Gå til innhold
Hundesonen.no

Border terrier vs. DSG, førstegangseiere, studenter


førstegangs
 Share

Recommended Posts

Da var jeg her inne igjen da.

Nå har jeg kikket masse på DSG og var vel egentlig ganske bestemt på at det var denne rasen det skulle bli. Men så har jeg alltid vært litt svak for terriere, men har hørt mange skrekkhistorier om illsinte og stae terriere som har gjort at jeg egentlig hadde slått fra meg tanken helt om den type hund.

Men så var det noen som nevtne border terrier i den forrige tråden jeg startet og jeg begynte å sjekke den litt ut. Den virker jo som en kjempebra hund og jeg liker utseende kanskje bedre enn på DSGen fordi jeg er svak for rufsebarter :wub:

Så jeg har prøvd å finne ut mest mulig om border terrier, men det står mye motsigende i bøker og på nett. Noen steder står det at den kun trenger middels mosjon og at den gjerne er med på lange turer, men at den ikke forlanger mye tur hver dag. Mens på f.eks. på canis så står det at aktivitetsnivået er høyt og at den trenger masse mosjon.

Også er jeg litt opptatt av at hunden skal kunne gå løs på tur i skogen uten at den stikker av eller er helt ustyrlig fordi den har så enormt jaktinnstinkt. Og ja, jeg vet at dette har med oppdragelse og trening å gjøre, men det er jo også rasebetinget.

Vi er et studentpar og er borte opptil 6 timer om dagen, men det er kanskje bare 2 dager i uka vi er på skolen så mye, ellers slutter vi tidlig og har en fridag hver av oss. Så da lurte jeg på hvordan border terrieren er i forhold til å være alene hjemme? (Ja, det er en treningssak det også, men tenk i forhold til en DSG da, hvem egner klarer seg best?)

Ellers så kan vi tilby hunden opptil 1 times tur hver dag, i tillegg til lek, trening og kos. Vi vil også at hunden skal få være med på mest mulig, bytur, fjelltur, skitur, lek med barn og andre hunder, og vi tenker også å trene en del lydighet og triks.

Så, alle som vet noe om border terrier, FORTELL FORTELL! :jump:

(Link til forrige tråd om DSG)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder alene tid, trening og aktivisering så tror jeg ikke du finner nevneverdig forskjell på rasene, faktisk. Nå kjenner jeg ikke borderen like godt som dsg, åpenbart, men jeg tror ikke den har vært brukt som gårdshund/vakthund, historisk sett? Så jeg tror ikke de har det samme vaktinstinktet (og dermed ikke like instinktivt holde seg til eier), men heller mer jaktinstinkt. Men det på jaktinstinkt er veldig individuelt på dsg også, så du kan nok få begge deler der også.

Jeg ser at wikipedia lister opp flere sykdommer som forekommer hos borderen, selv om jeg har inntrykk av at de jevnt over er ganske friske. De er jo også terriere, og fortsatt hakket striere og staere enn dsg. Likevel, alt i alt tror jeg ikke det daglige hundelivet med borderen er skrekkelig forskjellig fra dsg. Om det er den du liker best, så ville jeg valgt den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh så spennende at du syntes de passet! Jeg skal ikke si at jeg har mye erfaring med DSG, så noen andre får sammenlikne dem det jeg skriver om borderen :)

Border terrieren er, som det står i rasestandarden, en arbeidsterrier - den er lykkelig når det får brukt både kroppen og hodet, og det må man vite når man skaffer en slik hund. Hvordan det er i forhold til feks gruppe 1 hunder vet jeg ikke, men sammenliknet med ridgebacken vi hadde før krever den mer hodebry, men klarer seg med kortere turer. Så skal det også sies at jeg enda ikke har klart å gjøre min hund fysisk sliten; han var blant annet med på Besseggen før han hadde rundet året, og vi var forberedt på å bære han halve turen - men lille Odin ville ikke en gang sette seg ned i pausene og ville så absolutt ikke bli båret.

Når det er sagt, så er en fornøyd border terrier en fryd å ha i hus. Den er lettlært, flink til å lese deg, kosete, sosial og superlett å motivere - spesielt om du har en tennisball i lomma, hehe. Ingen av de jeg kjenner har hatt problemer med bråking eller ødelegging når de har vært alene hjemme – hos oss ble gikk det knirkefritt selv med meeeget knapp tilvenning, hehe.

