Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby(og barne)tråden <3


Zitka
 Share

Recommended Posts

  • Svar 9.9k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Fineste Tuva Marie ligger på brystet. Hun kom 21.29. Fin fødsel og alt står bra til. Lungene virker eksemplarisk!

Gratulerer masse til Marie og Øyvind med lille Johanne :D :banana: Hun kom 17:42 og alle 3 har det bra!!! *være flink og oppdatere sonen*

Verdens fineste lille jente kom til verden 00.04 i natt etter en stri tørn på fødestua. Hadde verdens beste jordmor siste økt og ung assistentlege som var fabelaktig, begge to bidro til at opplevelse

Posted Images

Litt ot, men kan jo hende flere syns det er et interresant tema:

Søk opp den svenske dokumentaren "underkastelsen" på YouTube. Det er en veldig lite trivelig, men veldig informativ og interessant dokumentar om miljøgifter og hvordan dette påvirker oss, foster og barn som ammer.

Edit: den ER virkelig utrivelig, føler jeg må understreke det, fordi den setter lys på en del ubehagelige sannheter. Men for de som vil vite, er den verd å se syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hvertfall veldig fasinerende å se hvordan foring påvirker melkemengde og ikke minst, kvalitet på ku. Nå er det jo langt større variasjoner i et omnivorkosthold enn et herbivorkosthold - hvertfall sett slik vi praktiserer på ku i dag, så er jo ikke så rart om melkeproduksjonen hos mennesker og andre omnivor er mindre sensitiv for endringer i kosten enn det den er hos herbievor. Artig uansett!

Jeg vil veldig gjerne amme, det fremstår som noe som betyr mye for meg. Men jeg ser jo at jeg fort kan risikere å få problemer med det pga kosten slik det har vært gjennom svangerskapet. Jeg har jo radikalt endret både matlyst/kosthold og ikke minst forholdet mitt til maten, har vel ikke spist en normal porsjon mat siden begynnelsen av desember det er klart det påvirker, spesielt når forholdet til mat er noget anstrengt. Men, den tid, den sorg. Jeg er hvertfall veldig glad vi har et så bra alternativ som mme tilgjengelig. :)

Jeg tror forholdet ditt til mat vil gå tilbake sånn som du hadde det før :)

Problemet mitt etter at Isa kom, er ikke forholdet mitt til mat, men det å få tid til å lage og spise mat. Hun tar så mye tid og oppmerksomhet når hun skriker at det er vanskelig å for meg å lage og spise mat samtidig som jeg ammer eller bysser henne. Jeg kjenner sjelden at jeg er sulten, men er mye tørst. Så med en gang hun er rolig eller sover må jeg benytte sjansen til å spise og da gjerne noe raskt som knekkebrød eller yoghurt. Sånn er det med middagen også. Vi må lage middag som mannen også får til å lage uten hjelp av meg tilfelle jeg blir sittende å amme (hans største talent er ikke på kjøkkenet). Ofte må vi bytte på å spise og holde henne, det er uvant å ikke ha matro!

Heldigvis så skriker hun ikke så mye lenger :) Hun er våken og urolig, men hylingen er betraktelig redusert :D

EDIT: Bilkjøring går fint her. Så lenge hun er mett, så pleier hun å sovne, takk og lov. Det er ikke så moro å kjøre kø fra minnesund til løten med en hylende unge og eneste stoppet er Espa.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var bevisst på kosthold under amming og svangerskapet. Lite halvfabrikata og jeg holdt meg stort sett unna godteri og brus. Nå er ikke det en naturlig del av kostholdet mitt til vanlig, så det var ikke veldig vanskelig. Om det hadde noe å si aner jeg ikke egentlig.

