Gå til innhold
Hundesonen.no

uønsket adfer groendaler 5.5 mnd


Groendaler
 Share

Recommended Posts

Hei vi trenger litt hjelp av vante hundefolk eller folk med erfaring med Belgere. Vi er vante hundefolk men da med fuglehund. Vi har en Groendaler tispe på 5,5 mnd. Hunden er generellt veldig snill, kosen og lett lært, og får mye kos. En flott hund. Vi er aktive folk som liker oss ute derfor hadde vi lyst og prøve Groendaler da det er utrolig flotte hunder. Vi satte oss godt inn i rasen og snakket mye med Belger eiere for tips. Vi har vert rolige og behersket men streng under pågående innlæring, selv om hunn har en liten dropp i konsentrasjonen for tiden. Vi har ikke trent for mye, og hunden får mye lek og morsjon, også viktig hjernetrim så allt ligger til rette for en flott hund.

Men så til problemet vi reagerer på og ikke liker. Noen eks.

1.

En dag på en kortere fjelltur fant hunden en plastflaske med ukjent innhold. Vi var redde for at innholdet kune være skadelig for hunden og kallte henne inn. Hun kom stolt og fornøyd, men nekter plent og slippe flasken. Prøvde med kos , godbiter( vet ikke om det var lurt med godbit da ) etc men nei. Hun knurrer ganske kraftig og til slutt måtte jeg fysisk åpne munnen forsiktig for og ta flasken fra henne. Vi er ikke vant at hunder knurrer når man er nødt ta noe fra dem og liker ikke dette. Når hunn får mat bruker vi si sitt og hun må vente litt for vi sier versegod og hunn får spise. Prøvde bare for og teste om hun reagerer likt når vi tar maten , men det går bare fint.

2

Hunn er som valper/ unghunder flest og liker sko, tøffler doruller etc. Får hunn tak i eks en sko er det samme adferden med intens knurring når vi tar den fra henne. Det skal sies at hunn aldrig har bitt oss, men vi vil gjerne denne knurringen til livs.

3

Hunn er heller ikke glad i og kjøre bil, selv om dette er blitt mye bedre da vi har jobbet intens med og gjøre denne opplevelsen mest mulig posetivt for henne med kos godbiter etc. Kan mere skjønne at hunn knurrer når vi løfter henne i bilen da hunn er redd så dette begynner gå seg til allerede.

Vi har vert veldig bevisst på og ikke bruke høy stemme på visst hunn er uskikkelig , men vært bestemt og konsekvente. Hunn er selvfølgelig heller aldrig blitt nakket eller brukt fysisk straff på.

Er det noen som har kjennskap til hunderasen som kan si hvor vanlig slik adferd er. Hva har vi eventuellt gjort feil, og først og fremst hvordan går vi frem for og få bot med denne adferden. Er som sakt ikke vant til slik adferd da fuglehunder er generellt veldig greie på dette området.

Vi har ikke begynt og trenne apport da vi vil være helt sikker på at innkalling sitter. Hunn er derfor ikke vant og gi noe i fra seg. Men jeg ønsker og kunne ta fra hunden det jeg ønsker i fremtiden. Ting kan jo være skadelig.

På forhånd takk for svar. Flott forum. mvh Litt bekymret groendaler eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...