Odin ligger i senga krøllet sammen inntil meg i dette øyeblikk og har foreløpig bare vært ute og tisset i hagen og fått frokost. En vanlig dag for oss er han alene fra 9 - 4, så kommer jeg hjem, gir han mat og går ut. Min går stort sett alltid løs på tur da vi bor i tettbebygd strøk, og det har aldri vært noe problem. Vi har møtt rådyr to ganger, og begge gangene var Odin litt sånn "Hmm, er det en hest?" og stod å så på når den sprang av gårde. Katter er litt mer spennende, men ikke verre enn at han stopper om jeg ber han vente :). Nå skal det sies at han ble tilvendt til å omgås dyr (ikke katt) da han var valp (kanin, hest, gris, sau, geit, osv), så hvordan andre bordere er, er litt vanskelig å si. Det er tross alt relativt store individuelle forskjeller i tillegg til at oppveksten har mye å si.

Nååå har jeg skrevet meg litt bort her, hehe, men når jeg sier hodebry er ikke det for å skremme dere bort, for det trenger absolutt ikke å ta noe særlig tid for dere. Om dere ikke er interessert i hundesport, så er de jeg kjenner godt fornøyd om du sprer noen godbiter rundt i huset eller om dere legger inn en lydighetsøkt på tur. Selvfølgelig kommer det dager der man virkelig ikke orker å gjøre noe mer enn å tusle en tur rundt huset for å så slenge seg på sofaen igjen, og det er stort sett også greit - så lenge de får ligge så nærme så mulig og får litt oppmerksomhet :)

Åh, også en ting til. Jeg synes border terrieren fortjener å være med dere dit dere skal så langt det går - ta den med til butikken og la den vente utenfor(så sant du ikke bruker alt for lang tid), ta den med på besøk til venninnen, ta den med til parken når dere skal grille... Det er nemlig en av fordelene med å ha en trygg terrier; den er tøff og går rett på, den skal ikke være redd noe.

Dette ble et meeeget surrete innlegg, jeg beklager det. Er visst ikke helt våken enda :) Border terrieren er svært undervurdert i mine øyne. Se på de to her liksom, går ikke an å ikke bli i godt humør av så herlige hunder

.

Hvis det er noe spesifikt du lurer på er det bare å spørre, enten her eller på PM. Jeg tror nemlig at om jeg skal fortsette å skrive om hvor fornøyd jeg er med hvordan min førstegangshund ble, så kan jeg gi ut en bok - «Den kjedelige boken om border terrieren Odin» Lykke til!

RED: Jeg skulle egentlig bare legge til en link til filmen, hvordan gjør man det? Føler det er litt ulovlig å poste filmer rett inn her...

Endret av monolita
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til begge to for bra svar!

Og særlig deg, Monolita, nå fikk jeg enda mer lyst på border :D

Men jeg lurte på hvordan det er med f.eks. lydighetstrening eller klikkertrening med en border terrier? Har hørt at de ikke liker repetisjon av øvelser og blir lei av å gjøre det samme flere ganger.. Stemmer det med dine erfaringer? Jeg har ingen erfaring med klikkertrening, men syns det virker som en ålreit metode for å lære lydighet og triks, så det er noe jeg har lyst til å prøve.

Og den filmen i innlegget ditt har jeg allerede sett! Og mange av de andre filmene av de samme hundene. De er jo bare helt fantastisk fine :ahappy:

Hva med pelsen til borderen? Er den så tykk at den ikke trenger dekken på vinteren(slik som DSG kanskje trenger)? Og hvordan er det med napping av pelsen? Er det vanskelig å lære seg? Har sett noen videoer på youtube og det så ikke så vanskelig ut så lenge man har skjønt teknikken.

Og jeg er egentlig ikke redd for at borderen trenger mental trening, har passet en border collie i noen år og den trengte en del mental trening. Det syns jeg bare er gøy! Er mer redd for at hunden skal bli en villbass inne fordi vi kanskje ikke har mulighet til å gå 1 time tur med den hver dag.

Og Monolita, hvis det er noe mer du vil fortelle, så bare skriv masse! :D Jeg er interessert i mest mulig informasjon sånn at jeg gjør det rette valget i forhold til rase.

