Gå til innhold
Hundesonen.no

Toller-jaktlabbe-jaktgolden


busy
 Share

Recommended Posts

Klarer ikke helt bestemme hvilken av disse 3 jeg skal fordype meg inn i for å finne den rette, så kanskje dere kan komme med tips, råd og veiledning.

Hunden skal brukes aktivt til LP konkurranse, og siden dette er jakthunder så tenker jeg at jeg må prøve meg litt innen retriverjakt, men har aldri vært borti det før så hvor aktiv jeg blir der er usikkert. LP er garantert at den skal brukes til.

Ellers er det jo ett aktivt familieliv med barn på 10 og 3 år. Hunden skal være med på de fleste aktiviteter. Det jeg bekymerer meg for her i forhold til disse 3 rasene er stress. Vi farter endel rundt og er på endel turer hvor det også er endel andre mennesker, i tillegg til at det er barn på besøk og vi bor i ett aktivt nabolag.

10 åringen ønsker å være delaktiv i hunden, så bør derfor være håndterbar for henne - Labben blir kanskje for stor?

Røyting skremmer meg litt :whistle:

Kjønnsdrift er jo noe man har hørt variert om innen disse rasene så er det noen forkjelle fra disse her, noen som er kjent for å ha mindre eller mer?

Har jo sett at det er ganske mange Tollere som konkurrerer rundt om nå, er det bare meg eller er det flest av tollerene?

Mitt inntrykk er at det er mest Toller oppdrettere, og det vil kanskje dermed bli letter å finne den ultimate oppdretter og kombinasjon, eller er det nok av gode labbe og golden oppdrettere til at det ikke vil være en problemstilling?

Bare noen begynner spørsmål, tar imot all tilbakemelding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det er flest labradorer, deretter golden - men det finnes sikkert flere oppdrettere av tollere enn jaktlabrador og -golden :) Mitt inntrykk er også at du med hell kan velge hvilken som helst av disse rasene med utgangspunkt i det du ønsker. Jaktvariantene av labrador og golden kommer i alle ulike fasonger: pene, stygge, små, store, stressa, avbalanserte, etc, og jeg antar det er en del variasjon på tollere også selv om de er fryktelig like hele gjengen :lol: Har forresten hilst på flere goldiser som er på størrelse med en toller. Er du bekymret for stress/kjønnsdrift kan det være greit å velge tispe om du skal ha labrador/golden - en del unge hanner kan bli litt vel hormonelle noe som bl.a. fører til stress. Toller vet jeg forsvinnende lite om, men valgte den selv bort pga at jeg var usikker i forhold til mentalitet og ikke en gang orket å begynne å sette meg inn i det - jeg ville bare være så sikker som mulig på å få en trivelig og brukandes hund :P

Ellers må du bare komme deg ut, egentlig! Det finnes såpass mange linjer av jaktlabrador og -golden at det er umulig å si kategorisk at du bør ha den eller den rasen, du må nok bare hilse på så mange som mulig og selv finne ut av hvilke hunder/raser/linjer du liker best. Og jeg vil absolutt anbefale å se utover landegrensene, det er mye bra i Sverige og Danmark så man må ikke reise så langt, og disse oppdretterne har gjerne massevis av valpekjøpere i Norge som man kan hilse på! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd, fordyp deg i alle tre, ta kontakt med oppdrettere både i inn- og utland, møt individer, bli med på treninger osv. Snakk med eiere og oppdrettere for å danne deg et mest mulig fullstendig bilde av hvordan det er å ha disse rasene.

Selv er jeg veldig godt fornøyd med tolleren. Aktive, førerorienterte hunder som elsker å jobbe og er med på hva som helst. Legger man ned litt innsats i valg av oppdretter og kombinasjon, samt sørger for å gi hunden det den trenger av miljøtrening og sosialisering fra den er valp, er det absolutt ikke vanskelig å få til en trivelig, omgjengelig og mentalt sterk toller. :) Om du er redd for at jaktlabbisen og goldenen skal bli litt "mye", går det jo an å se etter field-trial linjer f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :twitch:

Å fordype meg i alle 3 raser blir jeg ikke å gjøre, det tar for mye tid rett og slett, men jeg er langt fra en valpekjøper som tar første og beste, så kommer til å bruke mye tid før jeg velger den rette oppdretteren.

MarieR: Lurer bare litt på hva du mener med at jeg muligens er redd de skal bli litt ''mye''. For her skiller du jo Tollerene fra de andre 2, så hva er det de har mer av? Er jo nettopp slike små forskjeller jeg er ute etter ;)

Jeg er jo litt ute etter å høre de små nyanser av variasjoner mellom disse 3, er jo selvfølgelig forkjeller innad i rasene osv. men la oss ikke henge oss opp i det :D

Toller , seff..

neida :P

joda :devilbanana::shifty:

Er denne jeg har holdt mest ved tanken om, men lurer litt på om jeg vil få litt mer arbeidsvilje hos de andre 2 , derfor jeg ikke helt klarer å bestemme meg. Pluss at jeg jo hadde en golden engang for lenge siden, og de er jo nydelige :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar :twitch:

Å fordype meg i alle 3 raser blir jeg ikke å gjøre, det tar for mye tid rett og slett, men jeg er langt fra en valpekjøper som tar første og beste, så kommer til å bruke mye tid før jeg velger den rette oppdretteren.

