Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstyr til (nedklipt) puddel


Recommended Posts

Jeg henter hjem min nye stjerne, en mellompuddel, om noen uker og er helt blank på pelsstell. Utstilling vil ikke bli prioritert, så det er ikke utstillingsklipp/stell jeg er ute etter. Hunden skal derimot brukes til agility og lydighet og jeg vil holde pelsen så nedklipt som jeg kan uten at han ser skamklipt ut (i den grad pudler ser skamklipte ut dersom pelsen blir for kort??)

I den forbindelse lurer jeg på om noen har anbefalinger til utstyr?

* Hvilken klippemaskin anbefales? Har lest at mange sverger til Oster?

* Hva er minimum lengde på pels (jeg vil ha kortkort pels, altså) og hvilket skjær trenger jeg da?

* Kan jeg bruke samme skjær på hele kroppen?

* Hva er vanlig lengde på klippen i ansiktet? Hvilket skjær?

* Vinterstid vil jeg ha litt lengde på pelsen for å beskytte mot vær og vind (i tillegg til dekken selvsagt), men pelsen skal fortsatt være lettstelt. Hvilket skjær/lengde på pelsen anbefales da?

* Hvilke sakser trenger jeg og til hva?

* Klippes eller nappes hår i ørene og evt. hva bruker jeg da?

* Andre tips og råd?

Dersom noen har bilder av nedklipte pudler som de kan dele og fortelle hvilket skjær de har brukt/ hva lengden på pelsen er, så hadde jeg blitt veldig takknemlig! :yes:

Jeg får selvsagt råd og tips vedrørende pelsstell hos oppdretteren og hun skal vise meg hvordan jeg skal klippe osv når jeg henter valpen, men jeg fant ut at det kan være greit å spørre litt her på forhånd. Samtidig så sparer jeg oppdretteren for litt mas ved å spørre her siden jeg har mye annet jeg spør henne om. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med mellompuddel! Det en helt subjektivt en fantastisk rase! :P

* Hvilken klippemaskin anbefales? Har lest at mange sverger til Oster?

Jeg sverger til Andis fordi den er noe mindre og blir ikke så raskt varm. Den er like effektiv som Osteren, men den er bedre å holde i for mine små hender. Jeg har kjøpte min hos www.dogstuff.no - de har forresten tilbud på 2 speed Andis med 10 skjær - det er et kupp ;)

* Hva er minimum lengde på pels (jeg vil ha kortkort pels, altså) og hvilket skjær trenger jeg da?

Om du titter på Dogstuff sin side har de oversikt over skjær(klippehoder). Greie skjær å ha er: 7, 5/8. 40, 10, 15

*Kan jeg bruke samme skjær på hele kroppen?

Ja, men det blir ikke noe fint.. Det er absolutt finest om du klipper hode, nakke og hale med saks, resten av kroppen kan du ta med samme skjær. Ansiktet og potene burde klippes med eget skjær.

* Hva er vanlig lengde på klippen i ansiktet? Hvilket skjær?

Det kommer ann på pigmentet og hudtypen, spes hvit og aprikose pudler tåler ofte ikke så fine skjær som 40. Jeg bruker 40 skjær på min sølv, men også 15 hvis det er kaldt. Andre bruker 10 i ansiktet, men siden ansiktet gror fort igjen og skjeggete pudler lett ser uflidde ut, foretrekker jeg 40. Potene bruker jeg 30 på, jeg har egen maskin til de bittesmå potene hans, en Oster finisher.

* Vinterstid vil jeg ha litt lengde på pelsen for å beskytte mot vær og vind (i tillegg til dekken selvsagt), men pelsen skal fortsatt være lettstelt. Hvilket skjær/lengde på pelsen anbefales da?

På kroppen avhengig av årstiden 7 (etterlater 3,2 mm) på høst/vinter, 5/8 (16 mm) vår/sommer - om det er tropesommer har jeg skrelt Sølve med 10 skjær (1,5mm) men da er han ribba altså.

* Hvilke sakser trenger jeg og til hva?

Gullsaksa fra Roseline er bra, men Geib har også mange gode. Om du har mulighet burde du låne/prøveholde saksene før du kjøper. Saks brukes til å formklippe, men siden du skal ha kortkort klipp trenger du ikke mange sakser, men en som er ok til hode, nakke og hale,

* Klippes eller nappes hår i ørene og evt. hva bruker jeg da?

