Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Lillegutten Ecko ble funnet ute i skogen av familiehunden vår Balder (bordercollie),han var ca 2mnd gammel da. Den ble flydd hit sammen med Balder etter en ferietur Balder hadde med filletanta mi i Krikenes. Ecko er en skogsmix av 5 forskjellige raser,ikke det at jeg tror dette har noe betydning for oppførselen hans..

Saken er den at han har bodd med Balder siden vi fikk han,så Ecko blir jo lillebror og spiller litt på at han er minsten. Nå er Ecko blitt veldig stor og har vokst seg større enn Balder så han blir jo tung når han jokker på Balder. Når di leker og han blir ivrig så begynner jokkingen,den kan også plutselig komme i starten av leken,men for det meste skjer det når han blir overivrig. Da får han kjeft for det med en gang det skjer,men han "driter" i den kjeften eller glemmer den etter et par minutter. Ekco har akkurat blitt 1 år nå og for en mnd tid siden begynte han å vaske utstyret til storebror Balder,noe jeg også kjefter på han for,jeg synes ikke det er så morsomt.. Hvorfor gjør han det? Jeg vet jokkingen kan bety dominans og at han kanskje prøver og dominere storebroren sin,men jeg er usikker på om han er voksen nok til å skjønne hva han driver med,om det er lek eller om det er dominans??

Med andre hunder så prøver han seg også med jokking,og gjør dette ofte når han blir overivrig hvis det er gjenglek,da tar jeg han bort og holder han,da får han en time-out i et par min,men det hjelper bare max et par min så er han på'n igjen...?? Treffer han nye hunder så jokker han nesten med engang,virker som han tror at det er hilsing eller at dette er populært?

Før dette startet la han seg på rygg og underdannet seg di andre veldig ofte,men føler det har snudd seg??

Noen tips??

På forhånd takk :D

Skrevet

Når vi nevnte til en hundetrener att hundene våre jokket på hverandre så sa hun att vi bare skulle dele dem fra hverandre, "det er mangel på respekt" sa hun..Vi pleier ikke å stoppe dem da, vi har mere trua på att de ordner opp sjøl. :)

Gjør heller rolige ting som det er nevnt over her . :)

Skrevet

Når vi nevnte til en hundetrener att hundene våre jokket på hverandre så sa hun att vi bare skulle dele dem fra hverandre, "det er mangel på respekt" sa hun..Vi pleier ikke å stoppe dem da, vi har mere trua på att de ordner opp sjøl. :)

Gjør heller rolige ting som det er nevnt over her . :)

Dere bør skille de, det er urettferdig å forvente at de bare skal fikse det sjøl, for det der kan fort utvikle seg til rein mobbeatferd. Jokking er stort sett utslag av stress, usikkerhet etc, med mindre det er løpetid inne i bildet. Så gjør både den som jokker og den som blir jokket på en tjeneste ved å stanse det når det forekommer.

Trådstarter; det der høres ut som stress, ikke dominans. Dropp frislipp og vill lek med andre hunder, og stopp jokking mellom deres egne hunder med en gang det oppstår.

• Like 1
Skrevet

Kasterer bikkja. Det er en blandingshund, og skal vel aldri benyttes i avl? Da er det bedre for bikkja og slippe driftene(stress) sine. Nå er jo dette en unghund i puberteten (var han ikke litt over året?), så jukking er jo normalt i denne alderen.

Skrevet

Kasterer bikkja. Det er en blandingshund, og skal vel aldri benyttes i avl? Da er det bedre for bikkja og slippe driftene(stress) sine. Nå er jo dette en unghund i puberteten (var han ikke litt over året?), så jukking er jo normalt i denne alderen.

Kan ikke kastrering ha motsatt virkning også på en stresset hund? kan det ikke bli værre?

