Gå til innhold
Hundesonen.no

Uvanlige farger på Boston Terrier, forekommer det i Norge?


Mollymor
 Share

Recommended Posts

La denne ut under et annet emne, men lager et eget. Regner med flere leser det da...

Jeg synes arv og genetikk er interessant, og har lurt litt på hvor fargene fra Engelsk Bulldogg er blitt av hos Boston Terrier, siden det nå er kun to farger (Seal og Sort) og et mønster (Brindle) som er godkjent alene eller i kombinasjon. Det er så vidt jeg forstår fire godkjente fargekombinasjoner, Sort/Brindle/hvit, Seal/Brindle/hvit Sort/Hvit og Seal/Hvit. Mens Seal og sort er grunnfarger (som kan være solide) så er Brindle et mønster: striper i mørkere eller lysere nyanser. Den mest foretrukne er Brindle med Seal i bunn.Regner med at de med "feil" farger i gamle dager ble Culled (drept) for å etablere rasen med de ønskede fargene. Jeg har sett bilder med hunder som er andre farger, selv om det er vanskelig å se akkurat hvilke farger på sort hvitt bilder.

Men det er oppdrettere (i Usa stort sett) som hevder at det av og til kommer andre farger og mønster i et kull, og at det stammer fra de første hundene. Men stemmer dette? Jeg har for min egen del aldri sett en annen farge enn Seal og Sort, og de fleste med Brindle (striper). Men kanskje jeg ikke har lagt merke til dem, eller tatt dem som blandingshunder eller en annen rase??

Det finnes en del nettsider er det masse bilder av andre farger enn de godkjente. Brune, Champagne, Røde og grå. Farger som de som driver nettstedene sier er vanlige, og ikke sjeldne, selv om de ofte selges som "rear coloured Boston Terrier". De sier at disse fargene dukker opp en gang i blandt og er etterlevninger etter fargene på Engelsk Bulldog og Fransk Bulldog som har mange farger, og er en del av historien til BT. Det høres jo litt logisk ut, men... Er det sant at dette er vanlig, eller er det noen som spekulerer i å avle på feilfargede hunder bevisst?

Jeg vet jo at det kommer hunder som er feil tegnet, og at det er fordi det er en del hvitt som ligger i genene fra gammelt av. Har sett flere overtegnede BT, og hvite hunder er (iflg disse nettsidene med fargede BT ) ikke en farge, men et mønster. Et splash mønster kan forekomme med tegninger i alle farger. Det finnes tre MØNSTER, som er Brindle, Splash (hvit med flekker) og Tricolor. Alle mønstrene kan forekomme med en hvilken som helst farge i bunn...

Disse andre fargene, ER de virkelig vanlige? I tilfelle, hva skjer med dem her til lands? Blir de "culled" (drept) slik det var vanlig i "gamle dager" med valper som hadde feil farge eller tegninger (ikke bare Boston Terriere, tror dette gjelder mange raser), blir de solgt uten stamtavle som "bastard", eller er det helt feil at dette er vanlig? Har aldri sett et norsk kull, eller norsk hund med andre enn de tre godkjente fargene, jeg...

Legger ved noen linker:

http://www.bostonter...n-terriers.html

http://www.cypressfa...sExplained.html

http://allcoloredbos...rclub.webs.com/

https://www.facebook...terriersofcolor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne siden har mange gode tips om hvordan man kan få den mest ønskelige fargen som er Seal/Brindle/White. Til og med hva du skal gjøre for å få Seal/Brindle/White ut av en hvit, blue, eller en annen farge tispe. Nå vet jeg fortsatt ikke om dette er et problem i Norge, og om de feilfargede engang blir registrert. Men det ser ut til at dette er et vanlig fenomen i Usa, selv om det ikke er alle linjer som har problemer med dette.

Hvis jeg noen gang skal avle på Bostons, vil jeg selvfølgelig avle fram hunder som har godkjente farger, og aller helst de mest ettertraktede. Det er derfor veldig greit med "bruksanvisning" på hvordan få fram de riktige fargene og tegningene. Og ikke minst hvordan unngå de som er feil. (Men samtidig kan man kanskje øke genpoolen ved å bruke de feilfargede hundene på riktig måte. Spesielt hvis det er så enkelt som det virker i denne linken å få "riktig fargede" hunder av en feilfarget.)

Interessant er det iallefall, og ganske greit å ha med seg videre.

OM jeg skulle få en feilferget valp en gang, håper jeg det blir en "Blue", de er så herlige!

IMG_3170-1-239x250.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...