Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei,

skal sende søknad om å få ha hund i et borettslag som har satt seg på bakbeina og ikke tillater husdyrhold. Så vidt jeg vet er ikke dette lov, og smutthullet "spesielle tilfeller" burde kunne dekke mitt behov.

Noen som kan hjelpe med lover og regler jeg kan referere til i mitt brev?

Takk :)

Skrevet (endret)

Jeg fikk også beskjed for noen år siden at jeg måtte sende søknad for at jeg hadde hund i boretslaget, og da ga jeg klar beskjed om at de ikke kunne nekte meg iflg emmeline loven. Og de sa det var greit bare jeg sendte inn søknad pga "formell" årsak.

Hvis du søker på google på emmelineloven tror jeg nok det skal komme noen saker på det. Jeg husker ikke helt hva jeg skrev, men henviste iallefall til den loven og noen paragrafer. Jeg kan godt se om jeg finner brevet jeg sendte hvis du vil? :)

Her er iallefall litt om loven:

http://www.jusstorge...=190&ArtKey=257

http://www.lykkejege.../borettslag.pdf

edit: Eller emmeline dommen heter det kanskje?

Edit 2: Her har også NKK skrevet litt:

http://www.nkk.no/nk...RTICLE_ID=13236

Endret av sham
Skrevet

Dette har ikke noe med det du spør om egentlig, håper du tilgir meg :P Men det kan jo fort bli et litt ubehagelig sted å bo, hvis det er slik at flesteparten av folkene der er hundehatere? (men egentlig tror jeg at de kommer til å bli omvendt hele gjengen når de ser hunden din.) Men om det bare er en formalitet er det jo noe annet da, om folkene ikke er så engasjerte i det, bare er regelryttere.

Skrevet

Sjekk OBOS, USBL eller lignende for gjeldende lovverk og anbefalinger. De har fulltidsjurister.

Jeg er usikker om du med letthet kan få hund inn i et borettslag, selv om jeg vet at de neppe hadde fått en hund ut av samme borettslag. Lov om borettslag sier at det skal ligge gode grunner for dyrehold, så jeg ville googlet litt og se hva folk flest bruker å oppgi. Det finnes plenty generelle og gode grunner til å ha husdyr, både for fysisk og psykisk helse. Og jeg ville grovt skissert om hunden og mitt hundehold slik at jeg illustrerer at mitt hundehold ikke vil gå utover de andre beboerne.

Her er Lov om Borettslag, og her er paragraf hvor dyrehold faller under. :)

"(4) Styret kan fastsetje vanlege ordensreglar for eigedommen. Sjølv om det er vedteke forbod mot dyrehald, kan brukaren av bustaden halde dyr dersom gode grunnar talar for det, og dyrehaldet ikkje er til ulempe for dei andre brukarane av eigedommen."

• Like 1
Skrevet

Tusen tusen takk! :) Jeg har ikke tenkt å være noe sur grinebiter som gjør livet uhyggelig for de rundt meg, men heller bidra med glede til de rundt oss. Bare tenk på hva jeg har skrevet i løshunder i skogen-tråden, jeg skal ikke være til bry for noen :)

Har enda god tid på meg, så er det bare å forfatte noe konkret, men respektfullt :)

• 2 weeks later...
Skrevet

Vi hadde akkurat samme problemet for en tid tilbake. Det ble både stygt og ubehagelig (brev om tvangssalg etc.). Endte med at borettslaget ga seg, men først etter at vi koblet inn advokat.

Det er forholdsvis mange boenheter her, noe som har gjort det lettere, men det er ikke veldig hyggelig å være upopulære hos styret.

I vår oppgang har vi noen som elsker ham og andre som snur i døra hvis de hører vi er på vei opp/ned..

Jeg hadde nok gjort det om igjen, men basert på erfaringene jeg har gjort meg nå ville jeg forsøkt og få et møte med styret slik at vi kunne hatt en dialog om hva de "fryktet" og hvordan jeg så for meg mitt hundehold. Kanskje hadde vi unngått noe av konflikten, hvis ikke hadde jeg hvertfall visst at jeg hadde vært mest mulig åpen.

Jeg har også foreslått og lage en skriftlig avtale hvor jeg forplikter meg til selvfølgelige ting som at han ikke skal bråke, ikke tisse ned vegger o.l, ikke gå løs, ikke være på fellesområdet uten tilsyn osv. Dette fikk jeg ingen respons på fra styret.

Ellers er det faktisk opp til evt. klagere på ditt hundehold og bevise hvordan hunden er til ulempe, det er jo litt vanskelig å gjøre uten at din hund har vært boende i borettslaget...

De kan rett og slett ikke nekte deg, selv om lovverket åpner for tolkning. Hvor godt forhold du får til naboene er noe annet. :rofl:

Lykke til!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...