Gå til innhold
Hundesonen.no

tursekk

Strøssel
 Share

Recommended Posts

Bergans har noe for oss kortvokste. Husker ikke hva dem heter nå. Er 158cm høy og den fra bergnas har fungert bra på meg

Da tror jeg at jeg har samme, for den er basert på høyde. Min er ihvertfall sånn vinrød og jeg ELSKER den, uansett hvor tungt den er lastet så merker jeg knapt at sekken er der. Altså vekta av den merker man jo, men det føles som en del av ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Når man er såpas kort så passer ikke de fleste sekker. Så det er greit å vite hvor en skal begynen å leite for det er mange som ikke har peil på sekk som jobber i sportsbuutikekr også. Må først og fremst begynne med sekk som er beregnet for korte personer også kan du godt spørre om dem kan legge oppi noe vekt for å teste litt. Er du i tilleg til kort en meget slank person så kan en virkelig slite men det merker en ikke før en har skikkelig tung sekk og skal gå flere dager på tur

Edit: Denne kan du teste ut http://nettbutikk.be...pNodeID=1004005

edit eller denne http://nettbutikk.bergans.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=39628&WebSiteMapNodeID=1004005

denne blir for stor http://nettbutikk.bergans.no/WebPages/Produkt/ProduktInfo.aspx?plid=100611&WebSiteMapNodeID=1004005

Skjed utvikling siden jeg kjøpte sekk og det er bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er såpas kort så passer ikke de fleste sekker. Så det er greit å vite hvor en skal begynen å leite for det er mange som ikke har peil på sekk som jobber i sportsbuutikekr også. Må først og fremst begynne med sekk som er beregnet for korte personer også kan du godt spørre om dem kan legge oppi noe vekt for å teste litt. Er du i tilleg til kort en meget slank person så kan en virkelig slite men det merker en ikke før en har skikkelig tung sekk og skal gå flere dager på tur

Edit: Denne kan du teste ut http://nettbutikk.be...pNodeID=1004005

Tror det er den jeg har, og er som sagt kjempefornøyd. Nå er ikke jeg veeldig lav da (164) men min søster på 160 har samme sekken og er også veldig fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Dagstursekk er ikke så farlig som tursekk forde dem blir ikke så tunge. Jeg liker noe sant som dette http://nettbutikk.bergans.no/Ryggsekker/Dagstursekker/Skarstind-40L-Lady/Skarstind-40L-Lady-Blackberry-MagPink--141437-p0000326541.aspx men mange butikekr har en rimelig utgave http://nettbutikk.bergans.no/Ryggsekker/Dagstursekker/Hugger-30L/Hugger-30L--149215-p0000490252.aspx også mener jeg det er en enda rimeligere utgave men ikke sett den på en stund. Du bør prøve å få en sekk som er beregnet for korte rygger det er da gjerne dame sekker. Men om du ikke finenr sekk som er for så korte personer som deg så vil jeg tro det kan holde med rundt 160 der er det i hvertfall sekekr å velge i. Gå i sportsbutikk og finn sekk med rygglengde så langt ned som mulig også ber du dem laste opp noen kg for å kjenne hvordan sekken er på mens du trasker i butikken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig at du skulle nevne Bergans Skarstind. Har tittet litt på den på nettet, og liker løsningene på den godt. Har du den selv? Er det en sidelomme til drikkeflaske på den? Klarer ikke å se utifra bilde, men det står i teksten. Vet du hvor vannavstøtende den er, og følger det med regntrekk?

Jeg må nok uansett komme meg til en butikk for å prøve ut litt forskjellige sekker, så jeg får nå se. Tror kaaanskje at jeg burde hatt størrelsen under istedet, men den går fra 165cm og oppover igjen. Ikke helt heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nevner Bergans fordi jeg har vært fornøyd med bergans i mange år men det er også andre som leverer dagstursekker som er gode. Jeg ville gått i butikk og sjekket og prøvd siden du er såpass liten. En sekk skal sitte godt og heller gi en eller flere hundrelapper ekstra foren som sitter godt og er beregnet på korte rygger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg spesielt kort og vet ikke noe om sekker for lave mennesker. Men på et mer generelt basis så vil jeg bare si at jeg alltid har vært grådig fornøyd med Bergans. De er funksjonable, utrolig gode å ha på ryggen, jeg føler jeg bærer veldig riktig med de og ikke minst så tåler de enormt. Den jeg bruker mest nå for tiden har lomme på lokket til diskman. Det sier vel sitt om hvor lenge den har holdt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt å se at det er flere småttiser her inne :) Jeg er 158, og har brukt samme sekk i over ti år. Bergans, selvfølgelig. Husker ikke modellnavn akkurat nå, men det er en 45 liters Lady. Den sekken har vært med på MYE, og fungerer fremdeles like bra. Til dagstur er den kanskje litt stor, men jeg finner ingen småsekk med like god passform.