Jeg drakk mer melk når jeg var gravid da. Hvis jeg plutselig fyset på sjokolade drakk jeg et glass melk , så gikk det over. Jeg liker egentlig ikke melk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil veldig gjerne amme, det fremstår som noe som betyr mye for meg. Men jeg ser jo at jeg fort kan risikere å få problemer med det pga kosten slik det har vært gjennom svangerskapet. Jeg har jo radikalt endret både matlyst/kosthold og ikke minst forholdet mitt til maten, har vel ikke spist en normal porsjon mat siden begynnelsen av desember det er klart det påvirker, spesielt når forholdet til mat er noget anstrengt. Men, den tid, den sorg. Jeg er hvertfall veldig glad vi har et så bra alternativ som mme tilgjengelig. :)

Hvis det er noe trøst, så hadde jeg også et sånt svangerskap hvor jeg bare spydde hele svangerskapet og vel ikke fikk i meg stort mer enn kjeks, vann og cola, og av og til litt frukt, (og noen sjeldne større posjoner, som kom rett opp igjen) på 7 mnd (dvs hele mitt svangerskap). Lysten på mat forandret seg fra å være glad i mat, til å se på det som noe jeg måtte tvinge i meg for at babyen i det hele tatt skulle få det hun trengte. Men ammingen gikk allikevel greit (eller dvs så greit det går an med en baby som blir født 8 uker for tidlig og de tilpasningene det krever), og produksjonen min var det ivertfall ikke noe i veien med, og det selv om jeg ikke fikk den starten man bør få med baby på brystet, samt at all produksjon i begynnelsen var ved hjelp av pumpe. Kroppen tilpasser seg, og med det at du begynner å amme, så opplevde ivertfall jeg, at kroppen "ba" om mer næring også. Og da får man lettere i seg noe...

Det skal sies at våre ekstrautfordringer med en veldig liten baby og tilpasninger rundt det gjorde at jeg avsluttet ammingen da hun selv heller ville ha andre ting (bla mme) ved 6 mnd-alder, men da følte jeg at jeg hadde gjort jobben min;) Da hadde vi av og til gitt henne litt mme eller morsmelk fra flaske den siste tiden, fordi ammingen liksom aldri ble "enkel og grei" og vi ville sørge for at hun fikk i seg nok... For meg var det en terskel å gi henne første flaske med MME. Men når jeg greide å overbevise hjernen min om at det ikke var noe nederlag, så gjorde det ting litt enklere i enkelte situasjoner, og jeg slapp å bekymre meg når hun stadig oftere bare kranglet med puppen, men drakk som en gal med en gang det kom en flaske...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noe trøst, så hadde jeg også et sånt svangerskap hvor jeg bare spydde hele svangerskapet og vel ikke fikk i meg stort mer enn kjeks, vann og cola, og av og til litt frukt, (og noen sjeldne større posjoner, som kom rett opp igjen) på 7 mnd (dvs hele mitt svangerskap). Lysten på mat forandret seg fra å være glad i mat, til å se på det som noe jeg måtte tvinge i meg for at babyen i det hele tatt skulle få det hun trengte. Men ammingen gikk allikevel greit (eller dvs så greit det går an med en baby som blir født 8 uker for tidlig og de tilpasningene det krever), og produksjonen min var det ivertfall ikke noe i veien med, og det selv om jeg ikke fikk den starten man bør få med baby på brystet, samt at all produksjon i begynnelsen var ved hjelp av pumpe. Kroppen tilpasser seg, og med det at du begynner å amme, så opplevde ivertfall jeg, at kroppen "ba" om mer næring også. Og da får man lettere i seg noe...

Det skal sies at våre ekstrautfordringer med en veldig liten baby og tilpasninger rundt det gjorde at jeg avsluttet ammingen da hun selv heller ville ha andre ting (bla mme) ved 6 mnd-alder, men da følte jeg at jeg hadde gjort jobben min;) Da hadde vi av og til gitt henne litt mme eller morsmelk fra flaske den siste tiden, fordi ammingen liksom aldri ble "enkel og grei" og vi ville sørge for at hun fikk i seg nok... For meg var det en terskel å gi henne første flaske med MME. Men når jeg greide å overbevise hjernen min om at det ikke var noe nederlag, så gjorde det ting litt enklere i enkelte situasjoner, og jeg slapp å bekymre meg når hun stadig oftere bare kranglet med puppen, men drakk som en gal med en gang det kom en flaske...

