Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til valg av str på bil bur til Eng Staff


Anders.g
 Share

Recommended Posts

Får om ikke alt for mange uken en liten eng staff i hus, og skal anskaffe meg et bil bur, velger å gå for keyla bur da jeg har hatt det til min OEB før, å var veldig fornøyd med dette. De bygger jo som saget på mål så det gjør jo tin veldig enkelt.

Bilen det skal i er en Audi a6-03 stv så har jo forsovidt kjempe god plass til bur, men formålet med bilbur er jo at hunden ikke skal blir slaengt rundt inne i buret ved en evt kolisjon.

Så om noen kunne hjulpet meg med målene på buret hadde det hjulpet noe voldsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner ikke størrelsen på hunderasen. Men gå på rasestandaren og se på hvor høye dem kan bli. Gå etterpå og se på bilen din hvordan det er lettest og feste et bur i bilen. Altså høyden på rasen er ca bredden på buret. .(Men da jeg skulle ha dobbeltbur så hadde jeg ikke plass til hele høyden på hunden som bredde og hunden lå alikevell bra) Høyden på rasen sier noe om hvor høyt buret må være også San rett over høyden på rasen gjør at hunden kan gå inn og ut og ligge, blir nok litt krokbøyd hvis den skal sitte. Lengden på buret ville jeg kikke på lengden på rasen men også på hvordan det er mulig å feste et bur i bilen. Dette er hvis du skal spesialbestille bur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt personlig og litt på siden så syns jeg altfor mange hunder har det altfor trangt i bilburet. Og ja, jeg vet det er tryggere for de å ligge trangt som pølseskinn, men det hjelper ikke. Jeg syns de bør kunne ligge på siden å få strekke ut beina. De bør kunne sitte uten å måtte bøye hodet og kunne snu seg i alle retninger.

Tenk så ofte hunden må ligge i flere timer i buret (ferier, på vei til stevner osv).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har erfart med hunder med litt lengere bein er i hvertfall ikke vegring på å hoppe inn i buret selv om buret er ca 5- 10 cm smalere enn hunden er høy. men dem jeg har hatt har sjeldent ligget helt utstrakt selv på gulvet i stua. Og sikkerhet går før konfort her i hvertfall og jeg har utnyttet så mye av plassen bak i stasjonsvogna at buret tar hele plassen. Usikret og ved en rundvelt så vil buret kanskje lee seg fem cm. Eneste som jeg så var flaten som ble gammel og med bruer og forkalkinger i ryggen han fikk vansker med å snu seg i buret. Da kjøpte jeg sele til han så han fikk ligge i baksetet den siste tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har Kela bilbur, og de har ganske god plass (vi kjører ganske mye, så jeg vil at dem skal ha god plass) de er vel ca 50 cm brede, 60 cm høye og 60 cm lange.

Okey er det veldig romslig eller bare litt?

Er veldig usikker på hvilke str jeg skal bestille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Helt personlig og litt på siden så syns jeg altfor mange hunder har det altfor trangt i bilburet. Og ja, jeg vet det er tryggere for de å ligge trangt som pølseskinn, men det hjelper ikke. Jeg syns de bør kunne ligge på siden å få strekke ut beina. De bør kunne sitte uten å måtte bøye hodet og kunne snu seg i alle retninger.

Tenk så ofte hunden må ligge i flere timer i buret (ferier, på vei til stevner osv).

Veldig enig. Det kan umulig være bra for en hund å ikke kunne rette seg ut over så mange timer. Ofte også komme rett fra aktivitet og så inn i et for trangt bur over lang tid.

Det jeg har erfart med hunder med litt lengere bein er i hvertfall ikke vegring på å hoppe inn i buret selv om buret er ca 5- 10 cm smalere enn hunden er høy. men dem jeg har hatt har sjeldent ligget helt utstrakt selv på gulvet i stua. Og sikkerhet går før konfort her i hvertfall og jeg har utnyttet så mye av plassen bak i stasjonsvogna at buret tar hele plassen. Usikret og ved en rundvelt så vil buret kanskje lee seg fem cm. Eneste som jeg så var flaten som ble gammel og med bruer og forkalkinger i ryggen han fikk vansker med å snu seg i buret. Da kjøpte jeg sele til han så han fikk ligge i baksetet den siste tiden

Det er en utbredt mening som alle tar som en sannhet, men er det noen som faktisk vet hvor stor forskjell det er på risikoen for skader ved kollisjon om buret er 10-15 cm større hver vei? Og hvis det faktisk er en økt risiko for skader ved kollisjon med 10-15 cm større bur. Er den risikoen værre enn risikoen for muskelplager, ryggvondt og ubehag ved å ligge timesvis i et egentlig for lite bur? De ligger i et for trangt bur hvor de ikke kan reise seg og rette seg ut mange timer i uka for å minske en teoretisk risiko for større skader ved kollisjon? Hvor stor er sansynligheten for en så volsdom kollisjon mot sansynligheten for at hunden får ubehag ved å ligge i et trangt bur hver dag?

Jeg vil gjerne se noe dokumentasjon på hvor stor risiko det faktisk er å ha et stort nok bur i bilen ved en kollisjon...

Å ha hunden i sele i setet går galt både for hunder og folk... Hunder klarer fint å ryke de små krokene på disse bilselene bare ved å rykke i dem på tur. Hva tror du skjer i en bråbrems i kollisjon?

Får dere forresten svar på mail fra kela? Jeg har prøvd flere ganger, men ikke fått svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Veldig nydelig.
    • I natt var jeg kjempeheldig, for jeg fikk en venninne på besøk, og hun bare: kan hun ikke overnatte hos oss? Jeg bare JAAAAAAA:) Så jeg har sovet MASSE- og det trengte jeg.  Deilig at tassen din også sover gjennom natta nå. (nesten)
    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...