Gå til innhold
Hundesonen.no

Operasjon av cherry eye / kirsebærøye, erfaringer?


Mirai
 Share

Recommended Posts

Ja, nå har vi fått det også.

Jeg begynte å lure da jeg så at to av valpene i kullet til Marvel var operert for det på Facebooksiden. På rasedagen fortalte oppdretter meg (uten at jeg spurte eller nevnte det) at de hadde funnet ut fra en tredjepart at bestemoren til valpene (på farssiden) ble operert for dette. Oppdretteren hennes sa ingenting om det, så det var en tredjepart som fortalte eieren av Marvel's pappa at det var i linjene.

Jeg er så sint akkurat nå.

Har lest og sett videoer hvor de har massert den tilbake igjen, men siden han hoster og harker pga. kennelhosten vil jeg tro den bare kommer til å hoppe ut igjen når han hoster, siden det legger mer press på øynene?

Heldigvis er nok Steve og jeg mer plaget enn Marvel akkurat nå. Vi har time hos vet på torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi opererer en del cherry eye. Det er tydelig arvelig, og det er ofte enkelte raser som har mer av det enn andre.

Jeg vet ikke hva veterinæren i england anbefaler eller hva som blir gjort, men ikke la de fjerne kjertelen, men sørg for at de syr den ned via 'pocketmetoden'. Om den fjernes er det lett for at det blir problemer med tåreproduksjonen senere.

Ved noen tilfeller kommer den tilbake, og ganske ofte skjer det at de får cherry eye på den andre siden også etter en stund.

http://www.stjordal-dyreklinikk.no/?page_id=855

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for informasjon :) . Ja, jeg mente å ha lest noe tidligere om at det ikke nødvendigvis bare var å fjerne kjertelen. Vi får høre med dem hva de sier og pleier å gjøre, men jeg skal definitivt spørre om de kan sy den inn igjen og ikke klippe den vekk. Det høres mer riktig ut uansett.

Den har gått inn igjen nå forresten, og har vært inne siden rett etter jeg laget posten, er det lov å krysse fingrene og håpe at den blir der kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fortsetter på denne jeg. Monti har de siste dagene litt sånn av og på sett ut som om høyreøyet plager han. Han holder liksom øyet litt mer igjen enn det andre, som om det er ubehagelig å holde det oppe. Samtidig ser den hinna innserst i kroken litt stor ut akkurat det og da. Men så forsvinner det igjen. Bare sett det tre ganger siden mandag eller noe sånt, men veldig lett å se når han ikke klarer holde øyet oppe.

Er det oppstart til cherry eye tro? Er det dyrt å operere vekk? Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo oppdatere litt fra oss igjen også. Vi hadde dyrlegetime som vi eeegentlig ikke trengte pga. det gikk inn igjen, men vi dro uansett siden han har kennelhoste og jeg tenkte det er jo greit å ha vært der. Dyrlegen sa mange kjertler hovner opp når de har kennelhoste og at det også kan ha bidratt til at den kom ut. Vi har fremdeles ikke sett noe mer til den :) .

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Drar opp denne jeg, noen med erfaring?

Lille valpen fikk nemlig cherry eye på søndag, ble dyttet inn igjen av veterinær på mandag, men poppet ut igjen når vi kom hjem og skulle dryppe i betennelsesdempende dråper. Ble dyttet inn igjen igår, men i natt poppet den ut igjen.

Nå er jo tanken operasjon for å sy den fast. Men ene veterinæren jeg bruker sa at han ikke helt så forskjellen på å fjerne og sy den fast da det ofte dukket opp KCS i begge tilfeller, samt at når den ble sydd fast så man ofte at den spratt ut igjen.

 

Vil gjerne høre om erfaring med operasjon, rekonvalens, alder på valp ved operasjon osv.

Jeg tar gjerne imot masse lesestoff om det også om noen har noe som går litt i dybden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Min chihuahua ble operert for cherry eye på begge øynene da han var 13 og 17 uker gammel. Da det første øyet ble operert, var det andre øyet helt fint, så gikk det en måneds tid, så poppet den ut på det andre øyet også.

Det ble forsøkt å dytte de på plass her også, til ingen nytte.

Det gikk knirkefritt, tårekjertelen ble sydd fast. Han har ikke hatt noen utfordringer med øynene i ettertid.

Tråden kan løsne på et tidspunkt, men det har ikke skjedd enda, og han er snart 4 år nå. Jeg mener å huske at operasjonen kosta 2500,- pr. øye.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Klematis skrev:

Min chihuahua ble operert for cherry eye på begge øynene da han var 13 og 17 uker gammel. Da det første øyet ble operert, var det andre øyet helt fint, så gikk det en måneds tid, så poppet den ut på det andre øyet også.

Det ble forsøkt å dytte de på plass her også, til ingen nytte.

Det gikk knirkefritt, tårekjertelen ble sydd fast. Han har ikke hatt noen utfordringer med øynene i ettertid.

Tråden kan løsne på et tidspunkt, men det har ikke skjedd enda, og han er snart 4 år nå. Jeg mener å huske at operasjonen kosta 2500,- pr. øye.

 

Det hørtes jo flott ut! Godt å høre om et slikt tilfelle der alt gikk bra, 4 år er jo ganske lenge :)

Og om de kan operere en 13 uker gammel chihuahua, er nok ikke 12 uker gammel engelsk setter noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis
42 minutter siden, SiriEveline skrev:

Det hørtes jo flott ut! Godt å høre om et slikt tilfelle der alt gikk bra, 4 år er jo ganske lenge :)

Og om de kan operere en 13 uker gammel chihuahua, er nok ikke 12 uker gammel engelsk setter noe problem.

Ja, det skulle ikke være noe problem:) Jeg var veldig nervøs p.g.a alder og størrelse, men Lars Anders Jansen på Kongsberg dyreklinikk utførte operasjonen på mini veldig bra:-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
2 timer siden, SiriEveline skrev:

Av ulike årsaker ble det ikke operasjon, men jeg ble via egen veterinær henvist til NVH. Der var vi igår og der ble det bestemt at han opereres om litt over en uke hos Ernst Otto.

Veldig glad for at forsikringen dekker det!

Masse lykke til!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...