Gå til innhold
Hundesonen.no

MeraDog Hundefôr

Åxy
 Share

Recommended Posts

Har en schæferhund som har gått på meradog lenge (vi overtok han i november), og har gått på det i tiden vi har hatt han, etter anbefalning fra gamle eier. Men mange vi har snakket med som har lurt på åssen fôr vi bruker, blir helt dårlige når vi sier meradog.. Er det noen her som har erfaring med dette fôret?? Iste så tok det kaka for oss, når nok en person ikke hadde noe pent å si om det foret, så da kjøpte vi Royal Canin istede.. Hva ville dere anbefalt?

Har jo ikke merket noe særlig på hunden at han missliker foret, han er fin i pelsen, ikke noe hudproblemer. Hun siste mente at det ikke var lurt å fortsette på meradog fordi disse problemene kunne komme med tiden pga dette foret. Eneste problemet er at han har vært litt undervektig, men dette er blitt mye bedre...

Syntes dette med foring er litt vanskelig, for vi har også begynt å blande tørrforet med V&H, siden han har vært litt tynn (det er jo bare super populært!) men er jo nå redd for at han skal legge på seg for mye.. Noen som har noen innspill? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Izzie gikk på meradog en stund, hun mistet matlysten etter en halv månde (det har hun ikke gjort før..). Hun fikk også gule tenner når hun gikk på foret, så det var ikke foret for Izzie.

Men bare for det ikke fungerte til oss betyr det ikke at det er et dårlig for. Jeg har ikke hørt noe gale om meradog utenom dårligere tenner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg spør, men kjøpte du RC fordi noen fortalte deg at foret som hunden din fungerer på (i følge hva du skriver) ikke var noe bra for? I så fall: Hvorfor?

Jeg var en periode forhandler av MeraDog, dette begynner bli en del år siden nå og alle de hunder jeg hadde i hus fungerte meget bra på det. Men, så virket det som at det ble forandret noe, og bikkjene fikk løsere mage, mer farget avføring og ikke så god pelskvalitet. I følge min leverandør hadde MeraDog skiftet hovedleverandør av ingredienser, men hevdet at det ikke var noe edring i sammensetning etc. Mine hunder var ikke helt enig i dette ...

Jeg har opplevd det samme med V&H også. Kan være jeg har vært maks uheldig og fått partier som ikke har vært så bra som de burde være gang på gang, men nå unngår jeg v&h til hundene pga at det virker som at det er mer væskeinnhold og hundene får ikke lenger den faste gode avføringen, den er løsere og det kommer mer ut enn hva det gjorde før.

Nå kjører jeg på rått, noe ProVit vom og som ekstra snacks gir jeg tørrfor av ymse slag (forprøver).

Selv har jeg aldri skiftet mat til bikkjene fordi andre har sagt det er dårlig mat. Hadde mine fungert optimalt på Rema1000 sin mat (har de eget for forresten?) så hadde jeg fint gitt det og gitt blanke i hva andre måtte si og mene om det. Mine hunder er de som sitter inne med fasiten om hva som er bra for dem.

Det er ingen grunn til å la hunden legge på seg for mye. Man reduserer mengde mat etter hvordan hundens kondisjon er. Her hjemme er det tider med mye aktivitet og tider med mindre aktivitet. I de sistnevnte periodene må jeg gå noe ned på mengde mat slik at de ikke skal legge på seg. Under masse aktivitet øker jeg inntaket.

Foring er i grunnen ikke så vanskelig, men dersom man velger lytte til hva alt og alle rundt en har å si, så vil man bli forvirret. Finn ut hva hunden din fungerer på og hvor mye den skal ha. Det er også viktig å huske på at det som fungerer på en hund behøver nødvendigvis ikke fungere på en annen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er bra eller ikke aner jeg ikke, men en titt på innholdsfortegnelsen kan nok fortelle mye om det. Jeg bruker eukanuba eller RC sitt tørrfor, og når jeg får større fryser skal jeg bruke v&h eller norwegian polar fordi jeg tror det er bedre enn tørrfor, uansett.

Og selv om det er sant det justicia skriver så hadde ikke mine hunder gått på rema 1000 for eller pedigree uansett om de hadde fungert på det eller ikke fordi jeg innbiller meg at det ikke er bra i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

innholdsfortegnelsen (fra nettsiden deres) på meradog brocken:

Mais; hvete; mel av fjærkre; maisgluten; mel av kjøtt; tørkede sukkerroer; mel

av ister; animalsk fett; linfrø; ølgjær; kalsiumkarbonat; natriumklorid;

animalsk eggehvite (hydrolisert); monokalsiumfosfat.

Greit nok hunden er kategorisert som alteter, men de heller fortsatt mest mot kjøtteter. Derfor blir jeg automatisk skeptisk til fortyper hvor de første hovedingrediensene er korn og grønnsaker.. første ingrediensen skal være KJØTT.

I royal canin sin adult medium ser det slikt ut: tørket fjørfekjøtt, maismel, mais, hvetemel, animalsk fett, hvete. Jeg synes fortsatt det er for lite kjøtt i den, men det er bedre enn en "gnagerdiett" ;)

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, nei, byttet ikke for fordi noen ba meg om det (ble litt feil skrevet iste).. Har vurdert å bytte fôr en liten stund.. Han vil ikke spise all maten, litt løs avføring, mager.. Men ikke noen andre plager.. Også er det litt langt å kjøre for å få tak i! Derfor tenkte vi å bytte, har vært veldig fornøyd med Royal Canin før, så tenkte å prøve det igjen...

