Gå til innhold
Hundesonen.no

Pottetrening


VelvetVamp

Recommended Posts

Kan noen være søte og gi meg noen tips ang pottetrening.

Jeg har en sheltie valp, jeg kjøpte han 14.desember :D Kjempe førnøyd med han. Men vi har pottetrenings problemer. Han har tisset ute to ganger, og bæsjet ute en gang. Er litt redd for at jeg gjøre noe feil.. :?

Kan dere komme med noen tips`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, vi har gjort det sånn da; hver gang han har spist, lekt og sovet, så ut! :D

Og det nytter ikke å ta h*n i bånd for at du tror h*n holder seg, neida, h*n må løftes! :P De gjør ikke på seg selv vettu! :D

Lykke til! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok det eneste du kan gjøre! :P Varmekjeldress er en god ide! :D

Næh, triks?

Vi roser bestandig veeeeldig mye når han tisser og bæsjer! "Flink tissegutt", "Flink bæsjegutt" :D Og dette gjør vi selv om han nå er husren! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menneh er det noen sjangs for at jeg ikke kommer til å få han til å tisse og bæsje ute, også blir han voksen og ikke er husren  :-o  Har det skjedd noen gang?

*nerverihøygir*

Aner ikke jeg altså... :oops:

Men det er vel lite tvilsomt at han ALDRI blir husren likksom! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehhee han blir nok husren, mamma beroliger meg med at hun aldri har sett en voksen hund skite inne.. Men det er vanskeligere på vinteren tror jeg..

Neida, det bare kan ta LITT lengre tid vettu! :D Frykt ikke, han blir nok rein! :D

*Trøste litt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å ha tolmodighet og være snar med å ta h*n med en gang h*n har spist, lekt, sovet og når det kan være naturlig at han må på do, f.eks. at det er en liten stund siden sist. Det går nok bra skal du se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær veldig tålmodig.. Ikke gå inn igjen før valpen har gjort fra seg litt iallefall.. Du må bare "fjerne" muligheten til at han skal få gjøre fra seg inne, ved at dere ikke går inn igjen før det har kommet noe.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær veldig tålmodig.. Ikke gå inn igjen før valpen har gjort fra seg litt iallefall.. Du må bare "fjerne" muligheten til at han skal få gjøre fra seg inne' date=' ved at dere ikke går inn igjen før det har kommet noe.. :D[/quote']

Hvor lenge kan en valp holde seg? Han holdt seg i 40 min i dag..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til :D Det er ikke lett, det vet jeg alt om. Det viktigste du kan gjøre er vel å følge nøye med på hunden, så du ser om den er i ferd med å gjøre noe, og da er det rett ut. Men det er veldig viktig å ikke vise et snev av sinne eller irritasjon hvis valpen gjør inne, for den vil uansett ikke skjønne det. Da vil den tro at du ikke liker at den gjør fra seg, og vil dermed prøve å gjemme seg for deg neste gang, noe som kan føre til lite behagelige overraskelser. Så roser du selvfølgelig masse når den gjør ute, men ikke for voldsomt. Det kan være lurt å alltid ha med deg noen deilige godbiter når du går ut, som hun får etter hun har gjort noe. Ha dem gjerne i en spesiell jakke du bruker eller rett ved ytterdøra, så du husker dem. Det er viktig at du ikke lar det bli en vane å gjøre inne. Hvis valpen pleier å gå til et fast sted inne, kan du stenge av det stedet en stund, og vask med midler som fjerner lukten. Lykke til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det hvor lenge valpen kan holde seg ute du mener? I så tilfelle kan den holde seg en god stund... Du må bare dra frem tolmodigheta di og ikke gå inn før valpen har gjort fra seg ute... En liten trøst er at det vil gå bedre etter hvert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han holdt seg i en og en halv time i går.. Da måtte jeg gå inn igjen' date=' for jeg var ubeskrivelig kald. Problemet er at jeg ikke får rost han fordi han ikke gjør i fra seg ute i det hele tatt :?[/quote']

Gjør han ikke på morgenen en gang? Det er lurt å ta han med ut med en gang han har våknet (bær han), og vær ute til han har gjort. De fleste pleier å måtte på do om morgenen i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han holdt seg i en og en halv time i går.. Da måtte jeg gå inn igjen' date=' for jeg var ubeskrivelig kald. Problemet er at jeg ikke får rost han fordi han ikke gjør i fra seg ute i det hele tatt :?[/quote']

Hm, kan virke som om han har funnet "glede" i å gjøre fra seg inne i stedenfor... Du kan evt. følge veldig godt med ham inne, så i det øyeblikket han setter seg ned for å tisse, så tar du og løfter ham ved å "brette" halen hans inn mellom bena hans med den ene hånden, og støtter oppunder magen hans med den andre. Da stopper han umiddelbart å tisse... løp ut (ha noen sko det er enkelt å tråkke rett i) og sett han ned ute. Da vil han fortsette å tisse ute, og da ROSER du vilt ;-)

Da får du iaf en mulighet til å rose ute :mrgreen:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...