MarieR: Lurer bare litt på hva du mener med at jeg muligens er redd de skal bli litt ''mye''. For her skiller du jo Tollerene fra de andre 2, så hva er det de har mer av? Er jo nettopp slike små forskjeller jeg er ute etter ;)

Jeg er jo litt ute etter å høre de små nyanser av variasjoner mellom disse 3, er jo selvfølgelig forkjeller innad i rasene osv. men la oss ikke henge oss opp i det :D

Jeg skilte tolleren fra de andre to kun fordi du hos labrador og golden kan velge å kjøpe fra linjer uten like mye driv, tolleren er ikke delt på samme måte. Den har minst like mye arbeidskapasitet som de to andre, om enn kanskje på en annen måte. Jeg tror ikke du får mer arbeidsvilje hos golden og labrador, i alle fall ikke om du setter arbeidskapasitet og tilstrekkelig motor som kriterie når du leter etter oppdretter og kombinasjon hos tolleren. Mitt inntrykk (og nå må du ta høyde for at jeg har veldig begrenset erfaring med jaktgolden og jaktlabbe) er at tolleren kanskje er mer lik flat'en i væremåte. Når det gjelder jakttrening, så er det ingen hemmelighet at tolleren ofte er noe vanskeligere å trene, ikke fordi den mangler arbeidsvilje, snarere fordi den i enkelte tilfeller kanskje har litt vel mye av det. Jeg vet av flere som trener jakt med golden og labrador(da med mer ambisjoner enn å trene for å aktivisere hunden sin, jeg vet ikke hvor du er på den skalaen), som syns tollere er herlige hunder, men som ikke ville hatt det fordi de ofte fører med seg en del ekstraarbeid i treningen. Nå kjenner jeg at jeg er fryktelig dårlig på å forklare, og jeg får ikke helt formidlet det jeg vil frem til her :P

EDIT: omformulerte en setning.

EDIT2: Tilbake til startinnlegget ditt; Nei, det er ikke flest tollere, men den er heldigvis på fremmarsj i diverse konkurranseringer. Det at det er flere tolleroppdrettere betyr heller ikke at det dermed er enklere å finne en god oppdretter, kanskje heller tvert i mot :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar. Om du har tid så gjerne kom med mer info om hvordan Tolleren har en noe annen type arbeidslyst :twitch:

Når det gjelder jakttrening, så er ikke dette mitt satsningsområde. Så vidt jeg vet så er det få som driver med retriver jakt her oppe, men det er jo litt, så Charlotte hadde holdt kurs på innlandet, så noe aktivitet er det jo, men mitt satsningsområde er helt klart LP.

Og da vil jo spørsmålet bli om det er noen linjer som er veldig jakt orientert, tenker at de blir mer som en Pointer e.l. i gemytt, de vil jo ikke være det optimale med tanke på LP...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke en retriever fra jaktlinjer blir som en pointer eller setter, siden retrieverne bare skal jobbe etter fuglen er skutt. Det er vel ganske mye lydighet involvert i jakt, de må jo apportere, bli dirigert fra avstand, sitte stille og i ro mens andre hunder jobber osv.. Jeg har liten erfaring med de andre rasene, men skulle jeg hatt en flat til ville jeg valgt en oppdretter som drev med jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er vanskelig å skulle anbefale det ene eller det andre, jeg liker alle tre men har bare hatt toller så langt (er aktiv i jaktmiljøet så har sett og trent sammen med labrador og golden). Tolleren ligger nok mitt hjerte nærmest, men egenskapsmessig kunne jeg likegodt hatt både jaktlabrador og jaktgolden. Jeg foretrekker tollerens vesen og væremåte, samt størrelse. I tillegg så liker jeg å dra på utstillinger, og det virker lettere å finne en toller hvor man kan kombinere bra arbeidsegenskaper og et pent utseende. Det kan være noe samkjønnsaggresjon på tolleren, men det begynner heldigvis å bli mindre og mindre av det. Det har jo fått mer fokus, særlig hos de som driver med jakt. På jaktprøver skal de jo settes på linje sammen med andre ukjente hunder, og kunne jobbe ved siden av dem og sammen med dem uten tull - og da er det upraktisk med høy samkjønnsaggresjon. Høy kjønnsdrift virker det å være mer av på labrador og golden, ut fra hva jeg har erfart. I Sverige er de veldig flinke til å mentalbeskrive tollerne, og de som er beskrevet der ligger det liste over i rasdata. Jeg vet ikke hvordan den biten er på labrador og golden, men de også finnes på rasdata. I forhold til jakt så har mange tollere blitt felt av forventningslyd, men jeg har ikke inntrykk av at de samme sliter med det innen LP. Det begynner å bli flere og flere som kommer opp i klassene, og både førere og hunder har blitt bedre med årene. I tillegg er det flere og flere som kommer opp i klassene i lydighet, og noen få i bruks - og det liker en raseentusiast. :) For mer informasjon om rasen så er den svenske fin, samt (Norsk Retrieverklubb).

