Gå til innhold
Hundesonen.no

Ulydig på besøk.


Djervekvinnen

Recommended Posts

Hera er veldig lydig inne og vet hvilke regler hun må forholde seg til. Men når vi er på besøk blir hund ulydig. Hun snuser på bordet og mot folk som spiser, vil ikke ligge iro, anlyder kommandoer dårlig osv.. Det værste er vel det at hun nesten "tigger", og snuser på bordet og på folk som spiser. Jeg sier FY, men hun gjør det igjen. Dette iriterer meg!! Ser tydelig at hun bryter grenser. Hva skal jeg egentlig gjøre? Vil ikke at hun skal være ulydig når vi er på besøk. Tror mye er at jeg ikke straffer hunden når jeg er på besøk,, så hun utnytter situasjonen. Men jeg tar ikke hunden når jeg er på besøk. Burde jeg det da?

Er deres hunder mer ulydig når dere ikke er hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok fordi hun har lært at hun slipper unna med det ja. Siden du benytter den metoden du gjør, så synes jeg du burde gjøre det likt uansett hvor du er hen. Det er veldig viktig, spesielt siden du bruker den metoden. Hvis hunden lærer at den slipper unna i enkelte situasjoner, vil det raskt bli et problem. Det er din hund, hvis de du besøker ikke takler det du gjør med den, får du heller la være å dra dit/ta med hunden dit. Eventuelt kan du binde henne fast, eller ha med et bur til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som LiLi sier, hun har lært at hun slipper unna med det så derfor er det ikke så nøye.. Hadde jeg vært deg så hadde jeg tatt henne for det, alle regler er like overalt. Når hun skjønner at hun ikke slipper unna med sånt, uansett hvor, så vil hun heller ikke gjøre det på helt nye steder dere kommer, for hun vet at du ikke aksepterer det! :D

Hvis det er noen som reagerer på at du tar henne for det så får du bare si: Syns du det er greit at hunden min sikler på kaken du er på vei til å putte inn i munnen...? :wink:

De fleste skjønner at du må ta henne da, og diskusjonen er over! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok ja' date=' føler meg enig med dere. har bare vært litt vanskelig å kjefte når andre er tilstedet. Særlig "uvitende" , de tror ikke det er nødvendig å ta hunden så hardt. (hard = at hunden piper/småhyler) Men jeg vil jo ikke at dette skal fortsette, så jeg må vel bare gjøre det. :?[/quote']

Ja, og dessuten, som Marianne sier, så blir det lettere overført til andre steder også. Når du først har gjort det noen steder, så skjønner hun at det gjelder overalt. Forresten trodde jeg det var sånn at man ikke skulle behøve å ta hunden til stadighet, hvis man tok den riktig? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun er ikke sånn hjemme. Da ser holder hun seg unna bordet og lukter ikke på oss når vi spiser og sånn. Men det er vel sånn at hunder må lære ting utenom stua hjemme også.

Ja, ok. Det er vel det ja :D Lykke til da, håper det ordner seg! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende at hun prøver seg litt på de folka du er på besøk hos da..!? Siden du skriver at hun er "opp i maten deres".. Hun vet jo at hun ikke bli straffet av dem..

:-k

Chica kan prøve seg på de hun vet hun har fått mat fra før eller som ikke sier ifra at det ikke er lov..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan hende Cita blir stresset når vi er på helt nye steder, inne hos folk (spesielt hvis det er tarngt, masse mennesker og dyrelukt og matlukt). Da kan jeg f.eks si "sitt", og det virker som om hun aldri har hørt kommandoordet før. Men faktisk,- så kan hun øvelsen ikke godt nok i den situasjonen (ikke rart, siden alt er nytt. nye mennesker og lukter, ikke den velkjente sengen hunden kan krype til om det blir for bråkete osv).

Er vel også en mulighet for det hos Hera? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hera er veldig lydig inne og vet hvilke regler hun må forholde seg til. Men når vi er på besøk blir hund ulydig. Hun snuser på bordet og mot folk som spiser, vil ikke ligge iro, anlyder kommandoer dårlig osv.. Det værste er vel det at hun nesten "tigger", og snuser på bordet og på folk som spiser. Jeg sier FY, men hun gjør det igjen. Dette iriterer meg!! Ser tydelig at hun bryter grenser. Hva skal jeg egentlig gjøre? Vil ikke at hun skal være ulydig når vi er på besøk. Tror mye er at jeg ikke straffer hunden når jeg er på besøk,, så hun utnytter situasjonen. Men jeg tar ikke hunden når jeg er på besøk. Burde jeg det da?

Er deres hunder mer ulydig når dere ikke er hjemme?

Se litt på din egen oppførsel og autoritet i situasjonen. Føler du deg ukomfortabel og usikker ved å stille de samme kravene på samme måte som hjemme? Om så er tilfelle kan du være 110% sikker på at hunden også merker det og dermed tar seg større "friheter".

Ved å være usikker med å gjennomføre de samme kravene som du har hjemme på besøk og dermed trekke det litt lengre (si fy/nei litt halvseriøst litt for mange ganger) før det får konsekvens kan også føre til en hund som føles ulydig.

Bli vant til å ta styring, gjør det like selvfølgelig om du er hjemme, på parkeringen foran handlesenteret, midt i sentrum, i besøk, overalt skal du kunne være den samme overfor hunden, det er du og hunden som gjelder og hva andre tenker kommer i andre rekke. Med en gang du klarer å være like selvfølgelig og selvsikker i alle situasjoner skal du se problemstillingen forsvinner :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se litt på din egen oppførsel og autoritet i situasjonen. Føler du deg ukomfortabel og usikker ved å stille de samme kravene på samme måte som hjemme? Om så er tilfelle kan du være 110% sikker på at hunden også merker det og dermed tar seg større "friheter".  

Ved å være usikker med å gjennomføre de samme kravene som du har hjemme på besøk og dermed trekke det litt lengre (si fy/nei litt halvseriøst litt for mange ganger) før det får konsekvens kan også føre til en hund som føles ulydig.

Bli vant til å ta styring, gjør det like selvfølgelig om du er hjemme, på parkeringen foran handlesenteret, midt i sentrum, i besøk, overalt skal du kunne være den samme overfor hunden, det er du og hunden som gjelder og hva andre tenker kommer i andre rekke. Med en gang du klarer å være like selvfølgelig og selvsikker i alle situasjoner skal du se problemstillingen forsvinner :lol:

Flott svar.!

Tengte å skrive samme poeng, men jeg har ikke sjans om å formulere meg så bra... :?

Så da quoter man.... :lol: hehe

Desverre er Djervekvinnen hjemme hos familien nå, å feirer jul, men hun kommer tilbake etter jula...

(bare så dere vet hvorfor hun ikke svarer her...) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...