Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken hvilepose?


Pim
 Share

Recommended Posts

Nu har det seg slik at vi har hatt bryllup, og vi har fått goldenvalp. Siden vi er mye på tur, og er på flere helgeturer med lavvo om vinteren, så har vi ønsket oss hvilepose så goldenfrøkna også skal ha en viss komfort i teltet når det er 20 minus og kaldere ute. Men så fikk vi to! Så nå har vi skikkelig luksusproblem.

Vi fikk en Jægerens hvilepose, og en Järvenpose. Har noen erfaring med noen av disse, og en idé om hvilken vi bør bytte inn igjen? :) At posen er vanntett og varm er viktig, at den puster/transporterer fuktighet hadde vært strålende. Vekt/str er ikke noe vi prioriterer på vintertur siden jeg, hr. Mann og hr. Dimling alle drar hver sin pulk - og vi (hittil) aldri er borte mer enn en 4 dager om vinteren :)

(tusen takk, forresten, tulip og -Therese- :icon_redface::ahappy: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke greit for Nansen å ha en hvilepose og da? -20 natten igjennom må da bli kaldt for en pelsdimling og, hardbarka samojed eller ei? Eller?

Haha! Nei. :P

Du snakker om en hund som 5 uker gammel flyttet ut (til 20-25 minusgrader), og selv valgte å sove ute istedet for i et rom varmet opp til pluss 5 de tre siste ukene før levering. En valp jeg hentet i rekordkulda i februar, da det var 20-30 minus, og som stadig maste på å gå ut - fordi han heller ville sove ute enn inne i 15 grusomme varmegrader. Tror ikke han trenger varmepose, nei :lol:

Men altså, ingen som har noen tanker om varmeposer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si noe om forskjellen på de to i forhold til kulde og sånn, men om ingen andre heller kan det -og du må ta et valg, så se på brukervennlighet. Jeg har jegerens hvilepose, og der er de snorene som skal lukke igjen posen så vanskelige og få snørt igjen at om den andre posen har en bedre løsning...

ellers så er jeg fornøyd, men jeg har ikke brukt den særlig kaldt. Men jeg har jo en pinglespringer som syns at sommertelting kan være kaldt nok :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu har det seg slik at vi har hatt bryllup, og vi har fått goldenvalp. Siden vi er mye på tur, og er på flere helgeturer med lavvo om vinteren, så har vi ønsket oss hvilepose så goldenfrøkna også skal ha en viss komfort i teltet når det er 20 minus og kaldere ute. Men så fikk vi to! Så nå har vi skikkelig luksusproblem.

Vi fikk en Jægerens hvilepose, og en Järvenpose. Har noen erfaring med noen av disse, og en idé om hvilken vi bør bytte inn igjen? :) At posen er vanntett og varm er viktig, at den puster/transporterer fuktighet hadde vært strålende. Vekt/str er ikke noe vi prioriterer på vintertur siden jeg, hr. Mann og hr. Dimling alle drar hver sin pulk - og vi (hittil) aldri er borte mer enn en 4 dager om vinteren :)

(tusen takk, forresten, tulip og -Therese- :icon_redface::ahappy: )

Jeg hadde ikke vært i tvil; behold järvenhiet! Den kan du dele i to, så får du en bare varmeduk (den innerste) eller du kan bruke den vind og vanntette delen alene, feks på høst/vår/sommerturer. Liggeunderlaget i bunnen er ikke noe spesielt godt, så hunden bør ha noe under posen også om den er en frysepinn. Den er også lettere å tørke, siden det bare er å ta ut foret og vrenge posen. Så får du tørket begge deler hver for seg. Prinsesse Zima sier at du ikke har noe valg, hun har prøvd begge deler ;-) Den samme prinsessen prisgir også sitt dekken. Lira synes hvileposer blir for varme, hun har en litt tynnere foret sak, men om hun har sitt troll hviledekken på så vil hun kun ligge oppå sin hvilepose i -20grader. Er spent på Lillo, hvor mye pels han får.

Men ja, valget er klart!

(og du; vindtett og vanntett + transportere fukt går dårlig i hop uansett.. det viktigste er at du får børstet av mest mulig/all snø fra hunden(e) før de blir pakket ned i posen. Og spesielt i järvenduken er det viktig å være noenlunde tørr, det gjelder for folk også. )

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...