Gå til innhold
Hundesonen.no

Pepperspray mot hund


Justisia
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Når hundene er til sjenanse/fare for almennheten?

Akkurat det de gjorde her, desverre bare ikke etter dine preferanser?

Ellers får de ringe noen som kan.

Mens hundene herjer løs på folk og fe?

Ser virkelig ikke problemet om ei drittbikkje må lide litt pepperspray for å bli tatt under kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt mulig politimennene forsøkte å ta fatt i hunden(e), men når ikke det funket hadde de vel ikke så mange andre valgmuligheter?Da vil jeg jo si at det er klart bedre med pepperspray fremfor hagle eller batong, liksom..

Men skulle gjerne visst hvordan Jauda mener politiet skulle håndtert dette der og da?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det de gjorde her, desverre bare ikke etter dine preferanser?

Mens hundene herjer løs på folk og fe?

Ser virkelig ikke problemet om ei drittbikkje må lide litt pepperspray for å bli tatt under kontroll.

Nei vel. Lovbrudd er greit når det er politiet selv som utøver det.

Fullt mulig politimennene forsøkte å ta fatt i hunden(e), men når ikke det funket hadde de vel ikke så mange andre valgmuligheter?Da vil jeg jo si at det er klart bedre med pepperspray fremfor hagle eller batong, liksom..

Men skulle gjerne visst hvordan Jauda mener politiet skulle håndtert dette der og da?

Susanne

Jeg var ikke der, så det kan jeg ikke uttale meg om. Men pepperspray på en nærgående hund som har nappet i klær? Det er helt greit? Ta i betraktning at jeg kun kommenterer utifra det jeg leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nappet tydeligvis ikke kun i klær :)

Hundene var til stor sjenanse, der det meldes at de hoppet og glefset mot folk som var på skitur i området.

De gikk også til angrep på en annen hund, mens eieren var ute og luftet denne hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nei vel. Lovbrudd er greit når det er politiet selv som utøver det.

Lovbrudd hvor?

Jeg var ikke der, så det kan jeg ikke uttale meg om. Men pepperspray på en nærgående hund som har nappet i klær? Det er helt greit? Ta i betraktning at jeg kun kommenterer utifra det jeg leser.

Her er vel bare standardfrasen helt på sin rette plass.

"Hva om den bet ett barn?".

Men skulle gjerne visst hvordan Jauda mener politiet skulle håndtert dette der og da?

Jeg og, de skulle vel delt mer av "donut'sene"
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nappet tydeligvis ikke kun i klær :)

Hopper og glefser mot? ANgrep kan vel og defineres av øyet som ser...Alt i denne teksten får meg til å tenke på en/to stressa gjeterhund på party blandt hylende skiløpere. Ikke en aggressiv drapsmaskin. Men nå er jeg ferdig med å synse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Hopper og glefser mot? ANgrep kan vel og defineres av øyet som ser...Alt i denne teksten får meg til å tenke på en/to stressa gjeterhund på party blandt hylende skiløpere. Ikke en aggressiv drapsmaskin. Men nå er jeg ferdig med å synse :)

Og om din synsing stemmer, hva rettferdigjør det? Flere enn meg vet også hvor vanskelig det kan være å få kontroll på en stressa gjeterhund som ingen har ett forhold til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovbrudd hvor?Her er vel bare standardfrasen helt på sin rette plass.

"Hva om den bet ett barn?".

Jeg og, de skulle vel delt mer av "donut'sene"

Les dyrevelferdsloven du.

Tjah, å ta med litt god mat er vel det første som slår meg om jeg ser en løshund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor du er opptatt av å forsvare hunden og være uenig med politiet? Det står også at hunden angrep en annen hund. Den gjorde kanskje ikke det heller da? :icon_confused:

Det er ikke hyggelig å bli GLEFSET mot.

Det er ikke kjekt å få hunden sin angrepet av en annen hund.

Hva ville DU gjort om du så en annen hund ble angrepet og deretter kom løshunden mot deg og glefset/oppførte seg truende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor du er opptatt av å forsvare hunden og være uenig med politiet? Det står også at hunden angrep en annen hund. Den gjorde kanskje ikke det heller da? :icon_confused:

Det er ikke hyggelig å bli GLEFSET mot.

Det er ikke kjekt å få hunden sin angrepet av en annen hund.

Hva ville DU gjort om du så en annen hund ble angrepet og deretter kom løshunden mot deg og glefset/oppførte seg truende?

Pepperspray

Og er hunden så nære at du greier å treffe den i øynene med den, så er den så nære at du får fatt på den. Og når man rykker ut til "aggressive" hunder regner jeg det for en selvfølge at man har bekledning (hansker) deretter, og en rennaløkke med seg.

Det er noe som heter at man skal få straff etter forbrytelsen? Politiet bør ikke rykke ut om de ikke er kyndige nok. De har vel jevnt over like mye eller lite hundekunnskap som de ansatte på Rema1000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe som heter at man skal få straff etter forbrytelsen? Politiet bør ikke rykke ut om de ikke er kyndige nok. De har vel jevnt over like mye eller lite hundekunnskap som de ansatte på Rema1000.

Nei, det er klart. Kan de ikke nok om det som skjer bør de heller bli hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det ble litt feil, de bør ikke håndtere slike saker på egenhånd. Det er i grunn utenfor deres område...

Ja de pleier jo bli veldig populære når dem bare henviser folk videre.. :icon_confused: Neimen ikke lett å tilfredstille alle.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de pleier jo bli veldig populære når dem bare henviser folk videre.. :icon_confused: Neimen ikke lett å tilfredstille alle.

