Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden min er redd mennesker


PsychoLynx
 Share

Recommended Posts

Gry, aussie på 3,5 år, er redd mennesker. I all hovedsak fremmede mennesker, men også noen kjente.

Om folk prøver å hilse på henne, hylgneldrer hun og står på 2 meters avstand, klar til å løpe om mennesket strekker seg mot henne.

Bridie, hennes søster på 8, løper bort til de fleste hun møter, vil hilse, selv om hun kan bjeffe osv, og da kan Gry følge etter og kanskje innse at det ikke er så farlig. Men så fort fokus blir rettet mot Gry, så er det skummelt igjen.

Dette gjelder som sagt oftest fremmede, men også min pappa er tydeligvis dritskummel. Han har aldri gjort bikkjene noe som helst, han klapper dem, gir dem godbiter, men allikevel må hun hylgneldre hver gang hun ser han.

Sist de var på besøk her satt han med godbiter klar i flere timer og ga til Gry så fort hun nærmet seg, og etterhvert kunne han klappe på henne uten at hun spratt unna. Men neste gang er det det samme levenet igjen.

om vi bare overser henne, så later hun som den skumle ikke finnes. Hun tar aldri initiativ til å utforske selv. Til nød etter lang lang tid. Sånn tid man nesten aldri har.

Gry flyttet til oss 1 år gammel. Min erfaring fra hennes liv før, var at hun aldri fikk lov å ta initiativ til noe selv. Hun ble holdt igjen. Alltid blitt fortalt hva hun skal gjøre, og hvordan hun skal reagere. Men hun var ikke på langt nær sånn som hun er nå når hun kom til oss!!

Da lot hun bare være å vise interesse for folk. Nå kan hun vise interesse, men det er alltid skummelt.

Jeg forsøker å støtte henne ved å ta på personen hun er redd, snakke med den, la den gi henne godbiter osv osv, men det virker ikke å nå gjennom.

Det er såpass ille dette at folk har kommentert at de syns hun er skummel, fordi de ikke vet hvor de har henne. Selv er jeg jo ikke redd for at hun skal gjøre noe, men jeg syns det er vondt å se henne så redd! Jeg vil ha en logrende hund som er glad i å se mennesker!

Men, er det håp om dette?

Pappa prøver jo hver eneste gang vi møter han å gi Gry positive opplevelser. Godbiter, ros osv, men det når bare ikke gjennom. Så da kan dere jo tenke dere hvor vanskelig det vil være å trene på fremmede mennesker som hun kanskje bare møter engang... Eller vil dette kunne bli bedre om hver eneste fremmede hun møter gir henne godbiter? Ved å kaste bort til henne?

Haff, føler at jeg har nådd et punkt der jeg virkelig ikke vet hva jeg skal gjøre lenger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redsel for folk er vel noe som er svært vanskelig å trene bort - man kan kanskje komme et stykke på vei med veldig kontrollert og riktig trening, men ett sted vil det antakelig stoppe opp - og ting blir ikke bedre. Så lenge det ikke har hjulpet å få henne bedre vha å gi henne positive erfaringer, godis etc, så er det kanskje heller ikke noen vits i å fortsette det sporet lenger. Jeg tror kanskje det beste for Gry er at alle bare overser henne, ikke trenger seg på henne og gir henne oppmerksomhet. Skjerm henne fra kontakt, ta kontroll over situasjonene og bare la henne slippe å forholde seg til folk, rett og slett. Det høres kanskje litt passivt og teit ut, men siden hun ikke responderer særlig bra på positiv trening, så tror jeg det beste for henne vil være at hun finner ut at hun faktisk slipper å måtte forholde seg til disse ekle menneskene (i hennes hode). Kanskje vil hun også slappe bedre av etterhvert, dersom hun opplever at hun ikke trenger å møte folk og forholde seg til dem?

Dette er bare et forslag altå - eksperter på slikt vil kanskje ha en eller annen superoppskrift på dette, men inntil du finner ut av den, så tror jeg det beste for Gry er å slippe den treningen dere har drevet med.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det samme som jeg og Fokus sliter med. Han er veldig redd fremmede mennesker, skal han introduserese for nye må jeg passe på at alt skjer på hans premisser. Han får ikke hilse på noen av egen fri vilje, rett å slett fordi han ender opp med å sette seg i en situasjon han ikke takler å det endre med bjeffing/utaggering. Han elsker å rundere, at det da er fremmede mennesker gjør ingenting fordi dette er jobb og han er trygg på stiuasjonen.