Sekken er det viktigste man har med seg på tur. Bruk tid på valget, og ikke vær redd for å bruke litt penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med så mange svar :) Tydelig at det er mange som er fornøyd med Bergans-sekkene sine. Har en 65-liter selv som jeg er knallfornøyd med. Samt en del turklær. Jeg var og prøvde litt sekker på onsdag i forskjellige butikker, og de hadde generelt lite til lave mennesker dessverre. Dvs, de hadde i større sekker, men ikke til dagstursekk, og Skarstind hadde de heller ikke. Endte opp med Berghaus FreeFlow 30+6L, som kunne stilles mye i lengden, og hadde god lufting i ryggen. Testvinner! Gikk Gaustatoppen i går, og den bestod med glans. Tenkte ikke over at jeg hadde den på meg engang, og den satt godt på når jeg måtte til pers med litt klatring den siste biten. Pakket alt unntatt liggeunderlag og sovepose (kunne ha festet de på riktignok) for en helg på hyttetur. Gikk veldig fint. Så hvis noen flere småttiser trenger dagstursekk, så er den absolutt å anbefale ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
    • Støtdempende innleggssåler i potesko er et alternativ for å redusere belastningen på leddene. Om du finner sokker eller sko som sitter godt og får til å feste sålene så de ikke sklir inni. Ulike materialer har ulik komfort å løpe på. Noen typer materialer absorberer all energi uten å gi noen bounce back. Gir en bedre treningsøkt, men er sikkert vanskeligere å få hunden til å akseptere fordi det føles rart og er mye tyngre å løpe med. Jeg kan lage såler av det beste som er av shock absorption per måleenhet, men for egen business vil jeg ikke si hva materialet er. Yttersålene fra to par gode maraton racingsko kan også forvandles til gode løpesko for hund, med litt kreativitet og fingernemhet. Lunar Lite såler fra Nike var en personlig favoritt å løpe på. Tynne, passe harde, perfekt balanse mellom støtdemping og feedback energi. ..for meg med min kroppsvekt. En må sikkert ta hensyn til at hunden legger mindre vekt i hvert steg. Racingsko for barn er kanskje et bedre alternativ for et upcycling prosjekt. 
    • Vi har hatt noen fine dager. Av bra ting kan nevnes flere lykketreff i sosialisering og miljøtrening, bl.a. en slags flashmob av studenter med ski og snowboard og bager i former og farger, med ulike språklyder, som plutselig rundet hjørnet og befolket bussholdeplassen med et tett kaos. Det var helt kewlt, men å entre støyete rushtidsbuss med sterke lukter av parfymer fra kælvete unge voksne i en læringsfase, det var han mer skeptisk til, og måtte bæres ombord for logistic flow. Der inne, mellom føtter og ski og bager og skrålete skrål av både lyd og lukt og visuelle inntrykk - en intens stank - der tok det nesten et halvt minutt før han ville ha mat igjen, etter å ha forsøkt redde oss to ut derfra da døren åpnet seg på neste holdeplass. Et whiff av frisk luft var den forsikringen han trengte for å slappe av med viten om at denne situasjonen ikke var evig, og snack tray åpnet seg for påfyll. Mange røy ut på en holdeplass et par minutter senere og vi benyttet anledningen til å bevege oss gjennom midtgangen til en annen dør med mer kaos. Avslappet og ok med det da, etter å ha blitt desensitivert for den sterke multi sensory stanken av unge homo sapiens i den mest intenste delen av parringssesongen. Hva de homoene ruller seg i for å frastøte potensielle partnere så de får studere i fred, det er en effektiv repellant ikke bare mot unge sapiens hunkjønn, men også mot Canis lupus familiaris. Den initielle aversjonen mot stanken ble allikevel overdøvet av glupskhet. Minner meg om et gammelt amerikansk visdomsord: — If Hitler had coke, there'd be jews in the bathroom with him. (Dennis Leary) Vi fikk også jackpot mens vi varmet oss litt i gangen på kjøpesenteret etter å ha fryst ute sammen med valpepasser mens