Gå til innhold
Hundesonen.no

Bok: Velg rett hund for deg

Wheaten terrier

Recommended Posts

Skrevet av en kvinnelig forfatter jeg ikke husker navnet på og med et nærbildet av hodet til en brun hund med grønn bakgrunn. Det er ikke en av de beste jeg har lest.

Eks. på beskrivelsen av samtlige terriere (unnatt wheaten :roll: ) står det ".... biter hardt". Alle hunder kan bite hardt! :roll: Noen har større trykk mellom kjevene enn andre men alle kan bite hardt!

Og så var det en annen toing også som jeg lurer på og tviler på at stemmer.

"Greyhound er verdens nest raskeste dyr" og litt lengere nede på siden står det at raskeste greyhound løp 63 km/t. Det kan umulig stemme...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boken har jeg også.

Jeg syns den er veldig grei på den måten at den er ryddig og at den har bra med forskjellig info. Men for det første så er mange av representantene for rasen sin direkte stygge! Mange av hundene har ikke klippet klørne en gang! og chinese crested'en der ser ut som den har herpes!

Fæle! og flokete er de også. Det er for dårlig når man skal lage bok [-X

og så står det at man aldri skal kjøpe hund via annonnse...Ehm...seff går det an å kjøpe hund via annonse! Det gjelder bare å sjekke ut hvem men kjøper fra først #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka er klar og oversiktelig, men irriterer meg sykt over flere småting. F.eks er raserepresentantene ikke særlig pene dyr (eks. Papillonen). For det andre "biter hunden hardt", og for det tredje har 3/4 av hundene i boka så stor jaktlyst at det kan bli problemer av det, inkludert BC, belger osv. Og, greit, det er jo jaktlysten som trigger gjetelysten, men for en person uten særlig peiling på hund, så virker det som om hundene styrter avgårde bare de ser et rådyrspor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett i den jeg og. Moro med rasebøker, for det er arti å se hva som står om rasen sin. Ja er enig i at mange av bildene er dårlige. Ser feks. mange kuperte hunder, og det skulle ikke ha vært i Norske bøker. Det er misvisende. Selv om det står at kupering er forbudt, så vet jo ikke folk hvordan de egentlig ser ut. Så bildene skulle ha blitt lagt stor vekt på i slike bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett i den jeg og. Moro med rasebøker' date=' for det er arti å se hva som står om rasen sin. Ja er enig i at mange av bildene er dårlige. Ser feks. mange kuperte hunder, og det skulle ikke ha vært i Norske bøker. Det er misvisende. Selv om det står at kupering er forbudt, så vet jo ikke folk hvordan de egentlig ser ut. Så bildene skulle ha blitt lagt stor vekt på i slike bøker.[/quote']

Enig i at bildene skal bli lagt vekt på...men der igjen - en god representant for sin rase er ikke god i alles øyne! Og det med kupering - uenig. Kuperingsrasene bør vises kupert! MEN - også et bilde av den ukupert. Man har et valg,og det bør vises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er dumt å vise bare ett eksempel da, kan ha et bilde av en kupert også å si at det er forbudt blabla bla.. For hører det alt for mange ganger selv.. Hvilken rase er det der? Og så blir de like forundret hver gang når jeg sier dobermann og sier: ser de sånn ut? Skjønner jo forvirringen for de kuperte og ikke kuperte ser ganske forskjellige ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at hundene skal vises NATURLIG , SOM DE ER...

Mange bøker viser Doberman kupert, å bare det, den viser ikke hvordan rasen ser ut naturlig..

Samme med puddel, de viser bare bilder av utstillingsklipte puddler, ikke av den "hårballen" de egentlig er...

Så man får feil inntrykk av rasen... Kan godt vise kupert eller klippt, men det kommer absolutt i andre rekke, det blir liksom det lille bildet på siden av hovedbildet....

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at hundene skal vises NATURLIG , SOM DE ER...

Mange bøker viser Doberman kupert, å bare det, den viser ikke hvordan rasen ser ut naturlig..

Samme med puddel, de viser bare bilder av utstillingsklipte puddler, ikke av den "hårballen" de egentlig er...

Så man får feil inntrykk av rasen... Kan godt vise kupert eller klippt, men det kommer absolutt i andre rekke, det blir liksom det lille bildet på siden av hovedbildet....

Jeg mener at Pommer skal bli vist i utstillings "stand" og ikke uklippet.

Fordi at man får mye bedre frem rasen og hvordan den er på utstillinger osv når de er det.

Selv syns jeg det er flott at de har bilder av puddler i utstillings klipp i hundebøker fordi at det er faktisk slik hunden så ut før i tiden når den ble brukt til det den opprinnelig er avlet frem til!

Klippen har en funksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at Pommer skal bli vist i utstillings "stand" og ikke uklippet.

Fordi at man får mye bedre frem rasen og hvordan den er på utstillinger osv når de er det.

Selv syns jeg det er flott at de har bilder av puddler i utstillings klipp i hundebøker fordi at det er faktisk slik hunden så ut før i tiden når den ble brukt til det den opprinnelig er avlet frem til!

Klippen har en funksjon.

ENIG! Man skal vise gode eksempler av rasen - ikke en uklippet, ufrisert klump med pels!

Også enig ang puddel - en puddel SKAL klippes i diverse klipper til den bruken den OPPRINNELIG ble brukt til, så da skal det også vises.

En ufrisert hårball igjen, viser ingenting av rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er dumt å vise bare ett eksempel da' date=' kan ha et bilde av en kupert også å si at det er forbudt blabla bla.. For hører det alt for mange ganger selv.. Hvilken rase er det der? Og så blir de like forundret hver gang når jeg sier dobermann og sier: ser de sånn ut? Skjønner jo forvirringen for de kuperte og ikke kuperte ser ganske forskjellige ut..[/quote']

Hvorfor ta med "det er forbudt" da??? Hvorfor fremstille de som har kuperte hunder som forbrytere? Kupering er fullt lovlig i mange, mange land.

To bilder holder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk tekst. (boken selges i norge.)

I følge norsk lov er det ikke lov å kupere... Ikke sikkert folk vet det før de anskaffer seg hund, en hundebok er til for å opplyse folket vil jeg mene, å mange bøker pynter for mye på sannheten...

"what you see is NOT what you get."...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja mente det ikke sånn da Calina. Men at det står to bilder (som jeg sa) og at det i tillegg står: ikke er lov/er forbudt/ikke gjøres lengere/ what ever ' date=' om de kuperte raseeksemplene. DEt var det jeg mente. ikke at det var noe forbrytelse.[/quote']

Jeg skjønner hva du mener, men det kan ikke skrives slik, for det ER ikke forbudt!

Skal det skrives noe, så kan det står i henhold til NORSK lov, er kupering ikke lenger lovlig i Norge eller noe annet jalla.

Ikke KUN "det er forbudt"..u see...?? :wink:

Uansett ser jeg ikke poenget - man kan lese i ørten hundebøker "kuperes i mange land" - enkelt og greit skrevet, og son hundekjøper bør man være så opplyst at man vet hvor og hvordan på den rasen man vil ha..*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...