Gå til innhold
Hundesonen.no

Varangerhunden! Artikkel, forskningsrapport, hva som helst?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg skulle veldig veldig gjerne visst litt mer om den såkalte Varangerhunden. Om noen vet om en eneste, liten referanse til noe som er hakket mer "seriøst" enn wikipedia, så hadde jeg blitt overlykkelig for å få vite om det!

Er det noen som har vært borti noe slikt, eller vet hvor man kan finne det? Det eneste jeg har klart å finne til nå er den samme lille avsnittet med tekst, som finnes både på wikipedia og på diverse hundesider på nettet:

Varangerhunden (Canis lupus varangensis, Canis familiaris varangensis) er den eldste kjente forekomsten av tamhund i Norge. Varangerhunden, som med stor sikkerhet var en spisshund, ble funnet i Sør-Varanger og er datert ca. 5 000–7 000 år tilbake i tid. Man antar at hundetypen må ha vært ganske vanlig på Nordkalotten en gang i tiden. Kanskje er den en etterkommer av torvhunden.

Funnet av varangerhunden viser en rekke fellestrekk med den opprinnelige lapphunden. Et av disse fellestrekkene er at begge mangler 2. premolar på begge sider i overkjeven, et særtrekk de forøvrig deler med norsk lundehund som også har andre fellestrekk med denne nordiske urhunden.

Ingen av disse sidene inneholder referanser til noe som helst, og det skulle jeg altså veldig gjerne hatt. :P For hele denne hunden er vel ikke bare en internettoppfinnelse? Den må jo ha vært funnet, og undersøkt, og lagret et sted? Og siden sitatet over har spredd seg på internett har det kanskje vært publisert noe også? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner en del når jeg søker på the varanger dog. Men mulig det er samme infoen på alle de sidene?

Veldig spennende forresten og ukjent for meg dette.

Det jeg har klart å finne er nok dessverre bare en engelsk oversettelse av teksten over, gjerne fra sider som handler om lundehund. :(

Jeg har postet det samme spørsmålet på et par andre fora også, og så har jeg kontaktet Varanger museum. De driver jo egentlig mest med nyere historie, men vi får se om de vet noe mer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Nå ble jeg litt nysgjerrig :P Jeg ville kontaktet Tromsø museum også jeg. De har mye materiale fra hele den nordlige regionen. Kanskje mer enn Varanger museum fra den perioden.

Jeg prøvde å søke litt rundt, og får frem flere artikler som kunne vært interessante, men de fleste koster selvfølgelig penger, og jeg har ikke kommet over noen som tar for seg funnene av hundene spesielt. Men kanskje du klarer å skrape sammen noe fornuftig? Det finnes en del artikler om funn i området og det er mye mulig noen av dem tar for seg funn av hunder også? Spørre på biblioteket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klaske panne* Haha, selvfølgelig. Jeg hadde nettopp årets blondeste øyeblikk...

Tromsø Museum skal kontaktes... Nærmere "hjem" kunne jeg nesten ikke kommet, men det tenkte jeg ikke på... Skal høre med folk. :P Jeg bare tenkte åh, hund! hundesonen! Og koblet ikke lenger enn dét.

Nei, jeg skulle jo helst ha hatt tak i noe gratis, og som handlet helt konkret om akkurat det funnet.

Men ja, jeg skal høre på biblioteket.

og på museet... gjett hva det står på lønnsslippen min, da. :icon_redface::P

Endret av Vims
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...