Gå til innhold
Hundesonen.no

Apportering og innsitt


mokken
 Share

Recommended Posts

..eller ingen insitt burde kanskje overskriften være.... :P

Altså, Harly er en enkel (som mannfolk flest) og engasjert hund når det kommer til trening. De fleste klasse 2 øvelse ser grei ut men innsitten på apporteringen sliter vi litt med.

Han hadde en lengre periode der det var endel stempling og jakting på apportbukken, så da jobbet vi mye med opptakene. Stå nå er sånn;

  • han sitter fint med vekten bakpå når apporten kastes
  • løper ut med god fart
  • plukker pent, har greit grep
  • løper inn med god fart
  • også spytter han apporten ved min venstre side

  • vi har kampet litt med apporten for å få bedre grep, dette har fungert
  • vi har og kjørt noe omvendt lokking i lek og da holder han fast
  • han kan slippe på kommando

Å legge på på plass kommando fra innsitten hjelper ikke, koblingen er der rett og slett ikke.

Jeg har prøvd å snu meg å ta han inn "på plass" sånn at han går med meg et stykke. Dette funger sånn halvveis, han får tidenes styggeste fvf men han spytter ikke de første meterne.

Han har forresten innsitt på min venstre side om det skulle ha noie å si :)

Sååå, hvordan få innsitten i orden mens han holder på apporten? Noen kloke innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner har laget denne oppskriften som jeg har fulgt med LP-apporten, og den fungerer faktisk innmari bra. :) Min forrige hund var også sånn at han slapp den ved innsitt, men da skjønte jeg at han faktisk ikke helt skjønte hundre prosent prinsippet av å holde fast, så vi startet på nytt med dette.

HUSK

1. Vis kun frem apportbukken når hunden ber om å få jobbe

2. Fjern apportbukken så den ikke er synlig når hunden ikke skal gripe

3. Ha GODE godbiter så ikke hunden heller vil ha apportbukken (ref. Blenda...)

4. Ta pauser når det går bra. Mange pauser! Om du har lyst til å ta bare eeeeen økt til, så skal du gi deg.

Kontakt - klikk

Hunden se på apportbukken - klikk

Hunden bevege seg mot apportbukken - klikk

Hunden berøre apportbukken - klikk

Eier rygger bakover, hunden følge etter apportbukken - klikk (apporten skal se ut som en magnet til hundens snute)

Fortsett å rygge selv om hunden forsøker å gripe, man skal ikke stappe den i munnen på hunden når den gaper

Eier rygger bakover, hunden gripe etter apportbukken - klikk

Eier rygge, hunden gripe over - klikk

Eier rygge, hunden gripe, eier trekk i mot (hunden skal holde i mot) -klikk

Eier stille, hunden gripe og trekke - klikk

Hunden gripe, eier trekke i mot, ikke trekke (men holde), trekke - klikk

Hunden griper, eier trekker i mot (varier retning i trekk og om hunden er forran deg eller i utgangsstilling) - klikk

Hunden gripe, eier slippe helt - klikk (varier med lengde og hold alltid i apportbukken når du klikker, den skal ikke falle i bakken)

Bytt ut klikket med "apport"

Hunden holde apportbukken mens eier tar på hunden

Hunden holde apporten selv om eier presenterer godis i hånd og kaster på bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner har laget denne oppskriften som jeg har fulgt med LP-apporten, og den fungerer faktisk innmari bra. :) Min forrige hund var også sånn at han slapp den ved innsitt, men da skjønte jeg at han faktisk ikke helt skjønte hundre prosent prinsippet av å holde fast, så vi startet på nytt med dette.

