Gå til innhold
Hundesonen.no

Den glemte kaninen


Benedicte

Recommended Posts

Jeg sitter i buret og vet jo så vel,

at atter en dag går på ny mot en kveld.

Jeg ser ut av buret år etter år,

kun mat, stell og drikke er alt jeg får.

Den tid er forbi da barn holdt meg tett.

Det er lenge siden de gikk både lei og trett.

Jeg hørte foreldren som maste og sa:

"Du lovte å stelle dyret vi deg ga".

Allikevel sitter jeg her og sturer.

Jeg har så inderlig lyst på grønne turer.

Kjenne smaken og lukten av gress og av jord.

Men det er det slutt på nå som jeg har blitt stor.

Jeg glemmer aldri den gode tiden som var.

Da jeg lekte ute, fikk masse kos og var glad.

Med ett så var det over.

Hva er livet mitt nå, her jeg bare spiser og sover?

Jeg har sett samme landskap, hver eneste bit av den.

Studert årstider, sommer, vår, høst og vinteren.

Jeg har sett meg lei og trøtt.

Jeg vil ut av dette buret som jeg sitter i støtt.

Er dette det livet dere vil jeg skal ha?

Tror dere virkelig dette livet gjør meg glad?

Men en dag vil hjertet slutte å slå -

Taktfast som det har gjort år etter år.

Frem til da vil jeg håpe og tro og be,

om at de som hentet meg atter vil se,

hvilken fantastisk skapning jeg er i det...,

år etter år går av sted.

Anne Søfteland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaniner bør ikke holdes i bur..hvertfall må de ut og løpe litt om dagene..:cry: om de brukes i hopping, blir jo saken en litt annen, for da får de ofte vært ute og trent og trimmet :( Må innrømme ramboen min får mindre oppmerksomhet og kos nå ja, men det er fordi jeg har mer og gjøre, men i det siste har jeg sjerpet meg, og bruker nå mye tid sammen med han igjenn. han liker oppmerksomhet og kos :( kaniner er koslige dyr, og fortjener ikke den behandlingen mange gir dem,slik som beskrevet i det diktet. synd at kanin og små gnagere ofte blir brukt som en test på om barna er nok ansvarsfulle til og ta hånd om et dyr..mange av dem er ikke det. Må vel nevnes at mitt første dyr var kanin, men så har jeg tatt veldig godt vare på den også! rambo betyr mye for meg! :(

Alle kaninene jeg har hatt har hatt utendørs innhegninger på minst 2x3 meter. Da har jeg også hatt en solid og isolert kassebur der inne. de står ute hele året, selv om jeg tok rambo inn i vinter på grunn av helsen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er veldig mange barn som får dyr fordi de maser så sykt mye, og etter en måned eller to er de lei!

Det er jo verre enn fengsel om kanien må sitte i det samme buret dag ut og dag inn.

Kaninen min er i bur om nettene, men jeg går tur med han hver dag, og jeg tar han med inn hver dag etter skolen :mrgreen: Han ar også en stor innhegning som har er ute i når været tillater det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde kanin jeg...

men gav han heller bort da jeg ikke fikk tid til han.. syntes han fortjente mange ganger bedre enn hva jeg kunne tilby han...

nå bor han hos en kaningal jente nede i gata, som forguder jorda de går på.. og som er aktiv innen hopping og sånn :cry: gjort en god gjerning der ja :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde kanin jeg...

men gav han heller bort da jeg ikke fikk tid til han.. syntes han fortjente mange ganger bedre enn hva jeg kunne tilby han...

nå bor han hos en kaningal jente nede i gata, som forguder jorda de går på.. og som er aktiv innen hopping og sånn :P gjort en god gjerning der ja :P

Det syns jeg var veldig bra gjort av deg, siden du ikke hadde tid til den lenger :D Mange er så egoister at de ikke vil gi fra seg kaninen selv om den har det helt ******! :evil: Når Ranhja hadde kaninunger beholdt vi to stykker. Når kaninungene var ca 6 mnd gamle begynte søsteren til den ene kaninungen å "jage" den andre kaninungen, bite henne osv.. Da lagde vi et nytt bur til den ene kaninungen, men jeg hadde ikke tid til å rengjøre 4 store kaninbur, så jeg gav bort den ene ungen til en barnehage med gård :mrgreen: Jeg vet at hun har det kjempebra nå, mye bedre enn det jeg kunne tilby henne den gangen med 3 andre kaniner å ta seg av (selv om jeg gjerne skulle hatt henne nå :lol: ). På gården ville hun bo i en stor binge hvor hun sammen med mange andre kaniner fikk boltre seg i masse høy, og få oppmerksomhet hele tiden av barna der :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blei litt trist av det diktet der jeg, jeg hadde lite tid til kaninen min for en stund siden og endte med å gi han bort :lol: Nå sjekker jeg finn.no ukentlig bare sånn i tilfelle de som fikk han ikke vil han lenger, finner jeg han(tvilsomt) kommer jeg garantert til å ta han tilbake.. Mistet jo han og katten min rett etter så jeg savner en liten dott... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist dikt , men det forteller sanheten om alt for mange kaniner her i landet :P Selv om kaniner er små fortjener de like mye oppmerksomhet som f.eks hunder. folk tenker nesten ikke over hva de innebærer å ha en kanin før de kjøper seg en :lol:

Lar selv kaninene mine komme ut minst 1 time til dagen i garde + tur for de kaninene som liker det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

trist dikt har hørt det før..kaninene mine har luksus om sommeren de løper ute hele tiden spiser gress løper og sover ute meen om vinteren løper de ikke så ofte ute men det er fordi at nor de e ute om vinteren stikker de bare av og det har de gjordt i mange år nå så eg er lei av det...skjønner dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...