Etter 4 år har jeg bare måtte akseptere at det er slik han er, han har alt for mye vokt/skape å aalt for lite mot!

Etter å ha akseptert at dette er slik gutten min er, så har ting begynt å fungere mye bedre for oss.

Min konklusjon er rett å slett at du bare må akseptere at Gry er slik, jeg ser nå at Fokus har ingen behov for å hilse på alle menneskene vi treffer på vår vei. Han har det mye bedre når jeg tar kontroll og lar han slippe.

Det skal sier at de Fokus kjenner, de elsker han <3 å som regel skal det ikke mer til en at vi bare er sammen på tur eller trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smarte ord dere kommer med her. Så ja.... Jeg får vel bare innse at Gry ER sånn.

Nå kom det besøk her istad, og da ba jeg folk bare overse Gry. Og da de endelig fikk satt seg, Gry fikk snust etter godbiter i hagen en god stund osv, så la hun seg jammen på beina dems og sovna. Riktig nok måtte hun boffe igjen da folk reiste seg opp, noen gikk på do osv, men hun sov da på beina dems og fikk kos fra ungene. Så jeg får vel kanskje bare se meg fornøyd med det :)

For ser jo at det er når folk gir henne oppmerksomhet at hun fllipper...

Men, betyr dette bånd så fort det kommer folk til oss som hun øser seg opp over? Eller kommando om å bli hos meg? Inntil jeg evnt får sagt at folk skal overse henne liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra det funket ganske bra i dag :).

Men, betyr dette bånd så fort det kommer folk til oss som hun øser seg opp over? Eller kommando om å bli hos meg? Inntil jeg evnt får sagt at folk skal overse henne liksom?

Både bånd og være hos deg er vel ting som kan være smart å bruke ja. Vis henne at det er DU som tar deg av de besøkende (veldig kjekt dersom du greier å kontrollere dem som kommer, slik at de ikke bare braser inn uanmeldt, slik at du kan lage en rutine på måten dere håndterer det på kanskje?). Sett skilt på dørene kanskje? "Overse hunden - ikke ta kontakt med henne - men kast gjerne en neve godis på gulvet der hun er" :D. Det viktigste er nok at hun slipper å forholde seg til de som kommer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i det som er sagt før her.

La Gry slippe å forholde seg til mennesker, og styr henne ut av situasjoner der du vet/tror hun kommer til å reagere.

Mest sannsynlig har hun nå fått en ide om at *å nei, der kommer et menneske som vil ta på meg- iiiiiiiiiik- best å prøve å jage de vekk*

Etter masse møter med mennesker som ikke bryr seg om henne, så kanskje, om du er heldig så vil hun etterhver oppdage at fremmede mennesker bare er statister som deler ut godis :)

Vil det hjelp å ha henne på et annet rom til folkene har kommet seg ned i sofaen? For å slippe den "møte fremmede i døra" situasjonen. For der kicker vel vokten inn?

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Nå har ikke jeg hatt redde hunder men en strihåret vorsteh og en flat som kom og overfalt folk når dem kom inn døra ble i det meste løaget.

SÅ for min og besøkendes sin del så ble det at banker det på eller ringer på så skal dere gå på plassen og bli der til besøket har kommet inn og satt seg i sofaen. Da kunne hundene mine hilse med alle beina på bakken for da ble ikke besøket så interresant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde oversett henne totalt. Dere kan gjøre vondt verre ved å lage en "sak" ut av det. Lat som du ikke ser at hun er redd, og vær trygg selv. Si "hei" til alle du møter, om du kjenner de eller ikke har ikke noe å si. Vis at du har kontroll, og at det ikke er noen som er farlig.

Det er ikke alle hunder som liker folk, sånn er det bare :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i det som er sagt før her.

La Gry slippe å forholde seg til mennesker, og styr henne ut av situasjoner der du vet/tror hun kommer til å reagere.

Mest sannsynlig har hun nå fått en ide om at *å nei, der kommer et menneske som vil ta på meg- iiiiiiiiiik- best å prøve å jage de vekk*

Etter masse møter med mennesker som ikke bryr seg om henne, så kanskje, om du er heldig så vil hun etterhver oppdage at fremmede mennesker bare er statister som deler ut godis :)

Vil det hjelp å ha henne på et annet rom til folkene har kommet seg ned i sofaen? For å slippe den "møte fremmede i døra" situasjonen. For der kicker vel vokten inn?