Så godt å lese! Ikke om problemene, men at ammingen ikke lot seg stoppe av kjipt svangerskap i det minste. :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter han på passasjersiden i bilen og koser med håret mitt. Yey, for langt hår.

Kan jeg spørre om han sitter forover eller bakover med avskrudd airbag? Hvordan er det med plassen og er A en lang gutt? H er ganske lang (jeg vet egentlig ikke, men andre sier det) og vi begynner å få en utfordring i baksetet, lurer på om passasjersetet er et alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen hjem fra sykehuset gikk kjempefint med J, selv om hun ikke liker bilkjøring nå. :)

Ja det er det jeg lurer på da. Jeg har jo absolutt nok melk, så det er hvor næringsrik den er jeg var usikker på, siden den ikke virker å mette så bra. Men utifra det Mari skrev så skal den jo være bra. Jeg spiser sunt med unntak av at jeg ikke spiser mye fisk. Men i forhold til miljøgifter er det kanskje like greit. :P Vet ihvertfall at man skal la være å slanke seg mens man ammer, for da frigjøres mer av det i melken.

Det som kanskje kan ha noe å si er om hun får noe ettermelk eller bare formelk. Hun får mye luft i magen av den hvertfall, ikke kolikk lenger men lager lyder som en voksen mann... Nå er Hipp innkjøpt og jeg er spent på 3 ting. Kommer hun til å få i seg noe? Kommer hun til å få vondt i magen av det? Og sist men ikke minst, kommer hun til å sove bedre.

Forts følger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også spent, Marie! Nå tror jeg faktisk vi alle holder litt pusten sammen med deg. :heart:

Og ang det Mari skrev om morsmelk. Jeg tenker at selv om de fleste etterhvert produserer etter barnet, så gjelder det absolutt ikke for alle. Man må se på barnet sitt og kjenne hva man selv føler gir mening. Med overproduksjon så er faren nettopp det med formelk og den gode fløten. Men les litt på Kellymom altså, om du klarer å se bort fra ammeagendaen da, det er viktig. De skriver mye bra, dokumenterer påstander, og har råd for de fleste utfordringer man kan snuble borti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om han sitter forover eller bakover med avskrudd airbag? Hvordan er det med plassen og er A en lang gutt? H er ganske lang (jeg vet egentlig ikke, men andre sier det) og vi begynner å få en utfordring i baksetet, lurer på om passasjersetet er et alternativ.

Bakovervendt. Har airbag som kan skrues av. Tar av han sko og han har ingen problemer med plass. Han krøller beina helt fint, de er jo så myke :)

Edit : jeg aner ikke om A er lang eller kort :lol: Han er ca like høy som de andre 2010 barna i barnehagen, men så er jo de 6-8 mnd eldre. Tror han er ganske gjennomsnittlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakovervendt. Har airbag som kan skrues av. Tar av han sko og han har ingen problemer med plass. Han krøller beina helt fint, de er jo så myke :)

Ja, de er det. Men H bare krøller de ikke, men sitter med de mot setet. Ikke noe problem i hverdagen, men vi kjører til Tønsberg om noen uker og da er jeg litt mer skeptisk og lurer på om det er bedre plass foran. Hmm, må tenke og teste litt tror jeg. Problemet er vel at jeg blir litt bilsyk av å sitte baki, så mulig det er pest eller kolera vi har med å gjøre. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turen hjem fra sykehuset gikk kjempefint med J, selv om hun ikke liker bilkjøring nå. :)

Ja det er det jeg lurer på da. Jeg har jo absolutt nok melk, så det er hvor næringsrik den er jeg var usikker på, siden den ikke virker å mette så bra. Men utifra det Mari skrev så skal den jo være bra. Jeg spiser sunt med unntak av at jeg ikke spiser mye fisk. Men i forhold til miljøgifter er det kanskje like greit. :P Vet ihvertfall at man skal la være å slanke seg mens man ammer, for da frigjøres mer av det i melken.

