Gå til innhold
Hundesonen.no

Alene-hjemme trening.


Elise Andersen
 Share

Recommended Posts

Vi har en valp som nå er 11 uker. Vi har trent litt på det å være alene hjemme. Han syns det er helt greit å være alene i et rom o.l., men det er når vi går ut utgangsdøren han begynner å pipe o.l. Vi har økt gradvis, og er nå oppe i 5 min. Men hvordan vet man om han tar det ille opp eller ikke. Han piper litt, og sitter som regel rett foran døren når vi kommer tilbake.

Hvordan har dere gjort det? Og tar de noe skade av å pipe litt? Det er nesten så jeg har lyst til å øke enda mer, fordi jeg lurer på om han til slutt da bare faller til ro. ?Han piper ikke intenst, men rusler litt frem og tilbake, og småpiper innimellom. Tenkte å sette opp web. kamera nestegang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bare gått masse inn og ut døra siden dagen etter at valpen kom hit. Slik at nå bryr han seg ikke om vi går ut, men logrer og er glad når vi kommer inn. Anbefaler deg virkelig å filme, det gav hvertfall oss en trygghet de første gangene vi var borte fra han lengre enn bare noen få min. Som oftest er disse filmene veldig kjedelige da han bare sover :P

Men vil anbefale deg å gå vekk fra trappa/området rett utenfor døren når dere trener. Eneste gangene vår valp piper er om han hører oss utenfor. Da er pipingen mer sånn "eeey, gjør dere noe gøy utenfor uten meg??" Så det beste er å gå seg en kort tur eller noe - med kamera/lydopptak på da, så du vet om han har pipt eller ikke :)

En annen ting som er viktig er å ikke gå inn når han piper, da vil han jo tro det hjelper å pipe og da blir dere aldri kvitt det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Blir som Urbi på 2,5 år her hun setter seg forran døra og blir sittende en stund i håp om at hun får være sålenge vi driver med noe rett på utsiden. Går vi vekk så er det helt sukk fikk ikke være med også når jeg komemr hjem så ligger hun med alle vorsteh beina i alle retninger i sofan og snorker. Men det er bare hvis jeg sniker meg hjem, hvis jeg kjører bil, går på vegen, eller sykler så står hun på innsiden av døren og venter med håp og lengsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips.. Da har jeg filmet han i aksjon alene. Vi var borte i fem min, og i de fem min satt han nesten bare å stirret på døra, eller vandret. Når han vandret pep han litt.. virker ikke som han har det noe vondt, men bare å sitte å se på døra?? er det et godt tegn liksom? hadde føltes bedre hvis han sysselsatte seg selv eller gikk å la seg ett annet sted enn rett foran døren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde føltes bedre hvis han sysselsatte seg selv eller gikk å la seg ett annet sted enn rett foran døren.

Gi han en kong med utvannet og frossen leverpostei/vom/kjøttdeig inni? La han også være luftet og rolig. Gå ut og inn, ut og inn. Så vips litt ekstra :)

Jeg synes det beste er å bygge videre på alenetreningen når valpen ikke lenger er superfokusert på at dere gikk. Ja, hvis dere har et likt syn som jeg har ved at valpen/hunden skal ha trygghet og ro forbundet med alenetreninga og dette med at dere går ut døra. Jeg ser det som en god grunnstein for videre alenetrening. Gjør det veldig mye enklere (og forebygger uro/seperasjonsangst) når man utvider alenetida i hvert fall.

Masse lykke til videre med treninga :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han leker tilgjengelig som han kan drive på med? Vår valp er kjempeflink til å sysselsette seg selv om det bare ligger noe greier fremme, men vet ikke hvordan det er med deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi har leker tilgjengelige. Prøvde kong, men trolig litt lite i.. spist opp nesten før vi gikk ut.. vanlig leker.. ball o.l. er kjedelig for han å sysselsette seg alene med. Men vi gjør nytt forsøk på Kong m /vom.. tusen takk for respons/svar. Setter stor pris på. Skal prøve igjen flere ganger i morgen. Da ut og inn av døra. Så han skjønner at vi kommer tilbake..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...