Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndarbeidstråd!

Annegru
 Share

Recommended Posts

• Svar 7.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Sjekk ut min kule pappa med sin nye jakke!

Sånn ble den!  Guttungen var nok synlig i barnehagen i dag   Garnet ble veldig kult heklet opp. Forsøkte å ta nærbilde, men fargene ble litt wonky. 

Jeg elsker jobben min men jeg hater jobben min. Nå skal de kjøre sånn superteit greie med Hatteonsdag på førstkommende onsdag. Jeg kan virkelig ikke fordra sånt! Men man blir jo pokker meg straffa for

Posted Images

34 minutter siden, litchi skrev:

Åh så sinnsykt fine. Er det lov å spørre om mønsteret?:wub:

Glemte jeg å legge ut mønsteret? Har ingen oppskrift sånn egentlig bare mønster jeg har tegnet selv i excel, legger det ut som bilde.  Økte til tommelen som man øker på selbuvotter.

Tollervotter.PNG

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, vet det ikke er superwashbehandlingen som gjør det, men det var bare for å beskrive sånn ca tykkelse på garnet da alt superwashgarn jeg har brukt og sett har vært i sånn ca samme tykkelse. Det blir litt for tungt når jeg i tillegg vil ha kofta litt lenger enn gjennomsnittlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mirai skrev:

Jeg har også Mariusgenser i Smart, føler den er en utegenser eller evt. på skolen hvis det er litt kaldt i klasserommet :P . Men den er ganske tykk, syns ikke den er stiv jeg heller :) . Likte å strikke med Smart, men med mindre du vil ha en litt tykkere jakke/genser så ville jeg valgt noe annet.

LEKRE farger på det kamgarnet... jeg sikler.

Den er i og for seg ikke stiv å ha på nei, men garnet var stivt å strikke med.

1 time siden, Frida og fuglehundene skrev:

Neida, vet det ikke er superwashbehandlingen som gjør det, men det var bare for å beskrive sånn ca tykkelse på garnet da alt superwashgarn jeg har brukt og sett har vært i sånn ca samme tykkelse. Det blir litt for tungt når jeg i tillegg vil ha kofta litt lenger enn gjennomsnittlig :)

Skjønte det, men tenkte at det var greit å vite at det finnes superwashgarn sol er tynt i fall du gjerne vil ha superwash.

Se gjerne på vekt kontra lengde og masker per 10cm for det kan gi en indikator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Turb skrev:

Glemte jeg å legge ut mønsteret? Har ingen oppskrift sånn egentlig bare mønster jeg har tegnet selv i excel, legger det ut som bilde.  Økte til tommelen som man øker på selbuvotter.

Tollervotter.PNG

Tusen takk :D
Hvordan garn og pinnestr bruker du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, litchi skrev:

Tusen takk :D
Hvordan garn og pinnestr bruker du? 

Brukt Dale babyull og Daletta pinne no 3 - jeg strikker fast og  har ganske små hender så da passet de veldig godt til meg.
Har du store hender anbefaler jeg å gå opp en halv pinnestørrelse. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6 September 2014 at 10:21 PM, Artemis skrev:

Okei, dette er litt juks, for jeg har ikke sydd på knappene enda, bare lagt dem på for å vise, men: tada!

bilde15hs_zps252dfcc4.jpg

Det ble litt større enn jeg trodde det skulle bli på forhånd(ca. 105x105 cm avhengig av hvor mye man strekker på det :P ), men jeg er i grunnen godt fornøyd med resultatet. Kommer aldri til å lage flere dog. :lol:

Så er det store spørsmålet: hva er det neste prosjektet jeg skal begi meg ut på?

Uhum. :icon_redface: Skal-skal ikke bestille garn til ett til...? ?

Dessverre har det fargede garnet gått ut av produksjon, men de har et nytt fargealternativ som ikke er SÅ langt unna... 

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Turb skrev:

Noen som har sydd hundedekken med dobbel hals? Hvordan gjør dere det så det blir pent når dere syr på halsen? Synes det blir så tykt og vanskelig å få pent

Sent from my iPad using Tapatalk

Jeg har sydd hele dekkenet dobbelt når jeg har sydd dobbel hals. har da løst det med å sy på halsen på hvert av dekkenen, og så sydd halsene sammen ved å brette inn kanten øverst og sy en søm over. hvis det var forståelig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sydd hele dekkenet dobbelt når jeg har sydd dobbel hals. har da løst det med å sy på halsen på hvert av dekkenen, og så sydd halsene sammen ved å brette inn kanten øverst og sy en søm over. hvis det var forståelig [emoji14]

Skjønner. Jeg syr en fleecegenser, så den er enkel, mens halsen er dobbel. Tror jeg skal få det til ved å feste innerste delen av halsen litt lengre ned enn ytterste... får teste. Godt jeg ikke er redd for å ta opp [emoji23]