Hvilken oppdretter er din hund fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lydighetstrening ved bruk av klikkermetoden synes jeg fungerer flott med BT. Eneste ulempen jeg kan se ved feks innlæring av triks er at hunden gjerne viser deg hele repertoaret i en rasende fart hver gang den vil ha noe av deg, hehe :) Derfor bruker ikke jeg feks tennisball (som er livets høydepunkt) ved innlæring av øvelser, da blir det mer stress enn konsentrasjon. Godbiter er derimot ikke noe problem, alle BTene jeg har møtt har vært små matvrak. Mange er også veldig glad i grønnsaker! Gulrot er Odin sin favoritt, tar noen en gulrot ut av kjøleskapet uten å gi han en bit blir han fryktelig fornærmet :innocent: .

Med andre hunder gjorde jeg den feilen at jeg "oversosialiserte" han; jeg dro på Ekeberg på hundesletta og lot han stort sett få hilse på alle de andre hundene. Skulle jeg gjort på nytt nå hadde jeg vært mye mer selektiv - det er bedre for hunden å ha noen trygge, gode lekekamerater enn et dusin den ikke er helt komfortabel rundt. Det hele endte med at lille valpen min ble løpt ned av to (stooore, skumle

:lol: ) rotweilere som på ingen måte var aggressive - de var rett og slett bare uforsiktige og trakk seg ikke fort nok tilbake da lille valpen hylte. :ermm: En lang periode etter dette hadde jeg en haltende og tidvis utagerende BT. Ikke gøy. I det hele tatt.

Heldigvis fant jeg metoder for å få han til å koble andre hunder med noe positivt etter hvert. I stedet for å bråsnu hver gang jeg møtte en potensiell "fiende", roste jeg han og ga han godbit når han så på den andre hunden. Etterhvert ble dette en adferd han tilbydde (tilbø? tilba? haha) på lik linje som "sitt" og "rull rundt", og i stedet for at han ble anspent ved passeringer, ga han korte blikk på den andre hunden og forventet deretter belønning. Dette reddet virkelig våre turer, men det er vel egentlig ikke relevant med mindre dere skulle være like uheldige (og uforsiktige) som vi var.

Du spurte om BT blir lei av mange repetisjoner. I en viss grad gjør de det - i hvert fall min! Han kan bli frustrert dersom jeg terper på en spesiell øvelse - han begynner gjerne å snakke og tilbyr diverse andre øvelser i håp om at det er det som gjør at han får belønning. Hvis han henger seg for mye opp i noe sånt og stresser, ruller rundt og tar piruetter i ett sett har jeg sannsynligvis uansett holdt på for lenge - så da ber jeg om en øvelse han er trygg på for å gi han mestringsfølelse, og så ber jeg han koble av. Som regel er det bare noe man må tilpasse seg som "treningssjef", og du finner en balansegang mellom positivt og negativt stress i treningen relativt enkelt.

Pelsen til borderen er jeg positivt overrasket over. Forskjellen på nynappet og "skulle vært nappet for lenge siden" på Odin er enorm!

:lol: Nynappet kommer folk bort og sier "åååå se på den valpen!", mens han med full pelsfrakk ser litt ut som en minihyene :punk: . Mesteparten av året liker jeg å ha "valpepelsen"(først og fremst underull), men på vinteren lar jeg han beholde litt mer fordi dekkpelsen er så fin og vannavstøtende. Det holder fint en vanlig norsk vinter så lenge dere er i bevegelse. Står man stille og venter på feks en buss, pleier jeg bare å løfte han opp og ha han inni jakka!

Selve nappingen er ikke avansert i det hele tatt. Gjør jeg det jevnlig tar det ca en time, og da klipper jeg pelsen i barten, i ørene og (barberer evt) under magen - for de stedene synes ikke Odin det er noe stas at jeg skal dra av pelsen hans. Jeg pleier å gjøre det i solveggen i hagen feks jeg, det er hyggelig! Så med mindre du skal drive med utstilling aktivt er det ingen grunn til å betale i dyre dommer for å få noen andre til å gjøre det for deg. Sagt enkelt tar du tak i omtrent 3 hårstrå og drar dem rask ut i retning med pelsen

:)

Jeg tror både en BT og DSG vil trives kjempebra hos dere jeg! Bare det at dere setter dere godt inn i rasene dere er interessert i sier mye om dere! Sender deg en PM med oppdretter

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...