Gå til innhold
Hundesonen.no

Anskaffelse av eldre hund, 2 tisper sammen.


Marthe Langholm
 Share

Recommended Posts

Heihei.

Jeg har ei dvergpinscher tispe på 3 år(blir 4) nå, og har lenge tenkt på anskaffelse av hund nr.2. Vi er nå i kontakt med ei som skal omplassere ei Tibetansk spaniel tispe på 6år. Hunden min går fint sammen med andre hunder, men jeg lurer på hvordan det vil gå om det kommer ei eldre tispe i huset. Noen som har erfaringer med dette ?

Vet det at tisper kan være litt bestemte mot hverandre, men tror dere det skal gå godt med ei eldre frøken i flokken ? Vi skal jo selvfølgelig prøve henne i første omgang før vi bestemmer oss, men vil ha en viss aning om hvordan det kan gå. Håper på respons :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi alltid hatt tisper sammen uten noen problemer. Bare voksne omplasseringshunder det, og alltid gått veldig fint. Så lenge du og skal ha den nye på prøve så får du jo se en stund også hvordan hundene fungerer sammen. Så lenge begge tispene er ok med andre hunder, burde det ikke blir noe problemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hunder har jo kjemi sånn som oss mennesker, noen går bedre sammen enn andre helt uten at kjønn trenger å ha noe å si.

Er det to sosiale og trygge hunder det er snakk om så går det helt sikkert fint, hunder krangler generelt ganske lite. Men husk at det er en stor overgang å skifte hjem for en hund, småkonflikter og uønsket atferd kan forsvinne igjen, så gi henne litt tid til å aklimatisere seg før dere når noen konklusjon.

Det kan også være greit å ta noen forhåndsregler rundt introduksjonen. Møtes på en nøytral plass, gå tur sammen før dere tar de med inn. Rydd vekk typiske triggere, leker, gnagebein osv, og heller introduser sånt over tid etterhvert som dere ser at jentene går fint sammen. Måltider hver for seg og sånt.

Tipper det går helt greit jeg. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen :)

Min hund går veldig godt sammen med andre hunder om man bare lar henne bli kjent med de først. Hun er en veldig bestemt frøken og elsker å vise seg fram, så jeg kan se for meg at hun kommer til å teste ut den nye tispen men ikke ved å angripe, det har jeg aldri opplevd at min hund har gjort. Hun viser gjerne sin plass når min søsters carin terrier hannhund på 1,5 år er på besøk, dette er bare om han stjeler hennes oppmerksomhet osv, og er snakk om ett lite glefs/bjeff. Men jeg håper disse to tispene kan finne ut dette på en litt vennlig måte, og slå seg til ro sammen. Jeg vil prøve å se hvordan det går, om ikke så er eier villig til å ta henne tilbake om det ikke fungere etter en periode.

Krysser fingrene for at det går fint og at hun kommer til å trives sammen med oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...