Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei.

Jeg og kjæresten min har utrolig lyst på hund. Jeg har sett og lest om mange hunder og har forelsket meg i bull- rasen. (bulldog, bullmastiff, french bulldog osv)

Den hunden jeg har blitt utrolig opptatt av er Bullmastiffen. Nydelig og stor hund og blir kalt ''gentle giant''.

Jeg har lyst på en hann bullmastiff og dama mi har lyst på en hunn french bulldog.

Ville de gått bra sammen? Har hørt noen sagt det (har spurt på flere forum).

Takk på forhånd :)

Skrevet

Det vil nok sikkert gå bra, men de kan jo antagelig ikke leke så mye sammen da pga størrelseforskjell. Og viss dere vil ha to så lønner det seg og vente til den første er voksen i hodet før dere skaffer en ny, dvs ca 2-3 år alt ettersom hvilken hund og hvilket kjønn. Små hunder blir raskere voksne enn store og hanner bruker gjerne litt lengre tid enn tisper på og bli voksne i hodet.

Skrevet

jeg anbefaler dere å sette dere inn i helseutfordringene til disse rasene...

Har lest en del om de :) begynte å lese om de for 1 år siden.

Det vil nok sikkert gå bra, men de kan jo antagelig ikke leke så mye sammen da pga størrelseforskjell. Og viss dere vil ha to så lønner det seg og vente til den første er voksen i hodet før dere skaffer en ny, dvs ca 2-3 år alt ettersom hvilken hund og hvilket kjønn. Små hunder blir raskere voksne enn store og hanner bruker gjerne litt lengre tid enn tisper på og bli voksne i hodet.

Så du anbefaler å kjøpe hunn french bulldogen før bullmastiffen da altså?

Skrevet

Uansett hvem av dem, kjøp EN hund først. I alle fall om dere bor sammen. Det er en håndfull med en hund mens den er valp og "fjortis", og desto mer jobb og slit med to! Det er sjeldent å anbefale å ha to valper samtidig til nybegynnere.

Jeg ville kjøpt en Fransk bulldogg tispe først og latt henne bli voksen før jeg i det hele tatt tenkte på en hund til. En bullmastiff er jo en sterk, stor hund og krever nok en eier som jobber med den og vet litt om å håndtere hunder :) En fransk bulldog er kanskje en enklere førstegangshund, i alle fall størrelsesmessig.

Skrevet

Har lest en del om de :) begynte å lese om de for 1 år siden.

Så du anbefaler å kjøpe hunn french bulldogen før bullmastiffen da altså?

Jeg tror jeg ville starta der ja. Fått til en stødig fin hund der også kjøpt bullmastiff etterpå.
Skrevet

Hei, det var meg som var på det engelske forumet også :)

Jeg fikk jo aussie da ulvehunden min var godt voksen og jeg var redd for at hun kom til å bli most. Men, det viste seg at ulvehunden tok hensyn og var flink da de lekte sammen mens aussien var veldig liten og valpete, og ble tøffere med henne ettersom hun ble eldre.

Små hunder er jo mye mer praktiske enn store, da, så kanskje dere kan begynne med den som er minst og se hvordan dere syns det fungerer å ha hund sammen?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...