Gå til innhold
Hundesonen.no

Laptop med god lagring - noen tips?


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Siden pc'n min etter all sannsynlighet har tatt kvelden tenkte jeg å starte jakten på en ny.

Har hatt en HP Pavillion d7 med stor skjerm. Vært veldig fornøyd.

Ønsker en pc som har god lagringsplass, da jeg tar mye bilder og med RAW så fylles det fort opp.

Noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så veldig teknisk, så hva Puttiva foreslår er jeg neimen ikke sikker på hva betyr.

Det jeg bruker privat pc'n min til er:

- Internett surfing

- Enkle hjemmesider i Frontpage

- Bilder (tar mye plass siden jeg benytter RAW) og bildebehandling av disse

- Litt bruk av excel og word

Kan som sagt ikke så mye om data. Så prosessorer etc skjønner jeg lite av.

Har hatt 17" skjerm og det har jeg vært fornøyd med. Så vil ha en ny stor skjerm.

Hjelper det noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg gjerne forklare dypere :) Beklager at jeg ikke forklarte så bra i første innlegg.

De fleste laptoper man får kjøpt har ganske begrenset med lagringsplass, og tar man mye RAW bilder, blir det relativt fort fylt opp. Når det da er fylt opp, har man to valg - slette, eller kjøpe ny pc. Evt kan man kjøpe en ekstern hardisc. Hardisken er den biten av pc'en hvor alt lagres på, så finnes det en hel haug andre ting inni pc'en som brukes til andre ting, men hardisken er til lagring. Man kan få kjøpt hardisker som er utenfor pc'en, eksterne, som man kobler til med en kabel. De finnes i mye større størrelser enn vanlige laptoper, og det blir en del billigere hvis du kjøper en litt dårligere pc + ekstern hardisk istedenfor en helt rå pc med masser av plass inkludert.

Her har du en oversikt over ulike eksterne disker. Jeg ville anbefalt 1 TB eller mer, da har du nok plass i massevis. De koster rundt 1000 og oppover. Dette trenger du vel og merke ikke å kjøpe med en gang, men etterhvert når plassen som er inkludert i pc'en begynner å skrante. Men selv syns jeg det er veldig greit å bruke en ekstern disk til alt av bilder og slikt, da har man det sortert på samme sted.

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10098

Pc'en du trenger er derimot ikke så veldig komplisert dersom du har en ekstern disk, du har jo ikke veldig høye krav. Da er det mer prisen som er avgjørende faktor for hva du ender opp mer. Jo mer du betaler, jo raskere blir pc'en kan man vel si. Så jo mer tålmodighet du har, jo billigere blir det, hehe.

Her har du noen pc'er jeg vil tro holder for ditt bruk

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=11156&mfr=&filter=PRICE.2500-5000.A00140.16-17.

evt hakket dyrere prisklasse

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=11156&mfr=&filter=PRICE.5000-7500.A00140.16-17.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da henger jeg med Puttiva

Har flere eksterne hardisker, men liker å ha noen bilder på pc'n likevel. Var innom elkjøp i går og da kjøpte jeg en 1 TB ekstern harddisk som jeg tenker å bruke til backup av selve innholdet av pc'n fremover.

Så skal jeg bruke de andre jeg har til kun bilder.

Takk for tips til pc også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker pcen min til ca. akkurat det samme som deg TS, og min Samsung RF711 funker helt kanon til alt :) Rask, super skjerm, godt minne (spess med 1 TB ekstern til å slenge alt over på når det fylles opp), og ja. Jeg er veldig happy med min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker pcen min til ca. akkurat det samme som deg TS, og min Samsung RF711 funker helt kanon til alt :) Rask, super skjerm, godt minne (spess med 1 TB ekstern til å slenge alt over på når det fylles opp), og ja. Jeg er veldig happy med min.

Flott, da skal jeg sjekke opp den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt på Mac? Jeg jobbet mot Mac i mange år, men nå forstår jeg hva alle har snakket om. Jeg kommer aldri til å ha noe annet :)

Jeg har samme bruksområde som deg :)

Har tenkt på det, men siden alle programmer jeg har er rettet på Windows og jeg jobber med Windows på jobben (kontorjobb) så blir det nok PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...