Saken er jo grei- den er politiets- så lenge den blir anmeldt. Men mattilsynet har da vel folk på vakt for å håndtere situasjoner som involverer dyr? "Forbrytere" på fire ben er noe annet enn de på to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Saken er jo grei- den er politiets- så lenge den blir anmeldt. Men mattilsynet har da vel folk på vakt for å håndtere situasjoner som involverer dyr? "Forbrytere" på fire ben er noe annet enn de på to.

Såvidt meg bekjent har de ikke noe akuttberedskap nei, og hvertfall ikke på kjæledyr, det er viltnemada som rykker ut på sine saker. Jeg ser virkelig ikke problemet her. Løshunder opptas av falck / viking men de krever ofte at hunden er kontrollert, altså ikke løs. De driver altså ikke med hundefanging og da særlig ikke på "utagerende" hunder.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok finnes situasjoner der bruk av slike hjelpemidler er eneste løsning, men ut ifra artikkelen var dette ikke en slik situasjon.

Når jeg leser slikt ser jeg virkelig mangel på kunnskap/erfaring/opplæring av en utøvende makt, for å håndtere hunder.

Stemmer alt som vises på hundepolitiet i div Amerikanske byer, er de oppi mye værre situasjoner uten å måtte ty til bruk av pepperspray o.l.

Alt handler om kunnskap om det man driver med (her er det visst fraværende kunnsakper om håndtering av hund), og midler man bruker for å løse situasjonen. Det finnes klær man kan bruke for ikke å bli bitt (kan ikke navnet på det, men noen her kan det).

Da det var en heller stor demonstrasjon i Oslo for en stund tilbake rykktet jo politiet inn med panserbiler og skjold for å prøve å holde folk adskilt og roligst mulig. De kastet ikke bare inn en neve CS-gass med en gang for å uskadeliggjøre folk, men startet med det mer "humane" for så å gå opp i kraft hvis det trengtes. Men mot et par hunder ute på røvertokt er det helt greit (dyrevelferd hva er det?)

Nei. det er ingen tvil at vi trenger folk i utøvende maktposisjon med kunnskap om hvordan håndtere dyr, og spesiellt hunder da det virkler som det blir fler og fler her i Norge, som vet hvordan de skal håndtere ulike situasjoner uten bruk av slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser på at de ikke hadde fangststav om ikke annet..Ikke helt vennlig det heller, men langt mindre smertefullt enn denne sprayen. Utifra artikkelen ser det ikke ut til at hundene skadet noen, så helt fullstendig krise kan det ikke ha vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Det kan nok finnes situasjoner der bruk av slike hjelpemidler er eneste løsning, men ut ifra artikkelen var dette ikke en slik situasjon.

Hva er en sånn situasjon?

Når jeg leser slikt ser jeg virkelig mangel på kunnskap/erfaring/opplæring av en utøvende makt, for å håndtere hunder.

Stemmer alt som vises på hundepolitiet i div Amerikanske byer, er de oppi mye værre situasjoner uten å måtte ty til bruk av pepperspray o.l.

Du er tilsynelatende ikke klar over at du sammenligner forholdene i en amerikansk millionby med en hendelse i en bitteliten kommune sør på Senja med 1500 innbyggere?

Eksempelvis for at du kanskje kan forstå perpektivene her er Tromsø nærmeste by, 170km og 3 timer bilkjøring unna.

kanskje man skal være fornøyd med at det i det hele tatt var politi i nærheten?

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en sånn situasjon?

Du er tilsynelatende ikke klar over at du sammenligner forholdene i en amerikansk millionby med en hendelse i en bitteliten kommune sør på Senja med 1500 innbyggere?

Eksempelvis for at du kanskje kan forstå perpektivene her er Tromsø nærmeste by, 170km og 3 timer bilkjøring unna.

kanskje man skal være fornøyd med at det i det hele tatt var politi i nærheten?

Hva er en sånn situasjon?

Tja, si det. Ytterst få om det er noen, da jeg ikke er som deg, som synes det er/var greit å buke det på hundene.

Sitat: Ser virkelig ikke problemet om ei drittbikkje må lide litt pepperspray for å bli tatt under kontroll.

Hmmmm, nå tolker du innlegget mitt som du vil, eller jeg formulerte meg dumt. Har aldri sammenlignet en amerikansk storby med div gudsforlatte steder i Nord :D .

Men likevel burde det være en naturlig del av opplæring av politiet, da det blir deres oppgave å håndtere slike oppgaver på bygdene, å håndtere hunder da halve norges befolkning har hund (tall tatt ut av løse luften), og det ikke er mulig å ha ett eget dyrepoliti.

Men det er kanskje bare jeg som ikke ønsker at rømte hunder ikke utsettes for grov vold/mishandling, når det ikke trengs.

Edit: krøll med quote

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det alltid sånn at hundene forsvares og "det var sikkert ikke sånn det stod i artikkelen", "de trengte ikke bruke pepperspray", "politiet kan ingenting om hund", "det var bare et par løshunder som var ute på sprell".

Hadde vært interessant om f.eks eieren av hunden som ble angrepet kunne komme og fortelle sin historie. Når det er en eier her på forumet som kommer og forteller at de var ute på tur med sin lille hund og en annen hund kom og var truende, glefset mot deres hund, og til slutt angrep så får man jo gjerne sympati. Her er det visst bare å overse at ikke engang flere mennesker klarte/turte å få tak i disse hundene.

Jeg vil jo anta at om hundene var relativt rolige og det gikk an å få tak på dem uten risiko for bitt så hadde de ikke brukt pepperspray.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...