Gå til innhold
Hundesonen.no

Lavt stoffskifte hos hund


Elluna
 Share

Recommended Posts

Hei

Er et noen som har erfaring med lavt stoffskifte hos hund?

Om hunder med dette kan være litt urolig og røyte mye?

Jeg er en snart 3 år gammel tervuerentispe og dyrlegen sier egentlig at jeg er litt ung for å få medisiner...

Noen som vet noe?

Hilsen Luna og eieren Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund på 3,5 år som har lavt stoffskifte. Om hunden har stoffskifteproblemer, må den vel ha medisiner uavhengig av alder? På min merket jeg sykdommen ved at han virket deprimert, veldig lite energi, frøs mye, omtrent all pelsen falt av, pelsen som var igjen var gul, tørr og matt. Jeg var ganske sikker på at det var hypotyreose, og det var bare en blodprøve som skulle til for å bekrefte det. Har dere tatt blodprøve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodprøven er i hvert fall første stopp! Og har hunden hypothyreose har ikke alder noe å si. Men det er jo litt hekkan da, iom at dosering er individuelt og ikke bare lett å tilpasse (små marginer kan gi store utslag), og hvis du først setter hunden på medisiner og den står på detoiver en viss periode er det ikke bare bare å ta den av medisin igjen.

Vår ble undersøkt og konkluderte med sannsynlighet for lavt stoffskifte (1 av 2 prøver indikerte hypotyreose). Vi prøvde medisin med lav dose, fikk bedring, stabiliserte, og trappet så ned igjen etter noen mnd, uten at hunden ble synlig påvirket av dette. Hun står ikke på medisin i dag.

Hypotyreose er ikke noe hunder blir friske av, enten så har de eller så har de ikke liksom, men det kan være andre årsaker som gjør at man får utslag på blodprøvene. Så om hunden får diagnosen, må du påregne en del prøving og feiling med dosering, samt kjøre jevnlige kontroller av blodprøveverdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hypotyreose er ikke noe hunder blir friske av, enten så har de eller så har de ikke liksom, men det kan være andre årsaker som gjør at man får utslag på blodprøvene. Så om hunden får diagnosen, må du påregne en del prøving og feiling med dosering, samt kjøre jevnlige kontroller av blodprøveverdier.

Jepp, her har vi tatt jevnlige blodprøver siden november, og for to dager siden konkluderte vi med at T4 var på et akseptabelt nivå, så nå trenger vi ikke flere sjekker før om et år :) Ikke alle det går like greit for, tror jeg. Må regne med noen turer til veterinæren :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 11/12 år gamle blandings har lavt stoffskifte og har gått på Levaxin morgon og kveld i snart to år no. Tar blodprøve årleg for å sjekke nivået.

Han var veldig tynn og mista mykje pels på snute, hale og i nakken, no har han lagt seg ut og har masse fin tjukk pels. :) Det var hudspesialisten på dyreklinikken som kom på at det kunne vere lavt stoffskifte.

Merka forøvrig ikkje nokon skilnad på aktivitetsnivået no og då.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund på 3,5 år som har lavt stoffskifte. Om hunden har stoffskifteproblemer, må den vel ha medisiner uavhengig av alder? På min merket jeg sykdommen ved at han virket deprimert, veldig lite energi, frøs mye, omtrent all pelsen falt av, pelsen som var igjen var gul, tørr og matt. Jeg var ganske sikker på at det var hypotyreose, og det var bare en blodprøve som skulle til for å bekrefte det. Har dere tatt blodprøve?

Takk for respons. Ja, det er tatt blodprøve og veterinæren sa at det var lavt stoffskifte, men at han ville at vi ga hyppigere mat i små mengder(3-4 ganger dagen) og at det skulle tas nye prøver før han ville vurdere medisiner.

Synes hun er urolig og vandrer mye, og pelsen faller av, samtidig som underulla tover seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for respons. Ja, det er tatt blodprøve og veterinæren sa at det var lavt stoffskifte, men at han ville at vi ga hyppigere mat i små mengder(3-4 ganger dagen) og at det skulle tas nye prøver før han ville vurdere medisiner.

Synes hun er urolig og vandrer mye, og pelsen faller av, samtidig som underulla tover seg...

Hvorfor det? Levaxin har de negative egenskapene jeg nevnte, at hvis man går på de mer enn en viss tid så er det vanskelig å ta hunden av det igjen. Men da snakker vi mer enn et halvt års tid, og hvis medisinen har effekt får du respons myyyye før det. Ville definitivt bedt veterinæren om en god grunn for å la være å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for respons. Ja, det er tatt blodprøve og veterinæren sa at det var lavt stoffskifte, men at han ville at vi ga hyppigere mat i små mengder(3-4 ganger dagen) og at det skulle tas nye prøver før han ville vurdere medisiner.

Synes hun er urolig og vandrer mye, og pelsen faller av, samtidig som underulla tover seg...

Hyppige, små måltider, og hyppig mosjon (i små porsjoner) er en utmerket, naturlig metode å øke stoffskiftet på. Det tar gjerne noen dager/et par uker før effekten slår fullt ut. Mosjon som bygger muskler er også bra, da muskelmasse øker stoffskiftet naturlig. Levaxin i for store doser har noen uheldige bivirkninger, så jeg syns det er forståelig at veterinæren ønsker å finne ut om stoffskiftet kan reguleres tilstrekkelig med "naturlige" metoder. Selv veldig små feil i stoffskiftet kan gi stort utslag på enkelte individer, så det kan godt hende at dette vil være nok :) Men blir hun ikke helt bra etter en måned er det ingenting å lure på, da trenger hun medisiner.

