Gå til innhold
Hundesonen.no

Hapzen's EFIT 1.Mai

HeleneFS
 Share

Recommended Posts

Svært variende kvalitet på bildene da jeg bare hadde mobilen til rådighet noen ganger.

Kl 01:00 Jeg innser at EFIT har begynt. Sitter og spiser sjokolade.

292611_10151599042580529_707430528_23898422_393048772_n.jpg

Kl 02:00 Gikk jeg å la meg

Kl 11:00 Sto jeg opp

Kl 12:00 dro jeg ut på morgentur

kl 13:00 Kjørte jeg for fort

561947_10151599041380529_707430528_23898421_2027192885_n.jpg

Kontoen 3600 kr fattigere og sertifikatet to prikker rikere

Kl 14:00 Er jeg på hytta til veninna mi og soler meg

538562_10151598423200529_707430528_23896087_583508377_n.jpg

Kl 15:00 Koser jeg med valpen til veninna mi

579084_10151598381385529_707430528_23896066_1771800863_n.jpg

Kl 16:00 Soler vi oss fortsatt og koser med valp

544813_10151598445050529_707430528_23896101_1731771133_n.jpg

540350_10151598508280529_707430528_23896147_640414572_n.jpg

Kl 17:00-18:00 hadde jeg ikke kamera, men kjørte hjem ifra hytta og traff noen folk i en time.

Kl 19:00 bytta mannen min hjul på bilen min

72902_10151599047720529_707430528_23898432_1151052735_n.jpg

Kl 20:00 Kjørte jeg ei veninne hjem fra jobb på veien hjem fra verkstedet til mannen, så da glemte jeg å ta bilde.

Kl 21:00 Sofakos

389714_10151599022315529_707430528_23898376_620639351_n.jpg

Kl 22:00 Sofakos

398202_10151599039250529_707430528_23898413_2042460946_n.jpg

Kl 23:00 Hjemmelaga smoothie og hundesonen

526788_10151599018530529_707430528_23898364_640219925_n.jpg

McDonalds begeret i bakgrunnen er mannen sitt, IKKE mitt. Jeg er nemlig på diett så sånt får jeg ikke drikke/spise.

Kl 24:00 Fortsatt sofakos

405133_10151599020955529_707430528_23898371_2116561870_n.jpg

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelige hunder. Herlige bilder av dem på sofaen =)

Måtte faktisk lese litt om Cairn Terriere etter å ha sett hvor skjønne dine var, og det virker som en rase som kan passe for oss. Vi håper på å kjøpe hund nummer to etter jul en gang, og ser stadig på ulike hunderaser for å finne ut hvilke som kan være aktuelle. Stemmer det at Cairn er aktive og glad i tur og trening, samtidig som de er fine familiehunder som trives på sofaen? Er det sjelden de veier over 7 kilo? Samboeren min er skeptisk til at hund nummer to skal være mindre enn den vi har nå, og han er 9 kilo (men har til gjengjeld korte dachs-ben, så mindre hunder kan lett virke større enn vår). Jeg leste at Cairn er sta og egenrådig, men det er vi vant med, og jeg må innrømme at jeg blir lett sjarmert av hunder som er sta. Jeg er ganske tålmodig, en hendig egenskap når man skal trene lydighet med en dachs
;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den boten kommer til å svi godt i budsjettet ja. Jeg kjørte i 100km/t på motorvei med 80sone, så noe heftig kriminell vil jeg ikke kalle meg. Kjører alltid fint på plasser med lavere fartsgrense enn 70.

BC valpen er driiitsøt! Og jeg ble så stolt av småjentene mine som lot henne utforske verden heeeelt i fred. De hilste ikke engang på henne, så hun fikk hilse på de når hun turde. Flinke små dottene mine!

Jeg har en til ja, Lilo heter hun og jeg håper hun blir her hos meg. Vi får se:)

Bergenslabb: Cairn er faktisk en del større enn rasestandard sier, ihvertfall her i Norge. De ligger mellom 8-13 kg på det værste. Og den vil være større enn dachs pga høyden.. Du kan jo godt treffe oss en dag om du er oppriktig interessert, jeg kan snakke om Cairn og hundene mine hele dagen lang. hehehe. Og det du sier om aktivitetsnivå er helt rett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er gjerne med på å treffes en dag. I og med at jeg ikke vet mer om Cairn enn det jeg har lest i dag hadde det vært supert å lære mer fra en som kan mye. Også hadde det selvsagt vært veldig kjekt å få hilse på en Cairn eller to =)

Alt jeg har lest om rasen så langt har vært positivt i forhold til hva vi ønsker oss. Ut i fra det jeg har lest ser det ut til at de har en ganske høy gjennomsnittlig levealder, er sprek og elsker tur samtidig som de tåler en rolig dag innimellom (ikke at det blir mange av de med en dachs i hus, han gir beskjed hvis han er misfornøyd med aktivitetsnivået), varsler men er ikke utpreget bjeffete, glad i kos og generelt glad i mennesker, intelligent (men sta). Med høy levealder regner jeg med at det er en relativt frisk rase, men er det noen vanlige sykdommer man bør være obs på?

Jeg er altfor valpesyk for tiden og vil helst ha valp med en gang, men vi kommer nok til å vente en stund til. Echo blir et år på lørdag, og trenger nok fremdeles å utvikle seg litt før han kan være en noenlunde ansvarlig storebror (ergo, før vi kan stole på at han ikke lærer valpen veldig mye jævelskap - dog noe kan det vel bli uansett). Men fra og med januar 2013 ser jeg for meg at det begynner å nærme seg tid for ny valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok lurt å vente litt. Thia har nå 1,5 år og begynner å nerme seg det nivået at jeg kunne vurdert en nr 2. Men hadde nok ventet tl neste vår hadde ikke Lilo blitt dumpa inn her (den mørke).

Hvordan dachsen er i gemyttet vet jeg ikke, men så lenge du har godbiter og trener innkalling og kontakt fra dag1 så er ikke en cairn vankelig å få lydig. De er egentrådige, men det er en egenskap jeg har lært meg å like, hehe. Godbit er ihvertfall nøkkel til suksess her i huset, da hører de etter og gjør som jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dachsen er nok ikke like lydig som en Cairn. Min hund er ganske kresen og ikke alltid like interessert i mat. Lydighetstreningen kan gå strålende en dag, og ikke i det hele tatt neste dag. Jeg trener alltid med godbiter, men finner han noe spennende å snuse på, eller ser en interessant hund et stykke unna, så er ikke jeg og godbitene interessante i det hele tatt. Jeg prøver å variere godbiter, slik at han ikke skal gå lei, men det hjelper ikke alltid.

En lydigere og mer letttrent rase kan dermed være greit, men vi har jo ingen garanti for at staheten til Echo ikke vil smitte over på en Cairn-valp. Jeg tror uansett at en Cairn vil passe godt hjemme hos oss. Har allerede begynt å se på oppdrettere. Jeg har vurdert mange hunderaser, men foreløpig liker jeg Cairn bedre enn alle de andre jeg har vurdert. Men så har jeg aldri møtt en i virkeligheten, og det har heller ikke samboeren min. Akkurat det skal vi nok endre på før vi bestemmer oss. Men samboeren min likte Cairn han også =D

Vi har uansett god tid på å bestemme oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...