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
    • Takk for godt tips om godbitpung! Skal se om jeg finner noe liknende. Hadde samme erfaring som deg med vom, veldig hard avføring som virket ubehagelig å trykke ut. Tørrfor fra Dilaq, er det Dibaq du mener? Vurderte nemlig dette foret selv. Kan ikke så mye om hundeernæring, men syntes ingrendiensene så ganske bra ut og foret er rimelig. Men kunne ikke lese noen erfaringer med det på nett, og det føltes skummelt å prøve et så ukjent formerke. Du er fornøyd altså?
    • Vi har hatt fremgang på flere områder denne uka, bl.a. pelsstell. Tålmodigheten med kamming og raking har økt dramatisk. Han liker det ikke, men det virker som han har forstått at det er et nødvendig onde og en slags act of kindness fra min side, og er mer tålmodig med det. Nå holder det med en utbetaling per kammede og rakede bein, en for ryggen, en for magen og en for brystet, totalt 7 skjeer med Vom for å få kammet og raket hele hunden, unntatt skjegget, som det koster minst fire skjeer Vom å få kammet grundig gjennom.  Ny milepæl er napping. Skal ikke påberope meg å være noen kløpper ennå, men får det da til på et vis, og til min gledelige overraskelse liker han å bli nappet.  Ellers har vi fått mye sosialisering/miljøtrening med hester og fremmedfolk på territoriet denne uka, med camp/landsstevne på gården. Han har roet seg betraktelig ned og er progressivt desensitivert til situasjonen gjennom å få trøkket ansiktet fullt av godis og spise 1-2 måltider om dagen fra gresset rett foran paddockene, mens folk traver rundt med utstyr og for, og leier hester frem og tilbake. Fra å være heftig begeistret og vilter nysgjerrig med mye vokal de første dagene, til å være nær nonchalant nå på slutten - en pen utvikling. En god hjelp var hestenes nedlatende forrakt mot ham da han begynte bjeffe på dem. De gjorde hesteekvivalenten til det menneskelige uttrykket 'himlet med øynene og fnøs foraktelig' mot den lille drittungen som lagde sånn irriterende lyd. Den reaksjonen der fra dem sved på en annen måte enn tilsvarende reaksjon fra meg, som han har reagert på med MER vokal, for å gjøre det tydelig hva slags emosjonell abuse og omsorgssvikt sånt er fra primær omsorgsperson. Å "få" den der fra hestene var noe annet. Den fungerte på en annen måte fordi det ikke kom fra meg. En stor takk til hestene for hjelpen med å utvikle litt manerer. Han fikk til og med hilse snute mot mule med et brødrepar han har vært på nikk med i noen dager. Var veldig forløsende for ham, og roet ham betydelig ned i nærheten av dem.  Han er fortsatt ganske sosialt inkompetent, though. Klønete. Forsøkte kjefte og true seg til å bli hilst på og kost med her om dagen. Kroppsspråket hans var forvirrende. Ledig halvhøy hale i halvhurtig bevegelse. En slags mellomting mellom avventende vurdering, irritasjon og gledesbevegelser. Så satte han i en vokal som fremstod som truende dersom en skulle sammenlignet med mange andre raser. Ikke en dyp og alvorlig morsk voktervokal - det er ingen tvil om hva han mener når han bruker den - men et mer prososialt toneleie ispedd knurrebrumming, mot to unge kvinner som kom for å møkke en paddock. Mens han stod der og tilsynelatende kjeftet litt truende på dem, lett å tolke som territorial for den som ikke har hørt hvordan ekte territorial fra ham høres ut, så vrikket han på rumpa som i genuin gledeslogring, samtidig som han lagde de lydene der. Han forsøkte dundre meg å kjefte og true dem til å komme kose med ham, og hadde en forventning om å lykkes med det. Skjønner hvorfor mange beskriver gruppe 2 raser som: "Kan være dominant." Det er ikke så mange andre ord en kan beskrive det der med enn nettopp 'dominant'. Attitude.  Han fikk ingen uttelling for det der da, og begynte sutre og sytebjeffe da de gikk.  Kortbuksene har blitt kortere, fordi han satte seg i en fersk tyggisklyse på bussholdeplassen. Konsulterte Grok om frisyren og lurte på om den kunne generere et bilde av den optimalt estetiske måten å klippe en riesenschnauzer på, med en 2020 jeansmote silhuett på beina. Dialogen ble lang, men samme hvor omstendelig jeg forklarte, så klarte den ikke forstå at i den virkelige verden..  Så jeg forklarte og forklarte og la ved det eneste bildet tatt denne uka, kun for å vise den AI'em hva jeg mente: Jeg ville se om den kunne komme opp med en kul overall look som passer bedre med de kortbuksene der enn den typiske rasefrisyren. Jeg vet den er godt trent på visuell estetikk. Den KAN former og linjer. I forsøket på å veilede den til å forstå spurte jeg om den kunne vise meg forskjellen på å klippe en hunds naturlige pels til en silhuett av 2020 women's jeans fashion og på å kle en hund i hundeklær av jeansstoff.. ..så inntil videre beholder vi bare Lady og Landstrykeren looken med skjegg og bart og spaniel ører, til de ukonvensjonelle kortbuksene.
    • Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
    • Jeg prøvde Trikem max relax på nyttårsaften og det virket veldig bra på min hund.    Spennende med hund på prøve med endel utfordringer masse lykke til🤗
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...