Gå til innhold
Hundesonen.no

Finn betalingsgaranti. Noen som har erfaring?


Tricolor
 Share

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en mobiltelefon på Finn. Selger bor på et sted der det er postgang 1 gang i døgnet. Vi startet avtalen torsdags kveld, mandag ble pakken sendt fra terminalen den ble innlevert til på fredagen.

Pay-ex dagene løper uten å ta hensyn til dager uten postgang. Altså går fristen ut 1. påskedag, i kveld ligger pakken fortsatt i Oslo, altså får jeg den ikke før over påsken.

Beløpet er over 2000 kr. (Jeg har sporingsnr).

Jeg stoler egentlig på selger, da alt virker ok og troverdig. Men hensikten med Pay-Ex forsvinner jo hvis jeg frigjør pengene ved 10-dagers-fristen. Stanser jeg transaksjonen fordi varen ikke har kommet, må kjøper vise kvittering på at den er sendt. Akkurat dette synes jeg er så "pinlig", jeg vet at varen er underveis, men vil jo vite at den fungerer før jeg frigjør pengene.

Jeg har virkelig et dillemma, for selger kan jo tro at jeg ikke vil betale eller er ute etter trøbbel når jeg stopper transaksjonen.

Hva hadde dere gjort?

(Moralen må være: Kjøp ikke på Finn nåe det er mange helligdager i de første 10 dagene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn.no "trygg betaling"-tjeneste fungerer slik at når beløpet du har betalt er registrert hos dem, så får du og selger en mail samtidig, hvor selger får en frist på 10 dager før du skal ha varen. Har du ikke fått varen innen tiden, eller du har noe å utsette på varen, registrerer du dette hos tjenesten. Link til der du kan registrere det fikk du i mailen som bekreftet din innbetaling. Selger vil da få en frist på seg (aner ikke hvor lang) på å bevise at varen er på vei. Da trooor jeg man får ny frist før du skal ha fått varen :) Hvis du finner en av mailene du har fått av finn i forbindelse med kjøpet av telefonen, så skal det være linker der til all informasjon du trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn.no "trygg betaling"-tjeneste fungerer slik at når beløpet du har betalt er registrert hos dem, så får du og selger en mail samtidig, hvor selger får en frist på 10 dager før du skal ha varen. Har du ikke fått varen innen tiden, eller du har noe å utsette på varen, registrerer du dette hos tjenesten. Link til der du kan registrere det fikk du i mailen som bekreftet din innbetaling. Selger vil da få en frist på seg (aner ikke hvor lang) på å bevise at varen er på vei. Da trooor jeg man får ny frist før du skal ha fått varen :) Hvis du finner en av mailene du har fått av finn i forbindelse med kjøpet av telefonen, så skal det være linker der til all informasjon du trenger.

Jeg sparer alltid på mailene fra Finn Betalingsgaranti når jeg handler på Finn, helt til selger har fått utbetalt pengene. Problemet mitt nå er at varen ligger i Oslo i påvente av at posten skal våkne til liv igjen etter påske. Jeg har sporingsnr., så jeg vet at den ligger der. Eller muligens i Stavanger. Så jeg får varen over påske, hvis ikke er det postens ansvar.

Men betalingsgarantien tar ikke påskefri, så de ti dagene utløper i morgen. Deretter får jeg 7 nye dager hvor selger må bevise at varen er sendt. (Det har han jo egentlig bevist). Mitt dillema er at jeg kanskje virker overmistroisk dersom jeg holder pengene tilbake, eller jeg satser de vel 2000 kr. og håper at varen tilfredsstiller kravene.

Men gjelder helligdager i postgangen, da?

Nei, postgangen stopper i heligdagene, men som sagt over, betalingsgarantien tar ikke hensyn til det. Jeg sendte en mail til PayEx, men der var ingen hjelp å få. Måtte bare ordne opp selv via linkene deres.

