Gå til innhold
Hundesonen.no

Prosjekt kortere klør!


Kaja
 Share

Recommended Posts

Kua sine lange klør skjærer meg langt inn i hjerteroten "korteklørentusiast" som jeg er.

Grunnen til disse lange klørene er at hun dels, har vært umulig å klippe alene og jeg er ofte alene hjemme, en periode var umulig å klippe selvom vi var to og nå fordi hun har valper i magen og ikke burde legges i narkose (har tidligere suplementert tvangsklipping med narkoseklipping innimellom).

I går løsnet det helt! Jeg og kua har trent hver eneste dag på å klippe klør vi, og gikk fra utgangspungt kålorm i opptil 5 timer..

I går fikk jeg klippet alle klørne mens hun lå helt i ro! :D ENDELIG! Kåla en halvtime først men jeg har aldri før kunnet klippe en Ku i ro.

Men hun har jo veldig lange klør, og jeg kan ikke ta mye før det blør og jeg vil IKKE at hun nå skal få vondt. Hvor ofte bør jeg klippet bittelitt for at det sakte men sikkert skal bli korte klør igjen?

Hun har ikke farlig lange klør som plager henne altså, så langt har det aldri gått.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp litt oppå kloa hennes hver tredje dag, klipp/fil under kloa hver tredje dag og ta tuppen hver tredje dag. Da presses pulpa sakte men sikkert bakover, og ganske snart har du lengden du ønsker. Det betyr at du må klippe daglig en stund, men på forskjellig sted.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de med kloklippsproblemer, kan det lønnes å la en anne prøve seg, på for hunden et uvant sted. Jeg klipte feks Amiga på fem min langs E6 i TRD, det gikk som varm kniv i smør. På lørdag klipte jeg en GD som ikke har blitt klipt på et halvår, midt på skogstur. Det tok 10 min, for hun måtte finne en behagelig liggeplass først :baby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de med kloklippsproblemer, kan det lønnes å la en anne prøve seg, på for hunden et uvant sted. Jeg klipte feks Amiga på fem min langs E6 i TRD, det gikk som varm kniv i smør. På lørdag klipte jeg en GD som ikke har blitt klipt på et halvår, midt på skogstur. Det tok 10 min, for hun måtte finne en behagelig liggeplass først :baby:

Takk for tipset, men det er ikke så veldig mye som er uprøvd her i huset. Det det antageligvis står på er min tålmodighet til å gjennomføre klipp av én klo HVER dag, med maksimal positiv opplevelse. Det er ikke verre enn at jeg faktisk får klipt, det er bare litt slitsomt.

Kovu sover stort sett når vi klipper klør. :P

(jeg tror det er noe med små hunder og kloklipping, hvis det ikke er det at det bare er lettere å holde dem fast og bare gjøre det... tror klørne vokser fortere på små også jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det ER noe med små chubby looking hunder og kloklipp ja - jeg sliter MYE mer med å få orden på klørne til minigrisen enn jeg noen gang har gjort på noen annen hund evver. Det er jo kul kramp å få holdt den i ro - jeg har gått til skrittet å bli forbanna jeg da, da tar det 2 minutter å klippe klør for helt ærlig jeg orker ikke sånn åming. Det hjelper å bli sint - dog blir ikke kotanga møtt med entusiasme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns små hunder lettere åmer og hyler, mens de store bare trekker seg rolig unna, når de "sier" att dette vil jeg ikke. Så er folk kanskje redde for å skade de små, spes siden de hyler og "biter" sånn? Ikke vet jeg, jeg holder og klipper samma F jeg, og jeg har aldri opplevd en hund som har protestert to ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg syns små hunder lettere åmer og hyler, mens de store bare trekker seg rolig unna, når de "sier" att dette vil jeg ikke. Så er folk kanskje redde for å skade de små, spes siden de hyler og "biter" sånn? Ikke vet jeg, jeg holder og klipper samma F jeg, og jeg har aldri opplevd en hund som har protestert to ganger.

Det har ikke jeg heller, og om jeg skal si det selv så er jeg en djevel på kloklipp - men bulldoggen sliter jeg med - men hun mukker ikke hun heller når jeg bare sier tydelig nok ifra at hun ikke har noe valg, det er bare at jeg MÅ si ifra hver gang. Dette gjør jo at jeg utsetter ting litt lenge og nå MÅ jeg kjøre en runde på bakbeina igjen de er LAAANGE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke jeg heller, og om jeg skal si det selv så er jeg en djevel på kloklipp - men bulldoggen sliter jeg med - men hun mukker ikke hun heller når jeg bare sier tydelig nok ifra at hun ikke har noe valg, det er bare at jeg MÅ si ifra hver gang. Dette gjør jo at jeg utsetter ting litt lenge og nå MÅ jeg kjøre en runde på bakbeina igjen de er LAAANGE

Stabeist, de bullene vet du, de skjønner ikke alltid sitt eget beste :lol:

Oabba var genuint redd for kloklipp når hun kom, men etter å ha sett på at Valpis ble klipt (med masse ekstra godbiter hun vanligvis ikke får) trakk hun ikke til seg potene mere. Nå er hun ikke redd lenger, og det er nesten så hun koser seg (hun er en kostøs, det besteste som fins er at noen tar på henne, det nestbeste er å kjøre bil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet om at en del dp synes kloklipp er kjipe saker i mer eller mindre grad.

Så bra at det har løsnet for deg! Selv klipper vi 2 ganger i uka og de vokser som gress i tiden i mellom. Håper det holder seg greit med kloklippen nå.

Jeg løser det ved å gjøre det på samme sted og med samme rutine (setter meg på badegulvet med en liten haug tørrfor, klipper alle og så får han tørrforet) Det er vært redningen både på kloklipp og i de periodene han er på selvpålagt slanking. Da fikk jeg i han, ihvertfall litt, fôr 2 ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simira, det er ikke noe positiv opplevelse å klippe klør her. Jeg forstår greia med positiv trening altså, men på kloklipp her i heimen har det ikke fungert. Jeg har PRØVD, gudene vet hva jeg ikke har prøvd.

Men på Kua fungerte det å sette henne helt låst mellom beina mine og med den ene albuen, enkelt og greit. Hun hyyyylte (gjør hun allitd når jeg skal klippe) og bar seg men da hun forsto at sånn var det så sovna hun, teite hunden. Å jeg har brukt ett år med dikkedill og godbiter, og EN gang med NOK ER NOK.. Ser jo hva som fungerte?

Men hun får alltid ekstranammis etter klipping :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simira, det er ikke noe positiv opplevelse å klippe klør her. Jeg forstår greia med positiv trening altså, men på kloklipp her i heimen har det ikke fungert. Jeg har PRØVD, gudene vet hva jeg ikke har prøvd.

Men på Kua fungerte det å sette henne helt låst mellom beina mine og med den ene albuen, enkelt og greit. Hun hyyyylte (gjør hun allitd når jeg skal klippe) og bar seg men da hun forsto at sånn var det så sovna hun, teite hunden. Å jeg har brukt ett år med dikkedill og godbiter, og EN gang med NOK ER NOK.. Ser jo hva som fungerte?

Men hun får alltid ekstranammis etter klipping :)

Jeg har aldri belønnet under klipping, det forstyrrer mer enn det hjelper (dessuten har han aldri villet ta godbiter så lenge klosaksa var innen synsvidde). Det var snakk om belønning etter klipp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...