Sent from my iPad using Tapatalk
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud! Jeg skulle sy litt på kofta mi, hadde hentet symaskinen min hos pappa, en god gammel Bernina som jeg har arvet etter mormor. Den har jo gått og gått den! Gledet meg til siste sømmene på kofta før jeg kan ferdigstille den... Satte frem maskinen, koblet ledningen i maskinen, og plugget den i stikkontakten. POFF! sa det, og så ble det helt mørkt i leiligheten :blink: Og så røk det ut av maskinen og luktet skikkelig svidd :| Det var den maskinen... :huh: Og nå kommer jeg ikke videre på kofta før jeg får lånt maskin... Kjedelig! Og ny maskin har jeg ikke råd til nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Teserere skrev:

Herregud! Jeg skulle sy litt på kofta mi, hadde hentet symaskinen min hos pappa, en god gammel Bernina som jeg har arvet etter mormor. Den har jo gått og gått den! Gledet meg til siste sømmene på kofta før jeg kan ferdigstille den... Satte frem maskinen, koblet ledningen i maskinen, og plugget den i stikkontakten. POFF! sa det, og så ble det helt mørkt i leiligheten :blink: Og så røk det ut av maskinen og luktet skikkelig svidd :| Det var den maskinen... :huh: Og nå kommer jeg ikke videre på kofta før jeg får lånt maskin... Kjedelig! Og ny maskin har jeg ikke råd til nå...

Har en gammel maskin du kan låne om ønskelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaaah, den kofta er bare trøbbel :gaah:

Strikket en knappestolpe igår, plukket 3 og hoppet over en, som de fleste anbefaler. Tror dere ikke den ble for kort/stram og trakk hele forstykket oppover :icon_cry: Har liksom bare knappestolper og hals igjen, men den føles så milevis fra ferdig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Endelig meldte strikkelysten seg etter en veldig hektisk tid siden 1.mai når jeg begynte i jobb igjen etter permisjonen.

Siden Mariusgenseren C fikk av sin oldemor er blitt for liten er jeg nå igang med snøløvgenseren. Kanskje den blir ferdig til jul?

Det blir marine, men usikker på om jeg skal ha hvitt mønster eller grått.. heldigvis en stund til mønsteret da.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, nå tror jeg at jeg står mellom to typer garn. Vanskelig å finne ønsket type garn OG fargen jeg vil ha. Hva er aller best til kofte av Sandnesgarn sitt Merinoull og Du store Alpakka Sterk? Sterk er jo lettere, men vil den sige litt mer (hun som strikker tenke på det i forhold til alpakkadelen i garnet)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Frida og fuglehundene skrev:

Okey, nå tror jeg at jeg står mellom to typer garn. Vanskelig å finne ønsket type garn OG fargen jeg vil ha. Hva er aller best til kofte av Sandnesgarn sitt Merinoull og Du store Alpakka Sterk? Sterk er jo lettere, men vil den sige litt mer (hun som strikker tenke på det i forhold til alpakkadelen i garnet)?

Sterk vil ikke sige så mye, det er mye saueull i det. Men garnet tover veldig lett, synes selv plagg fort blir nuppete og stygge. Det andre kjenner eg ikke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Frida og fuglehundene skrev:

Jeg har lest at noen syntes Sterk kan tove litt om det vaskes i maskin, så det ville jeg unngått så langt det lot seg gjøre og velge håndvask 30° på maskin de gangen det må til.

Men ser mange strikker genser i det garnet så vil tro nylonen er med på å holde det godt sammen.

Genseren jeg har strikket har enda ikke blitt tatt i bruk ettersom den mangler å klippes opp og sånn, men det er jo et lettere garn en merinoullen til Sandnes så hele genseren vil jo bli lettere og det tror jeg har litt å si i forhold til siging.

Merinoullen kan jo sige den og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Frida og fuglehundene skrev:

Jeg hadde en knapp på Sterk, men blir litt forvirra. Hmm...

Noen erfaringer med Drops Fabel?

@Mari, kanskje du har noe fantastisk flott garn å selge i oker som passer en Fanakofte? ;)

Hva var tykkelsen igjen, og hvor mye trenger du? 

I sennepsgul er Malabrigos "Frank Ochre" min favoritt for tiden, og jeg har strikket med den fargen på flere tykkelser. Elsker den. :) 

Her på Rios: 

043302_large.JPG?v=1479938417

Malabrigo er ikke dyrt til å være håndfarget luksusgarn, men det går ikke akkurat under billig garn heller altså... På ingen måte :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mari skrev:

Hva var tykkelsen igjen, og hvor mye trenger du? 

I sennepsgul er Malabrigos "Frank Ochre" min favoritt for tiden, og jeg har strikket med den fargen på flere tykkelser. Elsker den fargen. :) 

Her på Rios: 

043302_large.JPG?v=1479938417

Malabrigo er ikke dyrt til å være håndfarget luksusgarn, men det går ikke akkurat under billig garn heller altså... På ingen måte :lol: 

Strikkeren min ønsket helst en strikkefasthet på ca 24 masker på 10 cm tror jeg, og pinne 3,5 :) Hva er prisen på et slikt da? :)

Lurer på om jeg hadde sett for meg en som er hakket varmere i fargen, hm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider