Gå til innhold
Hundesonen.no

Oversosial


Kristina

Recommended Posts

Tinka er - og kommer alltid til å være - oversosial. Nå i det siste har hun dog vært flinkere, hun har til og med latt være å løpe bort til folk, helt frivillig uten at jeg har ropt.

Litt av det har hun muligens vokst av seg. Hun er fremdeles Tinka helt fullt ut, men jeg tror at hun muligens ikke har det samme behovet hilse på alt og alle som hun hadde før. Kanskje hun rett og slett ikke er fullt så nysgjerrig.

Men mye av det har nok med å gjøre at jeg den siste tiden alltid har hatt noe ekstra godt/morsomt/bra i lomma. Ikke at jeg nødvendigvis har brukt det hele tiden hvis jeg har trent liksom, men når hun faktisk velger å la være å hilse/komme til meg når hun ser folk, da har pølsebitene eller drakampballen kommet fram.

Også har jeg turt å stole litt mer på henne. Jeg har turt å stole på at hun kommer, og dermed også stole på at det er trygt å slippe henne løs. Jeg har turt å stole på at hun holder seg ved meg selv om det kommer møtende folk. Og det tror jeg også har hjulpet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skulle Vicky bestandig som valp... hver gang det kom en person ble hun helt vill og skulle hoppe på dem. Helst så høyt som mulig. På den tiden var Nanny her mye, og det var skikkelig karusell ;) To aussier som hoppet og danset. Var litt av et syn. Det jeg gjorde var å trene det sakte og rolig. Ta det først helt fra starten av, og så øker du nivået. En dose tålmodighet gjelder også å ha... Hunden roer seg mer ved 3-4 års alderen kan jeg trøste med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke lett og trene hundene til å slutte med dette, for som regel får de også mye oppmerksomhet av de hunden hilser på.

Hvis du kan få med deg en gjeng som du møter på tur og som kan overse henne når hun gjør dette så blir de fort uinteressante.

Verdt et forsøk iallefall hvis du ikke allerede har prøvd dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ikke lett og trene hundene til å slutte med dette, for som regel får de også mye oppmerksomhet av de hunden hilser på.

Hvis du kan få med deg en gjeng som du møter på tur og som kan overse henne når hun gjør dette så blir de fort uinteressante.

Verdt et forsøk iallefall hvis du ikke allerede har prøvd dette ;)

jeg ville ikke latt hunden få hillse i det hele tatt hvis den holdt på sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt forslag er å lære henne en hilse-kommando, og bare når hun får den får hun hilse. Det kommer nok til å kreve mye av deg da, men hvis du er villig til å gjennomføre det tror jeg det vil funke. Det handler jo ganske enkelt om å aldri la henne få hilse uten den kommandoen. Ha medhjelpere som overser henne totalt, samme hva hun gjør, blir hun for vilter går du vekk fra dem (ha henne i bånd). Så sier du "hilse" eller noe i den dur og lar henne hilse. På begynnelsen krever du lite, og lar henne hilse ganske fort, så øker du kravene etter hvert. Det blir jo på en måte som i doggie-zen (klikker). Hun må gjøre som du vil for å få en "natural-belønning". Du kan jo også begynne på samme måte som mange pleier å begynne når de lærer inn doggie-zen med godbitskål. Ha en medhjelper som står rolig. Ha hunden mellom dere, og gå baklengs bort fra medhjelperen. Så fort hun følger deg (eller ser på deg til og begynne med), så sier du "hilse" og lar henne hilse. Hvis det etterhvert ikke blir belønning nok og hilse på samme person, kan jo denne gi henne en liten godbit i tillegg. Hmm.. Det er bare et lite forslag. Si gjerne fra hva du synes ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, takk for svar. Jeg er litt usikker ennå, metoden din Christina er veldig fin, men det er omtrent håpløst i oslo #-o folk har ikke respekt for at jeg ikke vil la min hund hilse på andres.

Håper hu vokser det litt av seg hvertfall.

Kom med fler forslag!

Det er sant.. Hmm.. Men hvordan skjer det da? Bare lar de hundene sine løpe bort til Lunah?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant.. Hmm.. Men hvordan skjer det da? Bare lar de hundene sine løpe bort til Lunah?

Jepp. Lar de løpe løs rett bort til Lunah. Så spør de etterpå "er det greit de hilser eller?"

Argh. Og om jeg sier nei, så tror de det enten er fordi hu har lus eller er agressiv. #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Lar de løpe løs rett bort til Lunah. Så spør de etterpå "er det greit de hilser eller?"

Argh. Og om jeg sier nei, så tror de det enten er fordi hu har lus eller er agressiv. #-o

Da roper du bare bort til de at hun har lus da vet du :lol: Eller en eller annen skummel smittsom sykdom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...