Aldri klippe, bare nappe! Jeg bruker ear-fresh-powder-24-gm.jpg

Bio Groom nappepulver, etter napping renser jeg øret med ørerens fra veterinær.

* Andre tips og råd?

Billige skjær kjøper du hos Hund i huset, Erik selger Andis skjær for fast lavpris 250 kr stk. Andis skjær kan du bruke på Oster maskin uten problemer. Du trenger også en føner eller blåser om du ikke har. Hør med oppdretter hva slags shampo og balsam h*n bruker, samt hva slags karde og kam h*n foretrekker, ulike linjer har ulik pels. :)

Jeg har dessverre ikke noen nye bilder av min dverg, men om du titter i tråden hans er det noen gamle bilder fra han var valp og de ulike klippene han har hatt. http://hundesonen.no...%C3%82%C2%B8lve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke tilføre noe nytt her annet enn å si meg helt enig med LivB i at Andis klippemaskiner er knall! Jeg har en vanlig 1-speed og er kjempeglad i den. Brukes til portisklipp og barbering av snute på min vannhund og til nedklipping et par ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar med gode råd og anbefalinger! :)

Tror jeg bestiller den klippemaskinen som blir foreslått her. Syns det høres lettere ut å jobbe med en maskin som er litt mindre også.

Men i forhold til de skjærene eller klippehodene så må jeg innrømme at jeg ikke blir klok av skjær 10, 40, 5/8 osv. og lengden pels de etterlater. :blink: På klippehode nr. 40 står det 1/10 mm. Meaning??? Er det ikke sånn at jo høyerer tall, jo kortere blir pelsen, eller? Og betegnes lengden pels skjæret etterlater seg i mm eller cm eller både og? Prøver å finne sammenhengen her, men sliter litt... Hvis jeg vil at lengden på pelsen skal være 1 cm, hva trenger jeg da? Og 3 cm?

Og hva med disse avstandskammene, hva trenger man der? Det har vel noe med hvor lang pelsen du skal klippe er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar med gode råd og anbefalinger! :)

Tror jeg bestiller den klippemaskinen som blir foreslått her. Syns det høres lettere ut å jobbe med en maskin som er litt mindre også.

Men i forhold til de skjærene eller klippehodene så må jeg innrømme at jeg ikke blir klok av skjær 10, 40, 5/8 osv. og lengden pels de etterlater. :blink: På klippehode nr. 40 står det 1/10 mm. Meaning??? Er det ikke sånn at jo høyerer tall, jo kortere blir pelsen, eller? Og betegnes lengden pels skjæret etterlater seg i mm eller cm eller både og? Prøver å finne sammenhengen her, men sliter litt... Hvis jeg vil at lengden på pelsen skal være 1 cm, hva trenger jeg da? Og 3 cm?

Og hva med disse avstandskammene, hva trenger man der? Det har vel noe med hvor lang pelsen du skal klippe er?

Andis er en veldig god maskin, så jeg tror ikke du vil angre. :)

Når det gjelder skjær så har du rett i at jo høyere tall på skjæret jo mindre pels blir igjen. 40 etterlater 1/10 mm med pels - altså hunden er nesten helt barbert, for å sammenlikne brukes ofte 50 før operasjoner slik at all pels er vekk.

Om du ønsker 1 cm med pels - sommerfrisyre regner jeg med - ville jeg valgt skjær 3/8 (ikke skiptooth) som etterlater 9,5 mm og klippe med hårets vokseretning. Når du klipper medhårs etterlater du mer pels enn om du klipper mot hårets vokseretning - altså da litt mer enn 1 cm vil jeg tro med 3/8 skjæret. Eller du kan kjøpe 40 skjær og et sett med avstandskammer (da får du akkurat 10 mm og 32 mm )- det kan fungerer veldig bra, men da pelsen være gjennombørstet, flokefri og nybadet før du kan begynne å klippe. Venninnen min har en portis med bølgete pels og den klippes med avstandskammer og det fungerer kjempebra på hennes pels. På puddelpels kan det være litt mer vrient, noen pudler har ekstremt krøllete pels - men det finner du tidsnok ut av. :)

Målelengden på skjær er alltid i millimeter av en eller annen grunn.

Uansett burde du ringe Dogstuff om du velger å kjøpe Andis der fra og spørre om skjær og klipp - da de som driver butikken har drevet hundefrisør (og puddeloppdrett) i maaange år og kan helt sikkert forklarer mye bedre enn meg. Servicen er som regel veldig bra og du får klar beskjed om hva du trenger og ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...