Det som kanskje kan ha noe å si er om hun får noe ettermelk eller bare formelk. Hun får mye luft i magen av den hvertfall, ikke kolikk lenger men lager lyder som en voksen mann... Nå er Hipp innkjøpt og jeg er spent på 3 ting. Kommer hun til å få i seg noe? Kommer hun til å få vondt i magen av det? Og sist men ikke minst, kommer hun til å sove bedre.

Forts følger...

Jeg kjenner jeg er litt sånn: :jump: Håper, håper, håper! Tuva var av en eller annen grunn våken en times tid i natt. Jeg hadde vondt i hodet og mannen prøvde å roe henne. Og når hun endelig roet seg lå vi en stund og snakket om dere, faktisk. Og at vi hadde vært fullstendig :frantics: om det hadde vært oss. Vi er imponerte over at du i det hele tatt har overskudd til å kommunisere med sonen, hehe..

Hvilke flasker har dere? Passe på å få for rett alder så det kommer nok ut? Ser for meg hun blir utålmodig omd et ikke kommer fort nok, hun som er vant til melk fra høyttrykksspyler? :P Håperhåperhåper!

Smekke-SOS! Hva i alle dager gjør dere med smekker? Vi griser, søler, Tuva drar i smekka, stapper den i munn mens vi spiser og styrer på så de blir stygge. Men en smekke koster jo 50 kr på sparkjøp og må vaskes etter hver gang. Kjenner dette blir mye vask. Finnes det ikke enklere og billigere løsninger? :P Plastsmekke feks?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Ja, de er det. Men H bare krøller de ikke, men sitter med de mot setet. Ikke noe problem i hverdagen, men vi kjører til Tønsberg om noen uker og da er jeg litt mer skeptisk og lurer på om det er bedre plass foran. Hmm, må tenke og teste litt tror jeg. Problemet er vel at jeg blir litt bilsyk av å sitte baki, så mulig det er pest eller kolera vi har med å gjøre. :D

Så lenge han ikke protesterer kan du la ham sitte bak. Begynner du å teste ut foran risikerer du å starte en diskusjon. Barn kommer ofte ikke på at et potensielt problem er et problem før noen gjør dem oppmerksomme på det.

Jeg ble en gang stoppet i kontroll med minstebarnet. Det eneste politimannen hadde å korrigere meg på var at skulderbeltene i barnesetet var for løse. De skal sitte tett inntil kroppen. Han strammet dem sånn som de skulle være. Etter den dagen passet hun alltid på at selene var riktig strammet "sånn som mannen har sagt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg kjenner jeg er litt sånn:  :jump:  Håper, håper, håper! Tuva var av en eller annen grunn våken en times tid i natt. Jeg hadde vondt i hodet og mannen prøvde å roe henne. Og når hun endelig roet seg lå vi en stund og snakket om dere, faktisk. Og at vi hadde vært fullstendig  :frantics: om det hadde vært oss. Vi er imponerte over at du i det hele tatt har overskudd til å kommunisere med sonen, hehe.. 

 

Hvilke flasker har dere? Passe på å få for rett alder så det kommer nok ut? Ser for meg hun blir utålmodig omd et ikke kommer fort nok, hun som er vant til melk fra høyttrykksspyler? :P Håperhåperhåper!

 

 

 

Smekke-SOS! Hva i alle dager gjør dere med smekker? Vi griser, søler, Tuva drar i smekka, stapper den i munn mens vi spiser og styrer på så de blir stygge. Men en smekke koster jo 50 kr på sparkjøp og må vaskes etter hver gang. Kjenner dette blir mye vask. Finnes det ikke enklere og billigere løsninger? :P Plastsmekke feks?

