Gå til innhold
Hundesonen.no

Gangen i en utstilling...


Mollymor
 Share

Recommended Posts

Jeg er helt grønn når det gjelder utstilling. Har prøvd å lese meg fram til hvordan det virker og har prøvd å sette det opp slik jeg forstår det, slik at andre som er like uerfaren som meg også kan få en god forklaring på hvordan en utstilling er lagt opp.

Jeg retter opp dette innlegget etterhvert som jeg får svar...

Klassene (Junior, Unghund, Åpen, Veteran) i hver rase. Hanhund stilles først, så tispe.

  • Kvalitetsbedømmelse:

Excellent (Rød sløyfe)

Very Good (Blå Sløyfe)

Good (Gul sløyfe)

Sufficient (grønn sløyfe)

0 (grå sløyfe)

Kan Ikke Premieres (brun sløyfe, kan ikke premieres)

Resultatene av kvalitetsbedømmelsen skrives slik:

Exc.Jk, Vg.Jk, G.Jk (Junior Klasse)

Exc.Uk, Vg.Uk, G.Uk (Unghund Klasse)

Exc.Ak, Vg.Ak, G.Ak (Åpen Klasse)

Exc.Vk, Vg.Vk, G.Vk (Veteran Klasse)

Den som får Exc (og evt VG hvis det er få hunder med exc.) går videre. De andre går ut av ringen.

  • Konkurranseklassen (Jkk, Ukk, Akk, Vkk)

De som fikk Exc i sin gruppe, blir stående for videre bedømming.

Resultatene skrives slik:

1.Jkk, 2.Jkk, 3.Jkk, 4. Jkk (hhv. rød, blå, gul og grønn sløyfe)

1.Ukk, 2.Ukk osv

1.Akk, 2.Akk osv

1.Vkk, 2.Vkk osv

Dommeren deler ut ck (Championkvalitet, rosa sløyfe) til de h*n mener fortjener det. De som har ck går videre til bhk og btk. (dog maks de fire øverste i hvert kjønn)

  • Beste hanhundklasse (Bhk) beste hanhund går videre.

Cert: deles ut til beste hanhund som ikke er Champion. (Nasjonalfarget sløyfe)

res.Cert: deles ut til den neste som ikke er Champion. (lysblå sløyfe)

Cacib: internasjonalt certifikat. Kun NKK utstilling. (Hvit sløyfe, Ikke til veteran eller junior)

Det plasseres 4 stk i BHK/BTK, dersom alle disse 4 er Champion, hentes de med CK inn igjen som IKKE er Champion, for bestemmelse av hvem som får Cert (rød/hvit/blå sløyfe) og Res.Cert (lysblå)

  • Beste tispeklasse: (Btk) beste tispe går videre.

Cert: deles ut til beste tispe som ikke er Champion. (Nasjonalfarget sløyfe)

res.Cert: deles ut til den neste som ikke er Champion. (lysblå sløyfe)

Cacib: internasjonalt certifikat. Kun NKK utstilling.(Hvit sløyfe, Ikke til veteran eller junior)

Det plasseres 4 stk i BHK/BTK, dersom alle disse 4 er Champion, hentes de med CK inn igjen som IKKE er Champion, for bestemmelse av hvem som får Cert (rød/hvit/blå sløyfe) og Res.Cert (lysblå)

Rasen

  • BIR (rød og gul sløyfe)
  • BIM (Grønn og hvit sløyfe)

Gruppen

  • BIG
  • BIG2
  • BIG3
  • BIG4

BIG1 i hver gruppe går videre

Best in Show

  • BIS
  • BIS2
  • BIS3
  • BIS4

Håper noen vil hjelpe meg å sette dette opp enkelt, slik at jeg og andre uerfarne lett kan sette oss inn i konkurransegangen.

Red: Jeg retter opp og endrer innlegget etterhvert som jeg lærer mer.

Endret av Mollymor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av disse får ck, (hvem? hvor mange? ) De som har ck går videre. (går den som er nr 1 i hver klasse videre, eller kan det hende at den ikke får ck?)

- Det avhenger av dommeren hvor mange h*n mener er av ck-kvalitet.

De med ck går videre til bhk/btk, som regel ikke flere enn de fire beste ettersom ikke flere kan plasseres i bhk/btk.