Nå skal jeg tenke-tenke til midtnatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sparer alltid på mailene fra Finn Betalingsgaranti når jeg handler på Finn, helt til selger har fått utbetalt pengene. Problemet mitt nå er at varen ligger i Oslo i påvente av at posten skal våkne til liv igjen etter påske. Jeg har sporingsnr., så jeg vet at den ligger der. Eller muligens i Stavanger. Så jeg får varen over påske, hvis ikke er det postens ansvar.

Men betalingsgarantien tar ikke påskefri, så de ti dagene utløper i morgen. Deretter får jeg 7 nye dager hvor selger må bevise at varen er sendt. (Det har han jo egentlig bevist). Mitt dillema er at jeg kanskje virker overmistroisk dersom jeg holder pengene tilbake, eller jeg satser de vel 2000 kr. og håper at varen tilfredsstiller kravene.

Nei, postgangen stopper i heligdagene, men som sagt over, betalingsgarantien tar ikke hensyn til det. Jeg sendte en mail til PayEx, men der var ingen hjelp å få. Måtte bare ordne opp selv via linkene deres.

Nå skal jeg tenke-tenke til midtnatt.

Du har vel sikkert mulighet til å kontakte selger - sånn siden du i det hele tatt har klart å få i gang kjøpet? :) Gi selger beskjed om at du er nødt til å registrere at varen ikke er mottatt for å ivareta din sikkerhet, og at h*n da har 7 dager på seg til å bevise at varen er sendt. Ellers vil jo ikke betalingsgarantien fungere nå som det er røde dager, og da har jo du betalt betalingsgaranti for ingenting, og det regner jeg med at selger forstår.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At selger har sendt noe, er jo ikke noe problem å bevise med kvittering. Men kjøper bør ha mottatt pakken og kontrollert innholdet før pengene frigis, mener jeg. Ellers kan jo selgere av den tvilsomme sorten bare sende en gråstein i pakka, eller en tom eske for den delen, og så vise kvittering for forsendelse av den.

Vent til du har fått pakken og kontrollert innholdet. Det er det betalingsgarantien er til for, er det ikke? Det er ikke din feil at påskens helligdager kommer i mellom, og jeg skulle tro selger vil ha forståelse for det at du må få sjanse til å motta pakken først! (før du betaler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel sikkert mulighet til å kontakte selger - sånn siden du i det hele tatt har klart å få i gang kjøpet? :) Gi selger beskjed om at du er nødt til å registrere at varen ikke er mottatt for å ivareta din sikkerhet, og at h*n da har 7 dager på seg til å bevise at varen er sendt. Ellers vil jo ikke betalingsgarantien fungere nå som det er røde dager, og da har jo du betalt betalingsgaranti for ingenting, og det regner jeg med at selger forstår.

Jeg slettet mailadressen hans ved en feiltakelse. Men har telefonnr., så joda.

At selger har sendt noe, er jo ikke noe problem å bevise med kvittering. Men kjøper bør ha mottatt pakken og kontrollert innholdet før pengene frigis, mener jeg. Ellers kan jo selgere av den tvilsomme sorten bare sende en gråstein i pakka, eller en tom eske for den delen, og så vise kvittering for forsendelse av den.

Vent til du har fått pakken og kontrollert innholdet. Det er det betalingsgarantien er til for, er det ikke? Det er ikke din feil at påskens helligdager kommer i mellom, og jeg skulle tro selger vil ha forståelse for det at du må få sjanse til å motta pakken først! (før du betaler)

Takk for klare svar. Det er sånn jeg tenker også, men så føler jeg meg litt paranoid. Men dere har rett. Egentlig behøver jeg vel ikke sende noen beskjed til selger, han får mail fra PayEx og bør jo også ha lest avtalen sånn at han skjønner at pengene vil bli utbetalt når varen har ankommet og er sjekket. Sånn som jeg har forstått så blir pengene stående ytterligere 7 dager på ekstern konto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...