Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du hund og katt? Og behandler begge mot orm om den ene har?


Recommended Posts

Jeg oppretter en ny tråd heller i å svare på den jeg begynte i.

Nå har jeg forhørt meg med min veninne, dyrlegen og jeg siterer:

" Det stemmer, de færreste smitter over, faktisk. De fleste parasittene bruker mellomverter som mus og andre gnagere, eller smitter via avføring fra samme dyreart. Det er grunnen til at voksne hunder i regelen ikke trenger jevnlig ormebehandling, mens katter som går ute skal ormebehandles regelmessig. Det er en fin og informativ artikkel om det på www.dyrehospital.no."

Her er artikkelen.

Jeg blir litt skremt når folk gjør som de alltid har gjort allikevel, uten tanke for konsekvenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så skulle jeg legge ved, sa hun: " resistens mot legemidlene er et økende problem hos hundens parasitter fordi de er overbehandlet uten systematikk i lengre tid. Derav også reseptplikt (det er ingen som blir rike av den reseptplikten)".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg ikke klar over. :) Takk.

Flott! Jeg var heller ikke klar over det, før for fem år siden. Og har ikke behandlet en hund, en gang siden- siden de jo selvfølgelig er helt symptomfrie. Kattene får jo sin dose så fort det henger noe hærlig i baken da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Behandlet vel alle hunden likt men for fire år siden så sluttet jeg av en grunn med det. Kanskje fordi den ene hunden er sønnen sin og reiser med han og den andre er min og reiser med meg. Hvor ofte vi behandler varierer også men stort sett så går det i at ops vi skal til Sverige og må jo behandle da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Jeg var heller ikke klar over det, før for fem år siden. Og har ikke behandlet en hund, en gang siden- siden de jo selvfølgelig er helt symptomfrie. Kattene får jo sin dose så fort det henger noe hærlig i baken da...

Ja, har behandlet Ozzy når pus har fått. Om ikke hver gang, så ihvertfall annenhver gang. Fordi han er glad i rumpa til pus og de tilbringer mye tid sammen.

Men da blir det ikke noen kur på han før det tyter mark ut av ræva på han! :D ( :P )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behandlet vel alle hunden likt men for fire år siden så sluttet jeg av en grunn med det. Kanskje fordi den ene hunden er sønnen sin og reiser med han og den andre er min og reiser med meg. Hvor ofte vi behandler varierer også men stort sett så går det i at ops vi skal til Sverige og må jo behandle da

Ja en ting er grensepassering :)

Er man i tvil, er nysgjerrig, eller hunden får symptomer, så tar man en avføringsprøve og leverer til veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var vel heller ikke klar over det, men mamma har tatt seg av medisinering av dyrene i huset. Lurer på om de fikk ormekur i fjor? Men i år har de ikke fått, og mamma gir de kun etter behov nå. Vi har en utekatt, men jeg tror ikke han jakter akkurat, men regner med han er nylig behandlet for orm og med at han lenge har vært fryktelig tynn uten at vi vet hvorfor.

Jeg er veldig for å gå veien mot å ikke overmedisinere. Jeg liker at det er begynt å gå den veien :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var klar over det, og behandler derfor kattene oftest. MEN det hender en sjelden gang at parasitter vandrer og "forviller" seg til andre arter..Så når hunden får, får kattene samtidig. Bare for å være på den sikreste siden.

Reseptplikten kom pga feil bruk. Bruker man preparatene riktig, og varierer virkestoff, er det rimelig risikofritt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...