- også er det også BIG4 og BIS4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller trinn for trinn:

Hannhunder først, så tisper

- Juniorklasse (JK), Unghundklasse (UK), Åpen Klasse (AK), Bruksklasse (BK - dersom det er en rase med brukskrav), Championklasse (CHK), Veteranklasse (VK). BHK - Beste Hannhund Klasse, BTK - Beste tispe Klasse

- Først er det kvalitetsbedømmelse, der dommeren går over hunden, stiller opp, kontroll av bevegelser osv.

Der kan man få Excellent (EXC) - rød, Very Good (VG) - blå, Good (G) - gul, Sufficient (S) - grønn, Kan Ikke Premieres (KIP, ofte hvis hunden halter eller lignende) - brun, 0 (diskvalifiserende feil, mentalitet osv)

- Når alle i klassen har gått igjennom kvalitetsbedømmelsen, blir de med EXC og VG tatt inn igjen for plassering i konkurranse klassen.

Dommer bestemmer selv hvor mange av de med EXC som får CK (rosa sløyfe) og blir med videre til BHK/BTK.

Er det ingen i klassen som har EXC, plasseres de med VG, men disse går IKKE videre til BHK/BTK, det gjør ei heller de med EXC som IKKE har fått CK.

- Det er 4 stk som plasseres i konkurranseklassen - nr.1 får en til rød sløyfe, nr.2 får en blå, nr.3 får en gul, nr.4 får en grønn.

- Når alle klassene er ferdig bedømt, blir alle med CK kalt inn igjen for plassering i BHK/BTK.

- Den som plasseres først av de som IKKE er Champion, får Cert, og neste som ikke er Champion etter denne får Reserve Cert.

- Det plasseres 4 stk i BHK/BTK, dersom alle disse 4 er Champion, hentes de med CK inn igjen som IKKE er Champion, for bestemmelse av hvem som får Cert (rød/hvit/blå sløyfe) og Res.Cert (lysblå)

- CACIB (hvit) deles ut på NKKs utstillinger, og er en innstilling til Internasjonalt Championat. (nesten som et internasjonalt Cert), Junior og Veteran kan ikke motta dette.

- Når BHK/BTK er bestemt, så skal disse to inn igjen mot hverandre for BIR (Best i Rasen - Rød/Gul sløyfe) og BIM (Best i Motsatt kjønn - grønn/hvit sløyfe)

- BIR går videre til Best i Gruppen der det plasseres 4 stk

- Dersom man vinner BIG - går man videre til Best In Show, der det plasseres 4 stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som får Exc (og evt VG hvis det er få hunder med exc.) går videre. De andre går ut av ringen.

Hvor mange går videre, er det forskjellig? Kan det være at ingen går videre, eller evt alle?

De som får exc kan plasseres i klassen, og da deles det ut ck, de som får ck går videre til bhk/btk.

Hvis ingen får exc plasseres de med VG 1-4. disse kan ikke få ck og går dermed ikke videre.

Det deles ut sløyfe i første omgang ved kvalitetsbeømmelsen, deretter ved hver gang hundene plasseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen, innleggene deres var til stor hjelp. :yes: Nå forstår iallefall jeg gangen i konkurransen. Håper noen andre får bruk for det. Og er det flere som ser noe jeg har misforstått, gi beskjed, så kan jeg rette opp i det.

De som får exc kan plasseres i klassen, og da deles det ut ck, de som får ck går videre til bhk/btk.

Hvis ingen får exc plasseres de med VG 1-4. disse kan ikke få ck og går dermed ikke videre.

Det deles ut sløyfe i første omgang ved kvalitetsbeømmelsen, deretter ved hver gang hundene plasseres.

Hva står VG for?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vg= very good

Hehe, joda så...

(får skylde på det ble mye på en gang...)

- Det plasseres 4 stk i BHK/BTK, dersom alle disse 4 er Champion, hentes de med CK inn igjen som IKKE er Champion, for bestemmelse av hvem som får Cert (rød/hvit/blå sløyfe) og Res.Cert (lysblå)

- Dersom man vinner BIG - går man videre til Best In Show, der det plasseres 4 stk.

Hvis det ikke er flerer som har Ck, da blir det ikke delt ut Cert?

Alle klasser kan motta Cert, stemmer det? Jeg tenker på at junior og veteran ikke kan motta Cacib, men det gjelder vel ikke Cert?

Hva er Stor Cert?

Endret av Mollymor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke er flerer som har Ck, da blir det ikke delt ut Cert?

Alle klasser kan motta Cert, stemmer det? Jeg tenker på at junior og veteran ikke kan motta Cacib, men det gjelder vel ikke Cert?