HUSK

1. Vis kun frem apportbukken når hunden ber om å få jobbe

2. Fjern apportbukken så den ikke er synlig når hunden ikke skal gripe

3. Ha GODE godbiter så ikke hunden heller vil ha apportbukken (ref. Blenda...)

4. Ta pauser når det går bra. Mange pauser! Om du har lyst til å ta bare eeeeen økt til, så skal du gi deg.

Kontakt - klikk

Hunden se på apportbukken - klikk

Hunden bevege seg mot apportbukken - klikk

Hunden berøre apportbukken - klikk

Eier rygger bakover, hunden følge etter apportbukken - klikk (apporten skal se ut som en magnet til hundens snute)

Fortsett å rygge selv om hunden forsøker å gripe, man skal ikke stappe den i munnen på hunden når den gaper

Eier rygger bakover, hunden gripe etter apportbukken - klikk

Eier rygge, hunden gripe over - klikk

Eier rygge, hunden gripe, eier trekk i mot (hunden skal holde i mot) -klikk

Eier stille, hunden gripe og trekke - klikk

Hunden gripe, eier trekke i mot, ikke trekke (men holde), trekke - klikk

Hunden griper, eier trekker i mot (varier retning i trekk og om hunden er forran deg eller i utgangsstilling) - klikk

Hunden gripe, eier slippe helt - klikk (varier med lengde og hold alltid i apportbukken når du klikker, den skal ikke falle i bakken)

Bytt ut klikket med "apport"

Hunden holde apportbukken mens eier tar på hunden

Hunden holde apporten selv om eier presenterer godis i hånd og kaster på bakken

Var vel omtrent dette jeg brukte for å lære My å holde fast, men jeg brukte klikkerklok sin oppskrift (se på klikkerklok sine sider hvis noen er intr)

Men jeg forstår det slik, at Harly her holder godt fast - han bare vet ikke hvordan man skal komme inn på plass med apporten i munnen, fordi han aldri har lært det. Derfor spytter han den ut når på-plass momentet kommer (tror jeg)

Det jeg gjorde for å lære My å komme inn på plass med apporten, var at jeg trente på det som en egen øvelse. Jeg tror jeg begynte med at jeg trente en økt med innsitt uten apport, for at dette skulle ligge "langt frem" i listen over ting hun kan, slik at jeg var sikker på at det var noe hun tilbydde lett under trening (gjør det av seg selv)

Når det var i boks, så begynte jeg å ha henne foran meg med apporten i hånda bak ryggen min. Når hun er ivrig og vil gjøre noe, så holder jeg apporten 40cm foran nesa på henne og da griper hun den og holder godt fast. Så slapp jeg, og "hjalp" henne inn på plass den første gangen ved å bruke litt håndbevegelser osv og belønnet maaaasse når hun og apporten kom inn på plass. Neste gang brukte jeg ingen håndbevegelse, og etterhvert la jeg på kommandoen på plass der og.

Om de feiler, er det bare å holde tilbake belønningen og prøve på nytt, så lærer de jo utrolig fort :) My slipper aldri apportbukken, hun vet at da må hun begynne helt på nytt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg forstår det slik, at Harly her holder godt fast - han bare vet ikke hvordan man skal komme inn på plass med apporten i munnen, fordi han aldri har lært det. Derfor spytter han den ut når på-plass momentet kommer (tror jeg)

Det var det min gjorde også, han visste godt at han skulle holde den fast (trodde jeg), og holde fast er holde fast, enten han leverer den foran meg eller i utgangsstilling. Men jeg fant ut at han EGENTLIG ikke skjønte hva vi drev med, han bare gjorde det, hvis du skjønner? Så derfor startet vi på scratch igjen, tok mindre intensive treninger med den, men fokuserte på hva man gjør med apportbukken, også ved sida mi (vi gikk ofte fvf med den i munnen også).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det min gjorde også, han visste godt at han skulle holde den fast (trodde jeg), og holde fast er holde fast, enten han leverer den foran meg eller i utgangsstilling. Men jeg fant ut at han EGENTLIG ikke skjønte hva vi drev med, han bare gjorde det, hvis du skjønner? Så derfor startet vi på scratch igjen, tok mindre intensive treninger med den, men fokuserte på hva man gjør med apportbukken, også ved sida mi (vi gikk ofte fvf med den i munnen også).

Åja sånn sett, da skjønner jeg :lol: Har ofte måttet gå tilbake jeg og for at My skal skjønne litt mer, hender at jeg kanskje går for fort frem osv.

