Gå til innhold
Hundesonen.no

Forklaring, nye uts. regler?


Malamuten
 Share

Recommended Posts

Største forskjellen:

"De endringene som blir mest synlig for norske utstillere når det gjelder selve utstillingssystemet er at HP (hederspremie) frafaller som premiering i Junior- og Unghundklasser. Det er vanskelig å gi HP-en noen definisjon og innhold, og den vil innen det foreslåtte system ikke kunne kvalifisere til noe. CK beholdes, men den endrer innhold.

I stedet for "Certifikatkvalitet" vil premieringen stå for "Championatkvalitet" og beskriver dermed noe bedre dens betydning. Den vil deles ut først i konkurranseklasser etter at kvalitetsbedømmelsen er ferdig og gir dermed dommeren en mulighet til å foreta vurderingen etter å ha bedømt og sammenliknet hundene i klassen.

En annen viktig endring blir at CERTet deles ut i Beste hannhund/tispeklasse, også for raser med brukskrav. Brukskravene for å kunne tildelse Cert opprettholdes uendret i forhold til dagens regler.

Innføring av nye begreper for kvalitetsbedømming er et annet viktig moment.

I stedet for dagens første, andre og tredje premie innføres begrepene Excellent, Very Good og Good. Man beholder samme farger på premieringsbåndene. I tillegg får man en fjerde grad, Sufficient (grønt bånd). Dette vil gi dommeren en større skala å bruke ved bedømmelsen. Dette er i tråd med FCI-reglene."

Fra NKK.no - flere spørsmål utover dette? Enklere å svare på enkeltting :)

EDIT; HP'en forsvant helt, også fra veteran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er enklere nå... Alle klassene bedømmes på samme måte - foretar kvalitetsbedømmelse (rød, blå, gul, grønn) i forhold til rasebeskrivelsen, de med rødt (og evt. blått) konkurrerer om de 4 plasseringene. De som er verdt det får CK.

I beste hann og beste tispeklasse møtes alle CK-hundene.

Ikke noen HP'er for å gå videre, ikke vinnerklasse, certvinner utpekes i beste hannhund/tispe klasse - er vel hovedpoengene.

Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg trenger å vite, utover at jeg skal inn i ringen og trave i ring når mitt nummer blir ropt opp? Hvilke farger tilsier at jeg evt. skal inn igjen?

dette lurer jeg også på. Hvem går videre og slikt? Og hva er en bra premie nå da? Kan man feks være omtrent like fornøyd med en blå sløyfe nå som med en rød tidligere?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe jeg trenger å vite, utover at jeg skal inn i ringen og trave i ring når mitt nummer blir ropt opp? Hvilke farger tilsier at jeg evt. skal inn igjen?

(tilgi meg om dette innlegget blir litt for mye teskje, jeg valgte å gå ut fra at du ikke har noen kjennskap til systemet i det hele tatt)

Litt flisespikking kanskje, men siden du trenger å være klar til å gå inn i ringen med ferdigbørstet hund osv når klassen din ropes opp, så er det greit å vite hvilken rekkefølge klassene bedømmes i. Du bør helst ikke bare sitte og sløve på stolen din for så å måtte finne frem katalognr og bånd og alt når du ropes opp, liksom :-)

Det første som skjer i kvalitetsklassen er at dere stiller opp i nr-rekkefølge, og så tar gjerne dommeren en kjapp titt på hver hund før dere blir bedt om å løpe en runde eller to alle sammen. Deretter går dommeren over hver enkelt hund. Du får da beskjed om når du skal løpe og når du skal stille opp foran dommeren. På min forrige rase var det vanlig at de andre hundene ble stående i ringen mens de ventet på tur, men på nåværende rase går folk ut av ringen igjen. Sånn ca når dommeren dikterer kritikk for hunden før deg kan du stille opp din hund på anvist plass.

Får du rød sløyfe (excellent) skal du helt sikkert videre til konkurranseklassen. Så er det vel kommet noen nye regler om at det er færre enn 4(?) hunder med rødt, skal også de med blått inn igjen slik at man kan fylle opp de fire første plassene. Her konkurrerer man altså mot de andre gode hundene i samme klasse. Vinneren får rødt, nr to blått, osv.

Dommeren kan, om han vil, gi ck (rosa sløyfe) til en eller flere av hundene. Alle som får ck i de ulike klassene skal inn å konkurrere mot hverandre i beste hannhund- eller tispeklasse. Beste hannhundklasse går forøvrig rett etter at alle hannhundklassene er ferdig, altså før første tispeklasse.

Vinneren i beste hannhund får vel enda en rødsløyfe om jeg ikke husker feil, samt evt cert/cacib. Så må han vente helt til alle tispene er ferdig før han stiller mot beste tispe i konkurransen om bir og bim.

Vinneren herfra går videre til gruppa, og vinneren av gruppa går til bis-finalen.

Puh, har jeg husket alt nå, tro?

Hva som er bra er det vel bare du som kan avgjøre :-) Om jeg ikke husker feil, tilsvarer vel en blå nå omtrent det samme som en "dårlig" rød før i tida, så det er jo ikke så dårlig som en blå i gamledager. Blå sløyfe betyr jo også at hunden er " very good".

For de fleste arbeidschampionater holder det vel med en gul (good) også, hvis du skulle satse mot noe slik.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk mye enklere enn før...

Har man katalogen foran seg (den kjøper man på utst.), er det enkelt å følge med. Hver klasse går inn i rekkefølgen de står i katalogen.

De med rødt skal konkurrere videre (og kanskje de blå). Rødt er excellent - så det kan man alltid være fornøyd med! En blå er fortsatt en fin hund.

Dommeren gir så evt. CK til de h*n synes er av championkvalitet (altså virkelig, virkelig gode!)

Når alle hannhundene er ferdigbedømt (junior, unghund, åpen, champion og veteran) går ALLE med CK inn i ringen - og så plasserer dommeren de 4 beste. Den høyest plasserte (som ikke allerede er norsk utst.champion) får automatisk Cert'et.

På internasjonale utst. kan dommeren også gi ut CACIB (internasjonale certifikater). Ferdige internasjonale champions, juniorer og veteraner får ikke CACIB.

Værre enn så er det ikke... (men sikkert "ille nok" de første gangene, da..)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største endringen er at vi får klassevinnnere som ikke har fått bedre kvalitetsgrad enn Very good...

Ser/hører stadig ; "Hurra, jeg ble klassevinner", og så har hunden fått VG, men fordi det ikke var noen virkelig gode hunder der, så blir de klassevinnnere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største endringen er at vi får klassevinnnere som ikke har fått bedre kvalitetsgrad enn Very good...

Ser/hører stadig ; "Hurra, jeg ble klassevinner", og så har hunden fått VG, men fordi det ikke var noen virkelig gode hunder der, så blir de klassevinnnere...

får man ikke det uansett?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...