Gå til innhold
Hundesonen.no

Klør og har småsår i pelsen


Recommended Posts

For noen dager siden kjente jeg en liten klump i huden til Blondie. I det siste har hun også klødd seg veldig mye, og når vi koser med henne, blir helt vill og begynner å prøve å klø seg selv, noe hun aldri har gjort før. I dag fant jeg tre små sår i nærheten av hverandre.

Hva kan dette være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hun ha fått utøy i pelsen?

Æsj, håper da ikke det! Hvordan kan man vite om det er det? Kamme med lusekam?

Edit: Og bør ikke da andre hunden i hus kanskje ha det også? Forøvrig så har Joya klødd en del i pelsen en god stund. Mamma har skiftet til allergifor eller noe slikt på henne for å se om det er det.

Tror jeg kanskje bare skal ta en tur til veterinæren å få tømt analkjertler og sett på dette her, men er greit å vite hva det muligens kan være først.

Edit 2: Prøvde lusekam, fant ingenting. Er det enkelt å se? Hun har jo hvit pels, og pelsen setter seg på kammen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Som om flass som har "klumpet" seg eller fortykkede hudskorper?

Da er det sikkert det min hund har hatt tidligere, bakteriell infeksjon i huden. Fikk en mild antibiotikakur og måtte bades med Malseb vet-shampoo fra vet., som tok knekken på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvergpinscheren min har fått små sår/skorper, fordi jeg har valp i hus, hun fikk det forje gang vi hadde valp og, så er sikker på at det er skarpe valpe tenner av en klomset valp. sår klør litt når de gror du vet jo hvordan det er når du har sår som gror.

så haar hun vært med valp elller noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og om hun hadde vært med en valp, så hadde hun nok aldri tillatt den å bite på henne. Hun er ikke hunden til å leke med andre hunder.

Jeg ringte til veterinæren på torsdag, men de tok ikke telefonen, så jeg har ikke fått bestilt noe time enda.

Nå klødde jeg henne der som hun klør så fælt, og da flasset det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan behandler man midd.

ExSpot tar midd, lopper, lus og flått.

Dette middelet dryppes på hundens hud i nakken (man skiller pelsen med fingrene så man får en bar hudflekk), for i nakken kan den ikke slikke seg selv.

Jeg måtte behandle valpen min mot pelsmidd to dager etter at jeg hentet valpen, da den hadde fått det hos oppdretter. ExSpot var det rådet vi fikk, og da vi var til kontroll et par uker senere, var det ingen levende midd igjen å se på skrapeprøven som ble gransket under mikroskop. Men jeg vet ikke om det er midd hunden din har. MIN hund fikk iallefall ekstreme mengder med flass i pelsen av det. Eller forresten; det kan være at det kom av at hun hadde hatt det en stund, at det kan ta litt tid før det kommer flass...? Så selv om din ikke har fått flass ennå, kan det være midd? Da klør iallefall hunden seg noe infernalsk. Å få sårskorper tyder jo på at hunden har klødd seg kraftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun flasser i dag.

Men hun klør seg egentlig ikke så sinnsykt. Men hun klør seg mer enn vanlig. Og om jeg klør henne, så blir hun helt vill! Ser helt rar ut i trynet og prøver å hjelpe til med å klø, noe hun vanligvis aldri gjør.

Men det blir nok veterinær veldig snart om det ikke går over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, og om hun hadde vært med en valp, så hadde hun nok aldri tillatt den å bite på henne. Hun er ikke hunden til å leke med andre hunder.

Jeg ringte til veterinæren på torsdag, men de tok ikke telefonen, så jeg har ikke fått bestilt noe time enda.

Nå klødde jeg henne der som hun klør så fælt, og da flasset det også.

det kan alltid komme en tann borti! jeg lar de aldri bite i hverandre selv en valp men tannen kan komme borti.

sorry OT men måtte få det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma var hos veterinæren med Joya i går. Dyrelegen sa at om de ikke nøs så var det tvilsomt midd og at det var veldig vanskelig å finne ut om det var midd så de gikk bare på symptomene. Begge hundene klør mindre nå, så jeg vet ikke helt hva det kan ha vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma var hos veterinæren med Joya i går. Dyrelegen sa at om de ikke nøs så var det tvilsomt midd og at det var veldig vanskelig å finne ut om det var midd så de gikk bare på symptomene. Begge hundene klør mindre nå, så jeg vet ikke helt hva det kan ha vært.

Dette var da et merkelig svar? Sikker på at veterinæren sjekket for pelsmidd og ikke nesemidd? Nesemidd er det vanskelig å finne, men pelsmidd er da virkelig ikke noe problem for en veterinær å finne ut av? Jeg ville byttet veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma var hos veterinæren med Joya i går. Dyrelegen sa at om de ikke nøs så var det tvilsomt midd og at det var veldig vanskelig å finne ut om det var midd så de gikk bare på symptomene. Begge hundene klør mindre nå, så jeg vet ikke helt hva det kan ha vært.

Hva slags behandling fikk de?

Forresten, er det noen som har et bilde av hvordan det kan se ut når hunden har midd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri:Mamma fortalte veterinæren at det hadde gått midd på NKK Bergen, og da hadde veterinæren sagt at det var nesemidd som hadde gått der og i og med at de ikke nøs trodde hun ikke at det var det. Så det kan være det bare var en misforståelse mellom de to. Verken jeg eller mamma syns hundene klør så mye nå lengre og jeg fant ikke sårene til Blondie lengre, så de har ikke fått noe behandling. Jeg er veldig fornøyd med den veterinæren, så jeg vil ikke bytte før jeg får vite at det hun gjorde var helt feil eller at det bare var en misforståelse. Mamma var egentlig inne for å vaksinere, så jeg vet ikke hvor mye av timen som gikk til å prate om kløingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Siri:Mamma fortalte veterinæren at det hadde gått midd på NKK Bergen, og da hadde veterinæren sagt at det var nesemidd som hadde gått der og i og med at de ikke nøs trodde hun ikke at det var det. Så det kan være det bare var en misforståelse mellom de to. Verken jeg eller mamma syns hundene klør så mye nå lengre og jeg fant ikke sårene til Blondie lengre, så de har ikke fått noe behandling. Jeg er veldig fornøyd med den veterinæren, så jeg vil ikke bytte før jeg får vite at det hun gjorde var helt feil eller at det bare var en misforståelse. Mamma var egentlig inne for å vaksinere, så jeg vet ikke hvor mye av timen som gikk til å prate om kløingen.

Begge mine har hatt nesemidd uten å nyse. Den ene nøys 20 ganger etter at hun fikk middelet mot nesemidd. Nesemidd er det hvertfall ikke det dere har da men kløing så lange og at neste hund begynner da hadde jeg og lurt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pelsmidd er iallefall enkelt å få tatt prøve for. De tar en skrapeprøve fra huden til hunden og undersøker under mikroskop. Da ser de om det finnes midd. Med kløe og flass i pelsen er det stor fare for midd, og jeg ville definitivt ikke bare nøyd meg med den uttalelsen fra mora di.

Har du ikke uansett tenkt å beskytte hunden mot lopper, lus og flått i sommer? ExSpot virker mot midd også :-) Hvis du ringer bort til veterinærkontoret og ber om resept på ExSpot, så får du det mot et lite gebyr. Siden det er mot flått også, så får man resepten uten å ha time først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...