Du får i plast også. Med oppsamler på bunn :-P hvor? Aner ikke :aww:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Så lenge han ikke protesterer kan du la ham sitte bak. Begynner du å teste ut foran risikerer du å starte en diskusjon. Barn kommer ofte ikke på at et potensielt problem er et problem før noen gjør dem oppmerksomme på det.

Jeg ble en gang stoppet i kontroll med minstebarnet. Det eneste politimannen hadde å korrigere meg på var at skulderbeltene i barnesetet var for løse. De skal sitte tett inntil kroppen. Han strammet dem sånn som de skulle være. Etter den dagen passet hun alltid på at selene var riktig strammet "sånn som mannen har sagt".

Ja, det er like greit tror jeg. Og om det blir ubehagelig for ham på langtur, så prøver han sikkert å krølle beina. :)

Flinke minstebarnet ditt! Det er veldig viktig å stramme godt nok. Jeg nettpratet med en amerikansk coroner (rettsmedisiner?) en gang, og hun sa at hun så flere fataliteter på barn som satt løst eller feil sikret, enn forover- kontra bakovervendt.

Hun sa også at det er lurt å merke bilsetet med navn, adresse og telefonnummer i tilfelle ulykke. Hun har vært i situasjoner hvor føreren var omkommet (eller ikke mulig å få kontakt med) og de hadde brukt mye tid og ressurser på å finne ut hvem barnet var.

Dette var en bra påminnelse til meg selv for øvrig, for det har gått helt i glemmeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er like greit tror jeg. Og om det blir ubehagelig for ham på langtur, så prøver han sikkert å krølle beina. :)

Flinke minstebarnet ditt! Det er veldig viktig å stramme godt nok. Jeg nettpratet med en amerikansk coroner (rettsmedisiner?) en gang, og hun sa at hun så flere fataliteter på barn som satt løst eller feil sikret, enn forover- kontra bakovervendt.

Hun sa også at det er lurt å merke bilsetet med navn, adresse og telefonnummer i tilfelle ulykke. Hun har vært i situasjoner hvor føreren var omkommet (eller ikke mulig å få kontakt med) og de hadde brukt mye tid og ressurser på å finne ut hvem barnet var.

Dette var en bra påminnelse til meg selv for øvrig, for det har gått helt i glemmeboka.

Det er hode vs nakke -problematikk som gjør meg hysterisk. Hodet til barna er jo enorme! Jeg stoler på meg selv, men ikke på de hundrevis av bilistene vi møter i motgående kjørefelt. At såpass mange idioter ruser seg i trafikken gjør meg enda mer rasende etter at barnet mitt begynte å dele veien med de.

Her strammes og fikses det før hver kjøretur og guttungen er innforstått med at han må sitte godt fastspent hvis ikke blir politimannen sint på mamma, siden det er mamma sin jobb å passe på gutten sin. Han er opptatt av det, og lener seg godt tilbake så jeg får strammet skikkelig :lol: Barn har så respekt for purken *flir*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært godt spart for tankeløse kommentarer rundt graviditeten frem til nå, regner med det kommer. Dagens beste var hvertfall "nei, du er jo så bred du, så da viser vel ikke magen så godt!" :lol: Tusen takk for den :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smekke-SOS! Hva i alle dager gjør dere med smekker? Vi griser, søler, Tuva drar i smekka, stapper den i munn mens vi spiser og styrer på så de blir stygge. Men en smekke koster jo 50 kr på sparkjøp og må vaskes etter hver gang. Kjenner dette blir mye vask. Finnes det ikke enklere og billigere løsninger? :P Plastsmekke feks?

Jeg har ikke mye å komme med i denne tråden, men jeg husker lillebror hadde babybjørn smekke :lol:

111165-68_kv.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...