Nei, det blir ikke delt ut Cert om det kun er Championer som har CK. Ja, alle klassene kan motta Cert.

Og dersom ikke det blir delt ut CK i det hele tatt, blir det ingen BIR/BIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr egentlig Res. Cert?? Man kan vel ikke bli Champion av det, så hva er vitsen?

Og hva er stor Cert? Er det Cert man får på NKK utstilling, mens vanlig Cert er på andre utstillinger? Er sløyfene like?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr egentlig Res. Cert?? Man kan vel ikke bli Champion av det, så hva er vitsen?

Og hva er stor Cert? Er det Cert man får på NKK utstilling, mens vanlig Cert er på andre utstillinger? Er sløyfene like?

Hvis hunden som mottar cert senere blir diskvalifisert så vil certet tilfalle den som fikk res.cert.

Stort cert er et cert du mottar på NKK sine utstillinger, det hender raseklubben får tillatelse til å dele ut ett stort cert i året, da står det gjerne opplyst i annonsen.

Sløyfene har samme farge for stort og vanlig cert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Vi var på utstilling i helgen, med valp. Hvordan bedømmes de? Jeg er forvirret, fordi det ble samme resultat, men med forskjellige sløyfebånd de to dagene.

Vi var eneste deltaker i rasen begge dagene.

På lørdag fikk vi et sløyfebånd og to sløyfer:

grå/rosa sløyfebånd (deltaker valp)

rosa/grå sløyfebånd (deltaker valp)

rød/gul/rosa sløyfe (BIR valp)

Det ser ut til at dommeren gikk rett over fra deltaker til BIR. I kritikkskjemaet står likevel 1 - 1BTK - BIR under premiering, så hun har jo vært igjennom bedømmelsene.

På søndag fikk vi tre sløyfebånd og to sløyfer:

lilla/rosa sløyfebånd (deltaker valp)

rosa/grå sløyfe (deltaker valp)

rød/rosa sløyfebånd (konkurranseklasse, valp 6-9mnd)

rød/rosa sløyfebånd (BTK valp)

rød/gul/rosa sløyfe (BIR valp)

I kritikkskjemaet står det kun BIR under premiering.

Glemte den første dommeren å gi oss sløyfebånd for konkurranseklasse og btk, eller er det forskjellig hvordan de dømmer og hvilke sløyfebånd de gir ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke kvalitetsbedømmelse på valp. man går direkte til konkurranse. men den første dommeren skrev 1-1btk-BIR fordi du "vant" din klasse (enten 4-6 mnd eller 6-9 mnd), også "vant" du beste tispeklassen og ble automatisk BIR fordi du var den eneste valpen.

I valp går først 4-6 mnd klassen, og deretter 6-9 mnd klassen. Så skal vinnerne av begge klassene konkurrere om beste tispe. Derfor har du fått 1 - 1.btk.

Dommeren på søndagen gadd sikkert bare ikke å fylle inn 1-1btk pga du var alene, og direkte ble BIR.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fått grå/rosa som valp egentlig, men du skal egentlig ha disse sløyfene utifra resultatene dine + at du var alene:

-1 rosa/lilla for deltaker valp

-1 rosa/rød for vinner av din klasse

-1 rosa(rød for vinner av beste tispe klasse

-1 gul/rød for BIR

Men disse båndene betyr egentlig ingenting. Er bare for å holde styr på hvilke plassering du fikk, og siden du var alene så visste du jo at du var vinneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar jeg helt feil om jeg sier at grå/rosa er Beste veteran? Passer ikke så godt på en valp akkurat, men vet av erfaring at ringsekretærer kan gå litt i krøll når det gjelder valper, og ikke alle er like god på å lese seg opp dersom de får vite at de skal ha valper i ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fått grå/rosa som valp egentlig, men du skal egentlig ha disse sløyfene utifra resultatene dine + at du var alene:

-1 rosa/lilla for deltaker valp

-1 rosa/rød for vinner av din klasse

-1 rosa(rød for vinner av beste tispe klasse

-1 gul/rød for BIR

Men disse båndene betyr egentlig ingenting. Er bare for å holde styr på hvilke plassering du fikk, og siden du var alene så visste du jo at du var vinneren.

Jeg hadde vel ikke fått BIR hvis ikke dommeren likte hunden? Vet iallefall av to andre som har fortalt meg at de var alene i rasen og likevel ikke fikk BIR...

