Gå til innhold
Hundesonen.no

Produktdesign / Industridesign o.l.


Guest Kåre Lise
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Noen som jobber med, utdanner seg eller har erfaring med denslags?

For 3? år siden begynte jeg på ny yrkeskarrière og har vært innom ett par jobber i industri og produksjon som teknisk tegner, designer, konstruktør ja hva man ellers måtte kalle det. Nå går jeg hjemme igjen og selvstuderer 3Ddesign.

Problemet mitt er bare den totale mangel på utdanning og prøver pønske ut snarveier for å heve kompetansen. Studiekompetanse, forberedende kurs og bachelor vil i beste fall ende på 5-6 år her. :no:

Så det beste jeg kan holde på med foreløpig er å bruke tida på data konstruktivt fra forumkverrulering til 3D-geeking selvfølgelig med noen avbrekk.

Vil gjerne høre om erfaringer med bransjen og utdannelsesmuligheter.

Jeg er og godt mulig interessert i oppgaver til selvstudie om jeg finner de relevante og utfordrende. :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt "hva slags" industridesign/produktdesign du mener, det er mange tolkninger av betegnelsen, med en akse som går fra maskiningeniør til prettifier.

Jeg studerer 5-årig integrert master i industridesign (sivilingeniør) vet NTNU. Tidligere teknisk tegning, kalles nå frisøringeniører :lol: Veldig typisk Bauhaus-stil på både instituttet, undervisningsmetode og underviste metoder, hvis det gir mening. Brukersentrert design, hvilket inkluderer stort fokus på antropometri såvel som kognitiv psykologi; og mye "learning by doing" - man blir slengt inn i prosjekter som er altfor store og altfor vanskelige og så lærer man masse på å nesten dø mens man fullfører dem. Estetikk er viktig, men skal være meningsbærende; og det viktigste er alltid brukbarhet/funksjon - men aller viktigst er metode, metode, metode :) CAD er en del av pakka, men "bare" et verktøy.

Kan sikkert skrive en roman om studiet. Men blant industridesign-studiene i Norge, er mitt det eneste hvor man er "garantert" jobb (ingen uten jobb innen 6 mnd etter uteksaminering så lenge instituttet har eksistert, i alle fall). Kan forvente rimelig god lønn, og kan jobbe ca hvor som helst med hva som helst; mange som ikke ender opp som rene designere blir satt i ulike lederstillinger; særlig er vi populære som prosjektledere. Bl.a. Aker har begynt å ta inn veldig mange fra oss hvert år til div. mellomlederstillinger, etter å ha hatt et par på sommerjobb... Andre jeg kjenner jobber med tjenestedesign, hos Halogen, Making Waves, Bekk, K8, Eggs/Kadabra, Inventas, Schibsted, Laerdahl Medical, Sintef, Flytoget, i petroleumsbransjen - and the list goes on :P Uten at det betyr at vi er best, vi er gode på noen områder og andre er bedre på andre områder. Men vi er de eneste sivingene og det er nok strategisk lurt :) Flere som studerer litt her og der hos oss, men det er krav om forhåndskunnskaper så du må nok ha studiekompetanse er jeg redd. Bare spør på PM om du vil vite mer, jeg drar til Japan i morra så du får nok ikke svar på en stund, men :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Vet ikke helt "hva slags" industridesign/produktdesign du mener, det er mange tolkninger av betegnelsen, med en akse som går fra maskiningeniør til prettifier.

Hehe nei vet vel ikke hva jeg mener selv, var vel litt derfor jeg startet denne tråden :P Har forsåvidt skjønt at det er en akse som går fra ja, akkurat som du beskriver... Kult svar hvertfall, takk så mye. selvom jeg måtte google ett par ord og terminologi, jeg er ikke mer inne i det enn som så. :)

Generell Studiekompetanse er en ting men når jeg sjekket eksempelvis bakkenteigen som er det lokale alternativet her så var det i tillegg endel krav til matte, fysikk og no forkurs greier jeg ikke skjønte stort av, hvertfall nok til å måtte regne ett år utover studiekompetansekravet for mitt vedkommende. Så det er litt der jeg står nå da. Med en god innføring i CAD og mer vanlige produksjonsteknikker med god forståelse for det og evne til å lære utover gjennomsnittet uten å virke flåsete, CAD kler meg godt og jeg har erfaring fra ett typisk maskin ( CNC ) verksted men også litt plastbearbeding. Hva CAD-verktøy bruker dere på NTNU? Jeg er forsåvidt litt kjent med NTNU og dets anerkjennelse så det er selvfølgelig noe jeg burde tenke på om studier skulle bli aktuelt.. hmmm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker hovedsakelig solidworks, fordi det er det de fleste designbedrifter nasjonalt og internasjonalt brukter. I tillegg lærer vi 3D studio max, men bruker det stort sett kun til rendring. I tillegg har vi Inventor, Rhino og Autodesk Alias & Maya; av de er det stort sett Alias som brukes til surface modelling. SW har jo sine begrensninger.