Ellers er jeg fullt og helt enig med Rødhette&Ulven mtp medisinering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere skriver der, om mat og mosjon, gjelder det alle hunder med lavt stoffskifte? Jeg fikk ikke beskjed om noe sånt på Tuf, der var det rett på medisiner... Men jeg forsto det slik at tyroksin-nivået hans var veeeldig lavt. T4 på under 1,6 eller noe slikt? Ble litt usikker nå, håper ikke jeg medisinerer han unødvendig. Og jeg tenker på hjertet hans også, det feiler et eller annet fra før (fant aldri ut av hva det var) og levaxin i store doser over tid tar hardt på hjertet, ifølge veterinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dere skriver der, om mat og mosjon, gjelder det alle hunder med lavt stoffskifte? Jeg fikk ikke beskjed om noe sånt på Tuf, der var det rett på medisiner... Men jeg forsto det slik at tyroksin-nivået hans var veeeldig lavt. T4 på under 1,6 eller noe slikt? Ble litt usikker nå, håper ikke jeg medisinerer han unødvendig. Og jeg tenker på hjertet hans også, det feiler et eller annet fra før (fant aldri ut av hva det var) og levaxin i store doser over tid tar hardt på hjertet, ifølge veterinæren.

Det gjelder, så vidt jeg vet, alle pattedyr med lavt stoffskifte :) Det er også lurt å unngå raske karbohydrater i størst mulig grad; poenget med mange små måltider er bl.a. å holde blodsukkeret helt jevnt, raske karbohydrater motvirker effekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man skal være forsiktig med å blande skitt&kanel når det gjelder noe så komplekst som lavt stoffskifte.

Er stoffskiftet svært lavt er jeg ikke i tvil om at medisinering er det eneste rette. Er det på "kanskje er det hypotyrose, kanskje ikke"-nivå (altså et tja nivå), så kan det kanskje hjelpe med hyppige små måltider.. men jeg tviler litt når det gjelder hund. For mennesker, ja - absolutt verdt å prøve - men vi er jo altetende sankere "konstruert" for hyppig spising og vårt stoffskifte er deretter. Hundedyret kan i prinsippet risikere å gå uten mat i dagesvis, og får innimellom store måltider - og deres stoffskifte er justert til det. Ikke det samme som mennesker i det hele tatt.

Når det gjelder overmedisinering, dvs for mye tyroksin (hypertyrose) så sliter det på hjertet ja - men for lavt stoffskifte sliter minst like mye på hjerte&kar system. En riktig dosering er uten tvil det minst belastende for systemet.

Når man begynner med tyroksin-tilskudd tar det flere uker før man måler effekten, det er en langsom sykdom, også når det gjelder medisinering. Langtidseffekten.. tja.. at bikkja overlever synes jeg er en god bi-effekt. Basenji er det jeg kjenner til best, og vet om mange mange basenjier som går/gikk på tyroksin i mange mange år før de døde mett av dage. Min basenji gikk på tyroksin i 7 år, hun måtte avlives da hun bare var 12 år men det hadde ingenting med tyroksinen å gjøre. Hadde vi ikke fått henne til behandling hadde hun nok dødd.

Når det er sagt, det er en drastisk ting å sette hunden på tyroksin tilskudd, det må den ha resten av livet. Å ta bort tyroksinen må gjøres med enorm forsiktighet og under streng kontroll, for begynner man med tyroksin vil skjoldbrusk-kjertelen opphøre å lage tyroksin og det er ikke gitt at den vil starte produksjon igjen når tilskuddet opphører.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Hunden min (som forøvrig også heter Luna ;) ) fikk påvist lavt stoffskite for et par måneder siden (i en alder av 9,5 år).

Det ble både testet for T4 (hormon utskilt fra skjoldbruskkjertelen) og TSH (thyroxinstiumulerende hormon fra hjernen). T4-nivået var lavt, mens TSH-nivået var høyt - som betyr at hjernen prøver å sende beskjed til skjoldbruskkjertelen om å produsere mer T4-hormon, men så klarer ikke skjoldbruskkjertelen å "gjøre jobben sin". Enkelt forklart :)

Hun har stått på levaxin i ca seks uker. Igår tok vi ny blodprøve, og t4 ligger innenfor normalverdiene igjen. Kommer dermed til å fortsette med samme dosen, og ta en kontrollblodprøve om en stund igjen. Fra man starter å medisinere, tar det omtrent tre uker fra den første tabletten gis, til den har effekt.

Symptomene hun viste var betydelig vektøkning, slapphet og trøtthet, samt noe tørr pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Hunden min (som forøvrig også heter Luna ;) ) fikk påvist lavt stoffskite for et par måneder siden (i en alder av 9,5 år).

Det ble både testet for T4 (hormon utskilt fra skjoldbruskkjertelen) og TSH (thyroxinstiumulerende hormon fra hjernen). T4-nivået var lavt, mens TSH-nivået var høyt - som betyr at hjernen prøver å sende beskjed til skjoldbruskkjertelen om å produsere mer T4-hormon, men så klarer ikke skjoldbruskkjertelen å "gjøre jobben sin". Enkelt forklart :)

Hun har stått på levaxin i ca seks uker. Igår tok vi ny blodprøve, og t4 ligger innenfor normalverdiene igjen. Kommer dermed til å fortsette med samme dosen, og ta en kontrollblodprøve om en stund igjen. Fra man starter å medisinere, tar det omtrent tre uker fra den første tabletten gis, til den har effekt.

Symptomene hun viste var betydelig vektøkning, slapphet og trøtthet, samt noe tørr pels.

Bare av nysgjerrighet: hvor høy dose står hun på? Tuf har 500 mikrog. om dagen. Lurer på om det er normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...