Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodprøve eggløsning, vits?


tm100021
 Share

Recommended Posts

Kopierer fra kulltrådenmin.

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg om vi skal ta blodprøve eller ikke... Fordi om vi feks tar blodprøve dag 7, så får vi kanskje ikke svar før sent dag 8/dag 9, og må reise i rundt et halvt døgn. Vurderer litt frem og tilbake om jeg skal bare dra dag 8/9 uansett, ta inn på hytte/hotell i nærheten og bare være der til hun er ferdig.

En annen oppdretter som har drevet med rasen i mange år så at hun prøver alltid å parre så sent som mulig i stådagene, da det blir flest valper da... Det er jo hennes mening, men verdt å ta med seg videre?

tenker litt på om det egentlig blir noe vits å ta blodprøve?

Vanskelig dette, så mye enklere om det hadde vært nabohunden :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal reise langt, som i ditt tilfelle, er det jo en fordel med blodprøve, så vet du når de optimale dagene er,

men hvis du har lyst og råd til å sitte på hotell i over en uke, så er det jo greit, men husk at noen tisper kan stå så sent som dag 18+, og hvis Lyra har tenkt til det nå så blir det en veldig lang finlandstur på deg :P

Og selv om tispene har stått tidlig før så gjør de ikke nødvendigvis det på neste løp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant. Men, på samme tid så tenker jeg OM det egentlig er verdt pengene, det er vel ikke ofte akkurat at tisper står så sent. Jeg har ikke noe problem å være der så lenge om det trengs (Alene ferie, yey!) og en annen ting er jo at når blodprøven er tatt så får jeg svar dagen en og halv dag etter tidligst og det er to og halv time hver vei til dyrlegen... Så å få beskjed at jeg får ta ny blodprøve når de har mottat blodprøven virker egentlig ut som bortkastet penger :P Spesielt med tanke på ny ventetid i forhold til forsendelsestid og når de har muligheten til å se på svarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Jeg har tatt på ca dag 8-10 (husker ikke i farten) og fått ett ca tall på hvor de er iløpet. For meg har det hatt nytte, men samtidig så har min magefølese med utgangspunkt i atferd og tidligere løp vært rett.

Men jeg har også kunne reise fram og tilbake på 1-2 dager og fått parringer de gangene.

Syns nesten det var mer stress når hannhunden var her hele løpetiden og jeg ikke hadde tatt noen blodprøve :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du ikke like mye, om ikke mer penger på å sitte fem ekstra dager i finland?

Nei, bor på hytte hos oppdretterne :)

+ at jeg slipper 5 timer reisevei til dyrlegen per gang vi må ditt.

Jeg har tatt på ca dag 8-10 (husker ikke i farten) og fått ett ca tall på hvor de er iløpet. For meg har det hatt nytte, men samtidig så har min magefølese med utgangspunkt i atferd og tidligere løp vært rett.

Men jeg har også kunne reise fram og tilbake på 1-2 dager og fått parringer de gangene.

Syns nesten det var mer stress når hannhunden var her hele løpetiden og jeg ikke hadde tatt noen blodprøve :lol:

:lol:

Takk! Får tenke litt på det. Så når man tar blodprøve så får man svar på hvor ca de er i løpet sitt? Venninnen min fikk bare svar om at "ikke klar, ta ny blodprøve om tre dager" feks, og det synes jeg blir for risky i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Takk! Får tenke litt på det. Så når man tar blodprøve så får man svar på hvor ca de er i løpet sitt? Venninnen min fikk bare svar om at "ikke klar, ta ny blodprøve om tre dager" feks, og det synes jeg blir for risky i mitt tilfelle.

Ved en blodprøve så har jeg fått svar som "staterstikken sier at det dobbler seg så og så mye pr dag blablabla du kan anta onsdag, ny prøve mandag for å være sikker." Jeg har da dratt søndag/mandag til hannhund og fått parring. Samme gjor jeg med Blaze, jeg dro en dag eller to før utregningen uten å ta ny prøve og fikk parring og valper.

Men jeg har tatt blodprøvene ganske "sent" i forhold til når mine står. Dag 8-10 i løpet alt etter når helgen har kommet og kunne få svar før helgen kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Jeg får ringe dyreklinikken imorgen, også høre litt om hvordan vi gjør det :) Jeg er glad at neste valpekull bor jeg på østlandet :lol:

Hannhund eieren har sagt at jeg er velkommen fra imorgen av om jeg vil for å være sikker på at det går i orden, alt opptil meg :lol: Men trenger ikke å ta av så mye :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt progesteronprøve, og kommer til å fortsette å ta det, men bare ikke stol blindt på "normalen" i forhold til doblingstall. Det sies vel at de dobler annenhver dag etter at de har kommet opp til en verdi på 8 (ble brått litt usikker nå..?), men sist jeg tok hadde tispa en verdi på 2 på dag 10. Da vi tok neste prøve dag 13 (bare fordi jeg har dårlige nerver og vet de kan stige fortere - veterinæren mente jeg ikke trengte komme før dag 15) var hun oppe i 29...

Jeg liker å vite ca når de er klare da jeg har opplevd å ha en uerfaren, flørtende tispe som sa nei til hannhunden. Etter mine beregninger var det for tidlig, mens hannhundeier som har avlet diverse raser i en mannsalder mente tispa bare tulla og burde holdes. Da var det godt å få bekreftet av (ny) progesterontest at hun ikke var klar før de to kommende dagene, hvorpå paringen gikk uten problemer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Har aldri tatt blodprøver, og kun tatt utstryk en gang - da fikk vi beskjed om å kjøre umiddelbart - og det var veldig feil, tispa gikk tom - så jeg ser på tispa jeg. Og har man mulighet til å ta noen dager hos hannhundeier så er det jo bare bortkasta penger å ta blodprøver å styre, da er det jo bare å pare når tispa er klar og hannen vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok blodprøver på min fordi jeg måtte ordne med fri fra jobb, det var midt i jul/nyttår og hannen bodde nok timer unna til at det ble et dagsprosjekt. Ingen mulighet til å la tispa bli over heller. For meg var dette til hjelp for hu tulla mi viste seg å være klar seint i løpet. Seinere enn hva forhorning av celler skulle tilsi (veterinæren tok utstryk av egen nysgjerrighet, jeg betalte ikke). Mens blødningsmengden passet bra med "boka". Adferdene hennes, ikke helt. Hun var nemmelig en flørt tidlig i løpet. Så en streng dame, før hun var klar på dag 17.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tispe som flørta vilt på dag 10 og utover. Halen til sides og rett og slett skamløs oppførsel :innocent: Men det ble ikke parring før dag 15.

Jeg har ikke særlig peiling på dette, men fikk et råd av en erfaren oppdretter om å ta "fingertest" - dvs. smøre inn fingern med vaselin og føre inn i skjeden. Dersom du ikke kommer lenger enn første fingerledd er tispa ikke klar - uansett hva et utstryk eller blodprøve sier.

Det viste seg å stemme på en prikk her i alle fall.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir til at vi ikke tar blodprøve. Har snakket med dyrlegen her som mente det ville være bortkastet med tanke på leveransetid på posten, dag 8-9 er i helgen, og før det var det lite vits. Så da blir det til isteden at jeg reiser neste mandag til finland og håper på det beste :) Har muligheten til å være der/sette henne igjen, så da er det jo greit.

Tusen takk for svar alle sammen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...