Lykke til :)

Nå er det ganske sjelden vi har besøk her inne som hun ikke kjenner, og de hun kjenner men er redd vet å overse henne nå til hun evnt tar kontakt selv.

Men hender jo det er noen på gårdsplassen her, og da blir hun sånn "ekkel"..... Altså, hadde JEG opplevd en fremmed hund sånn som Gry, hadde jeg nok ikke stolt på den selv. Hun ser liksom ut som en hund som fint kan panikkbite om hun skulle havne i en situasjon der hun ikke kommer seg vekk. Selv om jeg egentlig fortsatt ikke tror Gry vil gjøre det da...

Gry er liksom to forskjellige hun.... Da det kommer noen hun liker, så hylgneldrer hun, piper og skriker av glede og hopper rundt i vilden sky og tar helt av. KOmmer det noen hun blir redd, så hylgneldrer hun og ser ut som et vilt dyr klar for å rømme.

Men hun viser da i det minste "følelser" nå.... Mot da hun kom til oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde min forrige hund, Misty, som var hysterisk redd alt og alle. Så var det eneste som funka å ignorere henne totalt, og evnt ta henne ut av situasjonen. Mas og fjas gjorde henne værre, og hun, i motsetning til din Gry, bikka over til å angst bite.

Mitt råd er: Ignorer, Ignorer og Ignorer!

Få folk som kommer til å ikke hilse på henne. Ha en rutine på at hun blir oversett når det kommer folk, evnt tatt ut av situasjonen til hun har roet seg . F.eks kan hun plasseres i bur, i bilen, i et annet rom - et sted hun føler seg trygg, der folk IKKE får ta noe som helst kontakt med henne.

Lykke til :) Gry er fin hun :heart:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ganske sjelden vi har besøk her inne som hun ikke kjenner, og de hun kjenner men er redd vet å overse henne nå til hun evnt tar kontakt selv.

Men hender jo det er noen på gårdsplassen her, og da blir hun sånn "ekkel"..... Altså, hadde JEG opplevd en fremmed hund sånn som Gry, hadde jeg nok ikke stolt på den selv. Hun ser liksom ut som en hund som fint kan panikkbite om hun skulle havne i en situasjon der hun ikke kommer seg vekk. Selv om jeg egentlig fortsatt ikke tror Gry vil gjøre det da...

Gry er liksom to forskjellige hun.... Da det kommer noen hun liker, så hylgneldrer hun, piper og skriker av glede og hopper rundt i vilden sky og tar helt av. KOmmer det noen hun blir redd, så hylgneldrer hun og ser ut som et vilt dyr klar for å rømme.

Men hun viser da i det minste "følelser" nå.... Mot da hun kom til oss...

Ja, du må bare innse at det bare er sånn hun er.

Sånn egentlig så høres hun ikke ut som to forskjellige. Uten å ha sett henne, og kun ut fra det du skriver om henne, så høres det ut som at hennes overivrige hilsing og at hun "tar helt av" på kjentfolk også er usikkerhet. Der har hun bare lært seg å hilse på de, men sånn hysterisk atferd er ofte ikke noe trygg og god atferd.

Jeg stemmer i med de andre, men jeg ser egentlig ingen grunn til at hun skal trenge å forholde seg til andre folk i det hele tatt? Du skriver at hun bjeffer om folkene reiser seg igjen fra sofaen, hvorfor må hun ligge nært de? Kanskje det er liksågreit at hun lærer seg å ligge på sin plass hver gang dere har besøk, og ikke hilse i det hele tatt? Så slipper hun å være/havne i noen form for situasjoner som hun egentlig ikke liker? Så kan hun få sin trygge plass hvor hun kan være i fred og lære seg å slappe av. På tur så må hun ikke hilse på noen som helst, ha henne i bånd/be henne gå bak, eller noe som fungerer, la henne slippe å ta et ansvar hun faktisk ikke tåler. Det samme gjelder egentlig alt hun er redd for, la henne være, ikke press henne i situsjoner hun egentlig ikke tåler, mange ganger kan man heller lage seg større problemer enn det man tror man gjør. Disse flotte gjeterhundene våre kan være flinke til å bygge (irrasjonelle) redsler, uten at man oppdager det før ganske sent.

(Mange aussier setter seg i situasjoner de ikke tør å stå i, og de har heller ikke mot til å komme seg ut av situasjonen, desverre ender de mange ganger opp med å gjøre det vi ikke tror de blir å gjøre... "Det ekle aussieblikket" som en instruktør så "pent" sa.)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...