Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvem entrer pallen?


ingar

Recommended Posts

Det går en debatt på Canis for tiden om hvilken treningsfilosofi som ligger best an i lydighet. Det kunne vært greit å vite hva Hundesonens medlemmer mener om hvilken filosofi som er best for å oppnå best resultat. Pr. i dag er det litt av hvert, men mange av de som til nå har trent trad. og hevdet seg, sliter med sin nye hund som PS ikke fungerer slik de hadde tenkt. Hunden er for myk og takler dårlig de krav som settes. I alle fall er det slik jeg ser det og lurer på hva dere mener om hvilken filosofi som vil bli den dominerende i framtiden? Er trad. trening kun for superhunder med en psyke av jern og klikkertrening for ynklige bretteskall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... Det kommer jo helt an på hunden! Mange hunder kan trenes sikkert med begge deler, mens andre trengeren fast/myk hånd. Så.. Det kan godt hende klikkertrening "tar over" ("gamle metoder" som Nordenstam har jo regjert lenge) etter hvert.. Men da tror jeg det i så fall er fordi folk syns det er effektivt og morsomt, ikke fordi det er på moten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pr. i dag er det litt av hvert, men mange av de som til nå har trent trad. og hevdet seg, sliter med sin nye hund som PS ikke fungerer slik de hadde tenkt. Hunden er for myk og takler dårlig de krav som settes

Tilpasser hunden gemytt seg etter metode mote? :wink: Kanskje de har valgt feil hund?

Jeg kan ikke si at jeg hevder meg i toppen, hverken på den ene eller andre måten. Selv om jeg håper da. Er likevel så heldig at jeg får traske litt i skyggen av de "store" og ser det du sier. Altså at en hundefører med hund som gjør det suverent og kommer på pallen både titt og ofte. Med neste hund går det ikke så bra... Har nå mine tanker rundt det jeg da. Det går ikke nødvendigvis på metode, men på fører. En god hundefører greier å få hund etter hund på pallen år etter år, uannsett metode. Var de bare heldige med den hunden de lykktes med? Da ser jeg frem til helt rene klikkertrente hunder i ringen, og det tror jeg ikke blir lett, da klikkerfolket har en "unnskyldning" for det meste :)

Dette ble egentlig bare mer spørsmål og ikke noe svar på metodespørsmålet ditt. Fulgte med i tråden på Canis, og det kom gode svar fra begge kanter. Det skal bli spennende å følge med i årene som kommer.

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går en debatt på Canis for tiden om hvilken treningsfilosofi som ligger best an i lydighet. Det kunne vært greit å vite hva Hundesonens medlemmer mener om hvilken filosofi som er best for å oppnå best resultat. Pr. i dag er det litt av hvert' date=' men mange av de som til nå har trent trad. og hevdet seg, sliter med sin nye hund som PS ikke fungerer slik de hadde tenkt. Hunden er for myk og takler dårlig de krav som settes. I alle fall er det slik jeg ser det og lurer på hva dere mener om hvilken filosofi som vil bli den dominerende i framtiden? Er trad. trening kun for superhunder med en psyke av jern og klikkertrening for ynklige bretteskall?[/quote']

På canis vinner jo selvsagt klikkertrening. Klikkertrening reklameres det mest om, osv. Så selvfølgelig blir det flere slike. Men det vil fortsette å være minoriteter som f.eks Nordenstam tilhengere selv om det ikke reklameres om over alt. Og det kommer selvsagt ann på hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel et faktum at man vanligvis ikke er i stand til å tilpasse metoden til den hunden man har? Er man en tradisjonell trener med bruk av PS, så bruker man den metoden. Det er den metoden man mestrer. Da mener jeg det blir galt å si at man skal tilpasse metoden til den hunden man har. har man en psykisk svak hund så er vel ikke en slags PS light løsningen? Man får de atferdene tilbake fra hunden som den metoden man bruker tilsier. Og noen hunder trent trad. med PS. de demper ved å bli ivrige (ikke ta meg..jeg er snill og leken) De går til topps, men de som demper med motsatt fortegn de lykkes ikke. Så det kommer faktisk an på om man er heldig med hva slags demping man får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja vi vet hva du tror på, men det skulle vært greit å få en forklaring på hvorfor du tror det. Altså venter vi på en forklaring i henhold til læringsprinsippene. Man behøver strengt tatt ikke tro noe som helst angående læring i dag. Man kan rett og slett bare forholde seg til faktaopplysninger .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor jeg mener det er rett? Fordi et hvert individ er forskjellig. Det blir feil å si at alle er sånn og derfor skal man trene sånn. Det finnes faktisk forskjellige sinnstilstander hos hunder også, som hos mennesker. Og jeg tror ikke på at en hund bare tenker mat hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner du kobblingen mellom sinnstilstander og læringslovene?.. har det så mye med hverandre å gjøre? Om du mener det, kan du forklare?