Kunne jo prøvd slik kjemisk kastrering i første omgang å se hvordan det virker på denne hunden...kanskje...:)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Som sagt, få en instruktør til å komme hjem til deg og se situasjonene og få hjelp til et opplegg. Dette er en hund som trenger konsekvent gjennomgående trening og rammer i hverdagen. Men få utelukket først at det ikke er noe smerter eller andre ting som påvirker adferden også.
    • Men når jeg skiller dem så biter hun meg. Hun blir helt vill i blikket og i kroppen og alt. De kan aldri være alene sammen. Jeg kan heller ikke la hun være på ett rom og jeg ber hun bli når den andre er på andre siden av døra. Da løper hun og biter meg i bånda. Eller i armen. 
    • Jeg har kjøpt nye håndklær, nytt sengetøy, nødklær og et par mer brukbare klespakker fra Finn, men mange av de såkalt berikede klærne er helt unike og har høy affeksjonsverdi. Bl.a. den nevnte singletten, som var det første fairtrade sertifiserte plagget jeg fant. Original Max Havelaar, fra før de byttet navn til Fairtrade. Den kostet omtrent 250 kr for tjue år siden og har trofast holdt stand gjennom hver eneste sommer siden. Med alt arbeidet jeg har lagt ned i den nå, så er Gucci fast fashion for tacky træsh hoes til sammenlikning.  Fordi jeg har vært en så etisk bevisst shopper og bygget en garderobe jeg kunne gå moralsk rakrygget i, så er det ikke bare, bare for meg å handle nytt. Favorittbutikken Libe er nedlagt, og jeg liker ikke kolleksjonene de gode merkene (som Komodo og Monkee Genes) har for øyeblikket. Nudie har heldigvis jeans jeg liker, men utover dem ser det svart ut. Derfor velger jeg redde det som reddes kan.  Alt av ulltøy må byttes fordi proteinfibre går bokstavelig talt i oppløsning i høy pH. Ikke bare undertøy som ikke er så farlig hvordan ser ut, men affeksjonsverdi Komodo blazer, kåpe, skjerf og lue, kjole, skjørt og flere bukser. Det er virkelig en smerte å vente på plagg jeg vil ha fra de merkene jeg liker. Trendene for tiden faller ikke i smak. Nøstebarn har fortsatt de samme plaggene de alltid har hatt, men er selvsagt utsolgt for de riktige fargene.  Jeg drar det antakelig så langt at jeg demonterer en jakke vevd og sydd i Sverige, fra et svensk merke som gikk konkurs og ikke lenger tilbyr noe nytt, for å unngå skade elgskinnet på utsiden mens jeg renser innsiden.  ..ikledd pølsedrakt fra Biltema, fordi jeg ikke hadde nevneverdig lyst til å legge penger i kassa til noen såkalt grønn butikk da jeg trengte emergency beskyttelse mot klima etter den fanatiske grønnskallen fra den sekterisk klorofyllkommunistiske kloakken av ruspsykotisk økolååågiske fotsoldater fra MDG beriket både garderoben min og miljøet med det ufortynnede insektsmiddelet sitt. Biltema klær med pølsemotiv på var det mest aggressive motsvaret jeg kunne finne som traumeterapi. Made in China av helt ny polyester, fraktet fossilt fra andre siden av planeten og med bilder av svinekjøtt på. Jeg slo til og det føltes bra.     
    • Er det ikke bedre å kaste klærne og kjøpe nye, det burde dekkes av innboforsikringen? Litt jobb, men føles tryggere likevel?
    • Det hjelper også å legge den i glovarmt vann etter vask, for å drepe mikroorganismene før du tørker den hurtig et varmt sted med god ventilasjon. De formerer seg lett under tørkeprosessen om du ikke har kverket dem skikkelig. Vaskemiddel hjelper bare med å få hardføre mikroorganismer delvis ut av stoffet, det dreper dem ikke, mange blir sittende igjen, og vannet i maskinen holder ikke 60° lenge nok. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...