muttern handlet mat. Der i den deilige varmen kom det en speedfreak (=amfetamin, med lukten av høyt adrenalin og mye bevegelse) som ville prate (mye og fort) og hilse på fysisk, og som plutselig kom tilbake inn døren med en diger, vilter og enda mer energisk rottweiler i puberteten, som kom rett opp i ansiktet på Ede for å snuse og sniffe og synes han var såååå nuskesnusk. I wow you ører og det 😍 blikket mens han sniffet og sniffet og sniffet seg høy på valpelukten av den lille krabaten som liknet hans tidligere og forsvunnede riesen bestekompis. Rottisen hadde adoptert Ede på flekken om han kunne. Ede var mer skeptisk. Den merkelige og utenfor normalområdet høye energien fra både hund og eier, plutselig inn i intimsonene - en helt ny og sterk opplevelse, den var gull å få for første gang nå, og ikke senere.  Ellers er pelsstell en interessekonflikt. Her må bare trenes og trenes og trenes om han ikke vil se ut som en forvokst labradoodle med samme lengde maskinklipp over det hele. Har ennå ikke vært oppi ansiktet hans med saks. Maskin på kinnet var helt i grenseland for han ville tolerere mens han gomlet. Veien til å kunne bruke begge hender mens han tålmodig står helt stille for å få refill av snacktray, den veien er LANG. Kanskje klarer vi catwalk stylish frisyre for å supporte de terrorutsatte deltakerne i Pride i juni, men til ski-VM-arrangementene som kommer snart får han bare stille som labradoodle imposter.  Ellers tror jeg han har tjuvlyttet til diskusjoner om IGP og ringsport. Muttern mener nemlig at C-arbeidet i IGP er både for kjedelig, for lite omfattende og av feil karakter for sin egen smak. Ring kunne muttern derimot gjerne trent, fordi det er mer omfattende, mer variert og mindre kjedelig, og hunden lærer mer selvkontroll. Jeg har ytret at jeg ikke gidder trene IGP C-arbeid, men er ivrig med dersom ring blir lovlig i Norge. Helgekurs med biting i drakt i Sverige og Danmark er jeg derimot motstander av. Det er farlig om en ikke trener det grundig. Som å lade et våpen uten sikring. Å trene med bitepølse istedenfor drakt eller arm her i Norge er en mulighet. Oppe til vurdering dersom noen byr på en regelmessig treningsgruppe i dugnadsånd. Ede må ha overhørt DELER AV samtalene, for han har begynt trene biting i drakt med determination og stolthet. Ikke har han fått med seg at det er kriminelt. Ikke har han fått med seg at ringtrening i hovedsak handler om å IKKE bite. Han gikk rett på den delen av treningen han oppfattet som essensen i sporten, for å gjøre muttern stolt av ham. Fjällräven-buksene mine i rollen som ring figurant bitedrakt, med muttern inni.. Rumpa, leggene, lårene - og fordi ros uteble ved de dype, gode, fulle grepene som skulle medført anerkjennende nikk og refill av snacktray for pen utførelse  - den tynne huden på baksiden av knærne mellom fortennene. Stakkaren skjønner ikke hvorfor muttern brøler og blir sint på ham og avviser ham når han bare gjør sitt ytterste for å leve opp til forventninger og krav og i tillegg er kreativ og tilbyr nye og innovative adferder for klikkertrening. Oh well. Snart fulladet, så muttern må fylle tanken for å klare nye eventyr. 
    • Å løpe så mye på asfalt er ganske belastende på kroppen til hunden, så ville først av alt prøvd å ha større prosent av turene på mykere underlag.    For å ellers unngå skader og overtrening er det lurt med en hviledag innimellom hvor dere går kortere tur eller gjør noe annet. Også er det viktig med oppvarming, nedtrapping og å gå over kroppen i ny og ne og følge med på at han ikke blir stiv ol.  jeg har ikke så peil på opptrening av trekkhund, men ville kanskje tenkt hviledag hver 4. dag isch? 😊 er sikkert noen her inne som har mer peil på trekkhunder enn meg. 
    • Bunnpris på Lade,Sirkus shopping og Valentinlyst senteret.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...