Ikke heng deg opp i mat... tenk heller forsterkning..belønning...fordel..konsekvenser og atferd. Jo det er faktisk derfor at vi er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor jeg mener det er rett? Fordi et hvert individ er forskjellig. Det blir feil å si at alle er sånn og derfor skal man trene sånn. Det finnes faktisk forskjellige sinnstilstander hos hunder også' date=' som hos mennesker. Og jeg tror ikke på at en hund bare tenker mat hele veien.[/quote']

Mat er jo bare en liten del av "de fire",

Positiv forsterkning: kan være mat (men også andre ting)

Så har du de tre andre, negativ forsterkning, positiv og negativ straff, som ikke nødvendigvis har med mat å gjøre, ok, negativ straff kan være fjerning av mat da, positiv straff, maten spiser hunden? Negativ forsterkning, man trykker hunden på rumpa med en pølse, nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går en debatt på Canis for tiden om hvilken treningsfilosofi som ligger best an i lydighet. Det kunne vært greit å vite hva Hundesonens medlemmer mener om hvilken filosofi som er best for å oppnå best resultat. Pr. i dag er det litt av hvert' date=' men mange av de som til nå har trent trad. og hevdet seg, sliter med sin nye hund som PS ikke fungerer slik de hadde tenkt. Hunden er for myk og takler dårlig de krav som settes. I alle fall er det slik jeg ser det og lurer på hva dere mener om hvilken filosofi som vil bli den dominerende i framtiden? Er trad. trening kun for superhunder med en psyke av jern og klikkertrening for ynklige bretteskall?[/quote']

Vel.. jeg er så fersk i hundehold at jeg burde egentlig holde meg langt unna denne diskusjonen.. Men klarer nå ikke dy meg for å komme med noen tanker og betraktninger rundt dette

Klikkertrening er jo såpass ny i forhold til hundeliv at jeg tenker at man ikke vil se resultater av denne type livsfilosofi før det har gått enda noen år. Og først da tenker jeg at man kan man sammenlikne resultater om det er det som er viktigst..

Nå har egentlig jeg klikkertrent veldig lenge - faktisk 24 år med utmerkede resultater men det var nå på barna mine da. Men siden metoden fungerte så utrolig bra på de så synes jeg det var naturlig å bruke den på hunden også. Vet at hund og barn i mange settinger ikke kan sammenliknes men på innlæring kan de faktisk det - er min erfaring. De lærer jo inn nye ting etter de samme prinsipper.

Og jeg vet alt for lite i forhold til ulike hunderaser til at jeg kan si bombastisk at klikkerlivet er det beste for alle. Men for meg og hunden min er det absolutt dette det beste livet. Hm, hm.. tror vel også jeg ville valgt denne llivsstil uansett hvilke hund jeg hadde fått meg - det er jo meg og det er jeg som skal fomidle min metode til hunden uansett. Jeg må tro på den metode og livsstil jeg velger å leve etter; ellers ville det gå addundas. Men i tillegg så er det godt å ha litt innsikt i ped. her..

Og hva gjelder framtiden- tror definitivt at klikkerfilosofien vil slå gjennom etterhvert. Men folk trenger resultatet for å bli overbevist om at dette er rett vei.. Ikke nok med å vise at du har en lykkkelig hund - du må også vise at du er i toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...