Jeg har også trent på at hun skal gå fvf med apporten i munnen, også har jeg også hatt henne i fvf, fått henne i holdt og bedt henne om å bli igjen mens jeg går et par meter unna og kaller henne inn på plass ifra der jeg satte henne fra meg i holdt'en. Også har vi trent vendinger med apport, stegforflytninger med apport, og omtrent alle mulige ting jeg har kommet på. :) Tror alt sånn hjelper selv om man aldri får bruk for det i en egen øvelse sånn egentlig. Men hunden får jo forståelse og trygghet på at den KAN på en måte :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei jeg kjenner har laget denne oppskriften som jeg har fulgt med LP-apporten, og den fungerer faktisk innmari bra. :) Min forrige hund var også sånn at han slapp den ved innsitt, men da skjønte jeg at han faktisk ikke helt skjønte hundre prosent prinsippet av å holde fast, så vi startet på nytt med dette.

HUSK

1. Vis kun frem apportbukken når hunden ber om å få jobbe

2. Fjern apportbukken så den ikke er synlig når hunden ikke skal gripe

3. Ha GODE godbiter så ikke hunden heller vil ha apportbukken (ref. Blenda...)

4. Ta pauser når det går bra. Mange pauser! Om du har lyst til å ta bare eeeeen økt til, så skal du gi deg.

Kontakt - klikk

Hunden se på apportbukken - klikk

Hunden bevege seg mot apportbukken - klikk

Hunden berøre apportbukken - klikk

Eier rygger bakover, hunden følge etter apportbukken - klikk (apporten skal se ut som en magnet til hundens snute)

Fortsett å rygge selv om hunden forsøker å gripe, man skal ikke stappe den i munnen på hunden når den gaper

Eier rygger bakover, hunden gripe etter apportbukken - klikk

Eier rygge, hunden gripe over - klikk

Eier rygge, hunden gripe, eier trekk i mot (hunden skal holde i mot) -klikk

Eier stille, hunden gripe og trekke - klikk

Hunden gripe, eier trekke i mot, ikke trekke (men holde), trekke - klikk

Hunden griper, eier trekker i mot (varier retning i trekk og om hunden er forran deg eller i utgangsstilling) - klikk

Hunden gripe, eier slippe helt - klikk (varier med lengde og hold alltid i apportbukken når du klikker, den skal ikke falle i bakken)

Bytt ut klikket med "apport"

Hunden holde apportbukken mens eier tar på hunden

Hunden holde apporten selv om eier presenterer godis i hånd og kaster på bakken

Gode godbiter må begrenses, ellers koker det! :P

Mesteparten av dette har vi jo vært gjennom så da lurer jeg litt, hvor i rekken kommer innsitten inn?

Men jeg forstår det slik, at Harly her holder godt fast - han bare vet ikke hvordan man skal komme inn på plass med apporten i munnen, fordi han aldri har lært det. Derfor spytter han den ut når på-plass momentet kommer (tror jeg)

Det jeg gjorde for å lære My å komme inn på plass med apporten, var at jeg trente på det som en egen øvelse. Jeg tror jeg begynte med at jeg trente en økt med innsitt uten apport, for at dette skulle ligge "langt frem" i listen over ting hun kan, slik at jeg var sikker på at det var noe hun tilbydde lett under trening (gjør det av seg selv)

Når det var i boks, så begynte jeg å ha henne foran meg med apporten i hånda bak ryggen min. Når hun er ivrig og vil gjøre noe, så holder jeg apporten 40cm foran nesa på henne og da griper hun den og holder godt fast. Så slapp jeg, og "hjalp" henne inn på plass den første gangen ved å bruke litt håndbevegelser osv og belønnet maaaasse når hun og apporten kom inn på plass. Neste gang brukte jeg ingen håndbevegelse, og etterhvert la jeg på kommandoen på plass der og.

Om de feiler, er det bare å holde tilbake belønningen og prøve på nytt, så lærer de jo utrolig fort :) My slipper aldri apportbukken, hun vet at da må hun begynne helt på nytt :P

Stemmer det, han holder fast med godt grep enten vi er i treningssetting eller kamplek modus.

Det er jo bare min egen feil, det ble mye fokus på opptak en lengre periode ettersom vi hadde endel "utfordringer" der.

Ingen dum måte å gjøre det på, tusen takk for tips! :)

Å feile han er ingen problem, han gir heldigvis ikke opp av sånne bagateller :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...