Gå til innhold
Hundesonen.no

papirer i tollen?


adatzen
 Share

Recommended Posts

Du trenger den svenske kennelklubb-stamtavlen til hunden + eier-beviset (kjøpeavtalen).

"Den svenske stamtavlen må sendes inn i original sammen med en kopi av kjøpeavtalen eller ID-eierbekreftelsen. "

http://www.nkk.no/nk...D=1131102143933

http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=1031

Søk på ordet "utlandet" hos NKK, så får du opp diverse relevant informasjon. Evt søk på "Sverige" også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger den svenske kennelklubb-stamtavlen til hunden + eier-beviset (kjøpeavtalen).

"Den svenske stamtavlen må sendes inn i original sammen med en kopi av kjøpeavtalen eller ID-eierbekreftelsen. "

http://www.nkk.no/nk...D=1131102143933

Det er til NKK, ikke tollen.

Til tollen må du vel ha dokumentasjon på at han har de vaksiner han skal + den parasittpilla. Men må du om tollen, hvis du ikke blir stoppet, da? Vi som har importert fra andre land, må jo gå på rødt, men er det nødvendig fra Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er til NKK, ikke tollen.

Til tollen må du vel ha dokumentasjon på at han har de vaksiner han skal + den parasittpilla. Men må du om tollen, hvis du ikke blir stoppet, da? Vi som har importert fra andre land, må jo gå på rødt, men er det nødvendig fra Sverige?

Jepp, det må man. En hund er en vare på mer enn 6000 NOK (mest sannsynlig), og man skal da betale toll. Vi hadde vaksinasjonsattest og kjøpsavtalen, samt kvittering på hvor mye vi hadde betalt for hunden når vi hentet Aisha, og måtte betale ett par tusen i toll. Om man ikke stopper kan man risikere å bli tatt for smugling, og ta må man enten betale hele prisen for hunden igjen, eller blir hunden avlivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er mye kontroller om dagen, så kan være greit å ikke forsøke seg på smugling. Innmari kjipt om du sitter der og må betale dobbelt for valpen. De spurte meg om ene jeg hadde med meg, hun ser ut som valp men er 2 år. Har alltid med passet til bikkjene i bilen i tilfelle. Er relativt ofte over grensa se.

Det er mange som opererer med to kvitteringer: den ekte med den faktiske kjøpesummen, og så en hvor kjøpesummen er satt til under 6000,- Men, tollere i dag er som regel litt opplyste om akkurat dette, så det er i så fall en sjanse du må ta. Du risikerer anmeldelse om du blir stoppet med feilaktig kontrakt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tlbakemld :) tro om det går ann å "dele opp hunden" med det så mener jeg at siden man er to som skal til sverige kan man jo handle for 6000 hver,altså 12 til sammen...slipper man å fortolle da?

Synes det hørtes helt vilt ut at de kan avlive hunden hvis man ikke stopper på rødt! enn de som kanskje ikke har sjekket opp regler o.l, skal liksom hunden måtte bøte med livet pga folks uvitenhet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tlbakemld :) tro om det går ann å "dele opp hunden" med det så mener jeg at siden man er to som skal til sverige kan man jo handle for 6000 hver,altså 12 til sammen...slipper man å fortolle da?

Synes det hørtes helt vilt ut at de kan avlive hunden hvis man ikke stopper på rødt! enn de som kanskje ikke har sjekket opp regler o.l, skal liksom hunden måtte bøte med livet pga folks uvitenhet...

Nei, man kan ikke dele opp hunden på den måten. Vi var tre mennesker, men det er jo bare en "vare." Og avlivning av hunden er nok kanskje drastisk, men nå er det jo sånn at det er din plikt å sjekke opp regler. De aller fleste betaler vel heller prisen for valpen, ellers vet jeg ikke om det muligens er noen hunder som omplasseres på samme måte som noen av hundene som blir forsøkt smuglet inn fra øst-Europa. Men man kan liksom ikke skylde på uvitenhet fordi om man blir stoppet med for mye kjøtt eller alkohol. Det sier seg jo litt selv at det er greit å sjekke opp sånne ting før man henter hund. Med tanke på hvor mange tusen du kommer til å bruke på hunden din i løpet av de neste årene er dette bare en dråpe i havet, så bedre å være lovlydig og betale tollen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke fortolle hunden, den er tollfri, man skal betale importmoms og det er 25 % av kjøpesummen. Det går ikke an å dele den summen på flere personer. Tollerne operere med listepriser på hund så har man en kjøpekontrakt som er mye lavere enn antatt kan man risikere å måtte betale både straffegebyr samt mva av hele kjøpesummen, og i verste fall bli anmeldt for smugling. Avlive hunden gjør de ikke, de bare nekter den adgang til landet. Blir man stoppet når man allerede er kommet inn, og har false papirer, kan hunden settes i karantene for eiers regning.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke fortolle hunden, den er tollfri, man skal betale importmoms og det er 25 % av kjøpesummen. Det går ikke an å dele den summen på flere personer. Tollerne operere med listepriser på hund så har man en kjøpekontrakt som er mye lavere enn antatt kan man risikere å måtte betale både straffegebyr samt mva av hele kjøpesummen, og i verste fall bli anmeldt for smugling. Avlive hunden gjør de ikke, de bare nekter den adgang til landet. Blir man stoppet når man allerede er kommet inn, og har false papirer, kan hunden settes i karantene for eiers regning.

Jepp, du har helt rett, jeg mener selvfølgelig moms.

EDIT: Og godt å høre at de ikke avliver da, har hørt det fra flere forskjellige personer. Men det er kanskje om eier ikke er villig til å snu og ta med hunden tilbake eller noe litt sånt spesielt. Det høres jo i grunn litt rart ut når jeg tenker meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er til NKK, ikke tollen.

Jeg mente å svare på dette spm fra trådstarter, men kortet inn setningen min litt for mye :P

Er det noen papirer fra tollen jeg trenger for å få hunden omregistrert fra SKK til NKK?

Jeg skulle/burde ha svart det uthevede i tillegg :

"Nei, men "Du trenger den svenske kennelklubb-stamtavlen til hunden + eier-beviset (kjøpeavtalen)." for å få omregistrert den."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man faktisk har fått hunden til 5000 da? Fordi man er god venn av oppdretter f.eks?

Du må jo få kvittering på kjøpet, som viser hva du har betalt :)

Edit: Vi betalte ikkeno for Scilos hverken her eller der, vi. Gikk på rødt i tollen, men ærlig talt tror jeg ikke tollerne ante hva de skulle se på. De klappet hunden, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...