Jeg tror alle tre kan passe godt til kriteriene dine, så vet liksom ikke helt hva jeg skal anbefale. Og som Bruv sier, du vil ikke få en pointer-aktig hund selv ikke fra heftige jaktlinjer. De skal jobbe etter skudd (tolleren har arbeid før skuddet også, lokkesekvensen/tollingen), og har et helt annet arbeidssett enn stående fuglehunder som skal ut på søk, ta stand osv. Retrieveren skal la seg dirigere, og veksle mellom selvstendig arbeid (markeringer/falt vilt og søk) og førerstyrt arbeid (dirigeringer, hvor fører vet hvor fuglen er, men ikke hunden). De skal også være dirigerbar både på land og på vann, og da må de være mer førervar enn stående fuglehunder. Mye av de egenskapene man ser etter i en god jaktretriever, er de samme som man utnytter i en god LP-hund.

Hvis du ender opp med toller er det bare å ta kontakt via PM, så kan jeg gi tips i oppdretterjungelen. Har ganske god oversikt over linjer, oppdrettere og planlagte kull, og vet det kan være vanskelig å finne frem som ny med rasen. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke helt bestemme hvilken av disse 3 jeg skal fordype meg inn i for å finne den rette, så kanskje dere kan komme med tips, råd og veiledning.

Hunden skal brukes aktivt til LP konkurranse, og siden dette er jakthunder så tenker jeg at jeg må prøve meg litt innen retriverjakt, men har aldri vært borti det før så hvor aktiv jeg blir der er usikkert. LP er garantert at den skal brukes til.

Ellers er det jo ett aktivt familieliv med barn på 10 og 3 år. Hunden skal være med på de fleste aktiviteter. Det jeg bekymerer meg for her i forhold til disse 3 rasene er stress. Vi farter endel rundt og er på endel turer hvor det også er endel andre mennesker, i tillegg til at det er barn på besøk og vi bor i ett aktivt nabolag.

10 åringen ønsker å være delaktiv i hunden, så bør derfor være håndterbar for henne - Labben blir kanskje for stor?

Røyting skremmer meg litt :whistle:

Kjønnsdrift er jo noe man har hørt variert om innen disse rasene så er det noen forkjelle fra disse her, noen som er kjent for å ha mindre eller mer?

Har jo sett at det er ganske mange Tollere som konkurrerer rundt om nå, er det bare meg eller er det flest av tollerene?

Mitt inntrykk er at det er mest Toller oppdrettere, og det vil kanskje dermed bli letter å finne den ultimate oppdretter og kombinasjon, eller er det nok av gode labbe og golden oppdrettere til at det ikke vil være en problemstilling?

Bare noen begynner spørsmål, tar imot all tilbakemelding

Tispen som jeg hadde før var 22.5 kg når hun var i perfekt konkurranse kondisjon.

Hun var ikke unormalt liten for jaktlabbe å være :)

Det som du må være obs på i forhold til retrieverjakt er lyden, har sett endel både labbiser og golden med lyd på forventninger. Mulig dette har blitt bedre nå, det er noen år siden jeg sist var på jakttrening/workingtest :)

Ift arbaidskapasitet var jeg knallfornøyd med min labradorfrøken. Hun hadde super arbeidsmoral, hun gav alt - alltid.

Jeg har ikke barn selv men min samboer har en jente på snart 12. Også har jeg yngre søsken som hun gjerne var med på tur med, uten problem. Å farte rundt på besøk hos familie og venner tok hun på strak arm, inne hadde hun en solid avknapp.

Når det kommer til kjønnsdrift så har jeg erfart at det er mindre av det på jaktlinjene enn showlinjene på labbis og golden, men om/når jeg skal ha jaktlabbe igjen så blir det nok tispe. Sånn for sikkerhets skyld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Ja har ikke tenkt på utstillingsdelen, da jeg ikke er særlig ivrig der, men drar innom de i byen når det er, så ikke avgjørende, men ett pluss for Tolleren.

Det blir nok tispe på oss, hvorfor vet jeg ikke, tror bare jeg ikke er klar for ny hanne etter tapet av godgutten...*sukk*

10 åringen vil jo faktisk være nærmere 11 da valpen kommer i hus(når jeg tenker meg om), så tror egentlig ikke størrelsen vil ha så mye betydning med tanke på henne, hun er jo vokst opp med 60 kg hunder, så 25 kg skulle nok gå bra.

Kjempe flott å høre om hverdagen med labben, Mokken.

Går ut fra at det ikke er skille mellom jakt og ''utstilling'' på rasdata

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...