Men som sagt, dette er bare verktøy. Det blir som å snakke om hva slags tusjer vi bruker, eller hvilke programmer vi jobber grafisk i. 20% av et gitt fag sitter vi og jobber med CAD; men mange fag er modellering helt unødvendig :) 1 av 4 fag dette semesteret har vært med jobbing i CAD, og bare svært lite (type brukt et par dager på det). Metode, estetikk og brukervennlighet er langt viktigere. CNC brukes forresten, men jeg tror jeg er den eneste på instituttet som veit hva det betyr :P Det er bare noe vi burker til prototyping, og er ikke sentralt. Vi jobber med utvikling av nye produkter og redesign, veldig lite klargjøring for produksjon o.l. Høres ut for meg som om du beveger deg mer mot maskin, mot prototypeverksted, teknisk tegning for produksjon, osv? Finnes en industriell design-linje på Gjøvik, feks, som er det samme som maskin er her på Gløs. Har jobbet samme sted som noen, og de drev hovedsakelig med CAD, klargjøring for produksjon, testing, o.l.

Og, ja, det finnes sivingforkurs. Realfagene er litt smertefulle for de fleste :lol:

Hvis du vil lese mer om linjen vår, og se på tidligere prosjekter er dette siden til linjeforeningen:

http://industrielldesign.com/

Vi har også en organisasjon som hjelper bedrifter i prosjekter, som gir en pekepinn om hva vi driver med:

http://designhjelpen.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hei så kult, tusen takk nå blir jeg så mye klokere på akkurat alt dette.. :D

Snakka med Gjøvik så det er gode muligheter for å så søke på realkompetanse når det blir så spesifikt som det her vet du :D Forkursgreiene slipper jeg ikke unna men det er jo noe annet å f.eks kunne ta det på ett år mot flere år med det OG generell studiekompetanse.. Er jo uansett for sent å søke i år så det kan jo faktisk være en vei å gå for å søke til neste år.. Sivingforkurs så mener du de matte og fysikkfagene sant?

Tilbake til SWx :heart: Så bruker de det på Gjøvik også ser jeg. Og det er det jeg fordriver tiden med, akkurat tatt flere sertifiseringer og skal ta flere mens jeg leker meg hjemme her.

Hva mener du med Gløs? Jeg finner ikke maskin under NTNU? Den prototypelinja du tenker på?

God tur til Japan så skrives vi sikkert mer senere, dette var veldig interessant å nøste opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med Gløs? Jeg finner ikke maskin under NTNU? Den prototypelinja du tenker på?

Gløs er en forkortelse for Gløshaugen, som er navnet på en av campusene ved NTNU. :)

Maskin er(med forbehold om at jeg husker rett), det gamle navnet/kallenavnet på produktuvikling og produksjon ved NTNU.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Gløs er en forkortelse for Gløshaugen, som er navnet på en av campusene ved NTNU. :)

Maskin er(med forbehold om at jeg husker rett), det gamle navnet/kallenavnet på produktuvikling og produksjon ved NTNU.

Akkurat ja, var den jeg mente og så på, 5-årig master a gitt.. puha .. :P men ja helt klart mer i min retning. :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hvis du virkelig har lyst til det så synes jeg du burde ta den tiden og utdanningen som trengs. Er du motivert går det nok veldig bra! Lykke til :)

Hehe jo takk :D Nå venter jeg på svar fra HiV her som også har Produktdesign, kanskje det er enklere likevel å søke enn å måtte starte med hele pakka med generell studiekompetanse og forkurs likevel. da er det fort mye mer realistisk.. :bananas: .
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg har selv tatt forkurs til ingeniør på HiVE og det var rimelig hardt! Du må være flink til å møte i alle timer og jobbe jevnt gjennom hele semesteret. Kan du ikke snike deg unna å ta hele GENS ved å komme under 23/5 regelen? http://www.samordnao...e/23-5-regelen/

Vi snakker om det samme her nå sant, matte R1 og R2 + fysikk1? såfall så tror jeg det er en bjørnetjeneste å lure meg unna der. Da er det bedre å lure meg unna språkfagene på den generelle studiekompetansen.

Om jeg har forstått deg riktig? Venter fortsatt på å få snakke med de på HiVE, men jeg snakket akkurat med Tønsberg ressurs igjen og det virker som at min ev. plan kan bli å ta halve studiekompetansen, dvs i hovedsak matte nå fra høsten så ta dette forkurset til sommeren. Det jeg lurer på da er hvordan søker man? Søker jeg da både studiet med forkurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke lure deg unna matte og fysikk, men en del av de andre fagene. 23/5-regelen går kun på grunnfag fra VGS, matte og fysikk er utenom dette. Når du søker det inn til studiet med forkurs er du garantert en plass hvis du står (noe jeg ikke gjorde hehe). Veldig greit sånnsett! :)

Hvis det er noe med studiet du lurer på så ring den ansvarlige læreren for kurset, ikke en rådgiver. Rådgiverne der borte er helt håpløse. Skal kanskje bytte over til HiVE til høsten og har vært på flere møter der borte før jeg fikk snakket med kursansvarlig som var veldig nyttig! Går en helt annen linje da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nå går det litt i ball her, jeg skjønner ikke helt denne 23/5 regelen og den angår vel ikke meg da siden jeg IKKE har videregående`?

Men ja, tror jeg skal ta en prat med ansvarlig lærer. Takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke anelse, det tror jeg voksenopplæringen har litt mer peil på enn meg :P Men pass på at de som råder deg kan jobben sin. De gav søsteren min mange råd som var helt feil og meldte henne opp til feil kurs etc. Endte med at hun måtte gå ett år ekstra der fordi hun ikke hadde den rette kombinasjonen av fag (som DE sa hun skulle ta) for å få GENS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...