for svar!

Skrevet
Hos mennesker kaller vi dette ofte for tvangsnevoser - og slike mennesker kan f.eks vaske og vaske og vaske hendene sine, de har mange ritualer som de må følge for å føle seg bekvemme.

dette har det enkle og greie navnet OCD: Obsessive Compulsive Disorder.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...