Tar jeg helt feil om jeg sier at grå/rosa er Beste veteran? Passer ikke så godt på en valp akkurat, men vet av erfaring at ringsekretærer kan gå litt i krøll når det gjelder valper, og ikke alle er like god på å lese seg opp dersom de får vite at de skal ha valper i ringen.

Jeg trodde også det, at grå/rosa var veteran, det stod også i programmet. Derfor tok jeg og spurte en av arrangørene, men de påstod det var det samme som den lilla/rosa. Kan hende det båndet var lyseblått/rosa, jeg synes det så grått ut...

Rosettene jeg fikk for deltaker valp (som det står deltaker valp på) er rosa med litt grå eller kanskje mer sølv detaljer. Det er vel for å ikke forveksle med ck, kanskje??

BIR rosetten har i tillegg til rød/gul også rosa, noe som jeg antar betyr valp, siden alle sløyfebånd og rosetter inneholdt rosa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vel ikke fått BIR hvis ikke dommeren likte hunden? Vet iallefall av to andre som har fortalt meg at de var alene i rasen og likevel ikke fikk BIR...

Jeg trodde også det, at grå/rosa var veteran, det stod også i programmet. Derfor tok jeg og spurte en av arrangørene, men de påstod det var det samme som den lilla/rosa. Kan hende det båndet var lyseblått/rosa, jeg synes det så grått ut...

Rosettene jeg fikk for deltaker valp (som det står deltaker valp på) er rosa med litt grå eller kanskje mer sølv detaljer. Det er vel for å ikke forveksle med ck, kanskje??

BIR rosetten har i tillegg til rød/gul også rosa, noe som jeg antar betyr valp, siden alle sløyfebånd og rosetter inneholdt rosa...

Rosa betyr valp, ja!

Som valp tror jeg dessuten at man blir BIR automatisk om man er alene i rasen. Som voksen (junior/unghund/åpen klasse/champion/veteran) er det derimot ikke garantert at man blir BIR selv om man er aleine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa betyr valp, ja!

Som valp tror jeg dessuten at man blir BIR automatisk om man er alene i rasen. Som voksen (junior/unghund/åpen klasse/champion/veteran) er det derimot ikke garantert at man blir BIR selv om man er aleine :)

Da har jeg snakket med flere på ringtrening i dag. Treneren har selv opplevd å bli sendt ut av ringen uten BIR med valp, så det stemmer ikke at man automatisk blir BIR i valperingen. Så vi kunne være meget fornøyd med resultatet! :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snakket med flere på ringtrening i dag. Treneren har selv opplevd å bli sendt ut av ringen uten BIR med valp, så det stemmer ikke at man automatisk blir BIR i valperingen. Så vi kunne være meget fornøyd med resultatet! :thumbs:

Det er helt riktig at man ikke automatisk blir BIR med valp ja, men det er veldig ofte at dommerene ser litt imellom fingrene :) Men de setter ikke en helt feilkomponert hund som BIR da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BIR valp blir delt ut i 90% av gangene, ihvertfall! De kan velge å ikke dele ut BIR hvis hunden er helt feil, eller har feil som han mener er diskvalifiserende. Jeg kjenner 1 som har blitt sendt ut med 0, og den fikk heller ingen forklaring. så de dommerne som ikke gir BIR til en valp, syns jeg er litt vel strenge..

Men selvfølgelig skal du være stolt av hunden selv om den var alene og ble BIR "automatisk"! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke automatisk BIR som valp. Oscar vokste jo i rykk og napp, og en periode så var han litt kuhasa Dette likte ikke dommeren, og sendte han rett ut. Men er nok langt enklere å få BIR som eneste valp enn klassene etter ja. Her kan du se fargene Oscar har fått på valpeshow på rosettene http://sanktbernhard.weebly.com/valpeshow.html Noen er vanlig røde, en er rosa og gul og noen er rød, gul og rosa. De små helt til høyre er deltaker sløyfer, og de har variert fra lilla, blå til orange aktig faktisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snakket med flere på ringtrening i dag. Treneren har selv opplevd å bli sendt ut av ringen uten BIR med valp, så det stemmer ikke at man automatisk blir BIR i valperingen. Så vi kunne være meget fornøyd med resultatet! :thumbs:

Selvfølgelig skal man være fornøyd med BIR som valp også, jeg sa jo ikke noe annet :P Men det er lettere å bli BIR med enslig valp enn med enslig voksen, for dommerne (de fleste) ser igjennom fingrene på mer med valper enn på voksne, og sånn skal det jo være. De ER jo uferdige, liksom! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...