Gå til innhold
Hundesonen.no

Hills j/d - analyser, info osv


Anette
 Share

Recommended Posts

Bare hyggelig, eller hva jeg skal si :P Syns det er interessant selv, spesielt fordi jeg står med en fot i hver leir: Råforer mine egne, men ser også tørrforets fordeler, spesielt når det kommer til enkelte helsetilstander..

Kan godt be dem utdype mer hvorfor j/d ville blitt ett høyenergi-for med mindre karbohydrater og mer animalsk protein. Pro Plan ris/laks er jo noe feitere enn f eks Pro Plan m kylling, men jeg forstår ikke problemet med å gi bikkja mindre mat isåfall. Folk er generelt litt for redde for at dyret skal "sulte" tror jeg. Halvparten av norske hunder kunne gått ned mer eller mindre i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Se der ja, snakk om å være blind! *facepalm* Så omega kommer fra mais og linfrø, og ikke fisk/fiskeoljen.. Vegetabilske EPA er variabelt opptakelig for alle, så selv om innholdet er "høyt" er det

Da ville jeg fortsatt å prøve på 100 jeg, etter fasting. Mulig hun faktisk må ha mindre, men grønnsaker ved siden av, at det rett og slett er for mektig for henne. Men flott at Issi funker fint

Hva som helst som inneholder mer kjøtt! Tilskudd gir du jo allerede, så den biten er jo ikke noe problem. Joda, det er sant det, men som jeg sier til Anette over her, omtrent alt annet enn Hills

Forklaringen på dette var enkelt og greit at man ville unngå overvekt. J/D med mer kjøtt enn idag ville antakelig få hundene opp i vekt (iflg Hills) - og det er naturlig nok ikke ønskelig på disse pasientene.

Christ on a cracker. Hills er fulle av skit. Kan de ikke bare være ærligere da? "Vi vil tjene penger." Det er ingen skam i det.

Når det er sagt så hadde jeg likevel gitt dette (eller tilsvarende diett) til min egen hund med leddproblemer. Enkelt og greit fordi jeg har sett det funker utallige ganger, og da trenger jeg ikke flere "bevis" for egen del.. F eks min søsters 12 år gamle labrador, som på kort tid ble meget stiv og støl. Hun har spist ledd-for i to mnd og sover bedre, orker mer og er tydelig mer smidig (uten smertestillende!)

Du forstår ikke poenget til tulip? Hun sier at disse fordelene kan man enkelt oppnå ved å gi tilskudd og samtidig fôre hunden på et kvalitetsfôr. Hun sier ikke at Hills ikke funker, sant. Hun sier at det er rævva mat. Det har hun helt rett i. Det skulle bare mangle om man ikke fortalte folk at det finnes langt bedre alternativer der ute, for de som er interessert i det.

Hvorfor ikke ha egg og fisk som de første ingrediensene, istedenfor som nr 6 og sånn ca 8? Fiskeoljen er for lavt på innholdslista til å gi særlig med fettsyrer til fôret, det kommer fra mais og linfrø.

Fortjeneste åpenbart. Hva er kilosprisen på j/d liksom?

Hva er problemet mer høyere kcalinnhold, det er jo bare å anbefale/gi en mindre mengde mat?

Eller hjelpe forbrenningen ved å gi en heldigere sammensetning av makronæringsstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekk inn klørne, jeg prøvde bare komme til bunns i problemstillingen.

Ingen klør ute her i gården?

Fortjenesten er ikke så sinnsvak som man skulle tro med tanke på kilopris, men for all del.

Hva er fortjenesten for Hills på deres j/d fôr? Og fra hvilken kilde kommer informasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortjenesten er ikke så sinnsvak som man skulle tro med tanke på kilopris, men for all del.

Kanskje ikke for de som selger fôret, men for Hills er den enorm med de ingrediensene de bruker.... Tenk bare hvor billig VOH kan selge sitt fôr, som er rent kjøtt/animalske ingredienser, og kjøtt er liksom dyrere enn korn...

Jeg synes det er flott du sjekker opp i ting selv, jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke for de som selger fôret, men for Hills er den enorm med de ingrediensene de bruker....

Jepp. Det er for øvrig ingen skam i å tjene penger eller å være motivert av penger. Selvsagt er de i gamet for å tjene penger. Det er V&H også liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..har vel ingen kilder til det på internett, men det er klart kunden betaler også for fancy plastsekk med bærehåndtak og fargebilde, forskning osv. Slikt bruker nok ikke Magne i Trøgstad all verdens på.

Kan sikkert sjekke ut dette også jeg altså:-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..har vel ingen kilder til det på internett, men det er klart kunden betaler også for fancy plastsekk med bærehåndtak og fargebilde, forskning osv. Slikt bruker nok ikke Magne i Trøgstad all verdens på.

Kan sikkert sjekke ut dette også jeg altså:-P

Hvis ikke Hills hadde stor fortjeneste på sine hundefôr, hvordan har de da klart å vokse seg til en gigantbedrift? Dette gjelder også i høyeste grad V&H. Veksten på den bedriften har vært enorm siden jeg startet med fôret i 2003. Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være så ille å påpeke at bedrifter tjener penger på produktet de selger. I tilfelle j/d tjener de mer penger på sin markedsføring av fôret, enn på kvaliteten til produktet. Det ser man av innholdsfortegnelsen. For V&H er det omvendt. Magne brukte knapt penger på markedsføring i begynnelsen, og fortsatt er det nok ikke hans største utgift by a long shot.

At bedriftene har forskjellige utgifter har lite å si for fortjenesten, det har mest å si for utsalgsprisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa jo ikke at de ikke tjener penger, eller er opptatt av det - jeg sa kun at fortjenesten (pr sekk) ikke er så skyhøy som du fikk det til å høres ut. Jeg er jo ikke dum, jeg vet at Hills er gigantisk og at det eies av ennå mer gigantiske Colgate-Palmolive. Så det var heeelt uten sammenlikning forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..har vel ingen kilder til det på internett, men det er klart kunden betaler også for fancy plastsekk med bærehåndtak og fargebilde, forskning osv. Slikt bruker nok ikke Magne i Trøgstad all verdens på.

Kan sikkert sjekke ut dette også jeg altså:-P

Sekkene koster Hills omtrent ingenting, iom at de produseres i milliontall...

Forskning? forskning på hvordan sette sammen et fôr så billig som mulig? Husk at forskningen dems er ikke objektiv i det hele tatt, de har KUN testet eget fôr, uten blindtester eller å oppgi hva hundene gikk på før. Forskningen er også utført i deres egne labber, altså ingen som er uhildret og ikke vet hvem eller hva de tester for.

Magne har betalt nok av sine kroner til NVH for å få fram en optimal blanding av animalske råvarer, samt hvilke tilskudd han må ha i for å lovlig kalle det et fullfôr. Han har ikke brukt milliarder årlig på reklame, det er sant. Innpakningen er ikke designet for å fange øyet, friste mest mulig eller gjemme mest mulig info i mest mulig fancy språk, den er enkel og funksjonell, med lettlest sannhet i tydelig skrift.

Jeg mener ikke at Magne er "Gud" men jeg mener definitivt at Hills er et av de verste merkene på det norske markedet, og atpåtil selges og fremelskes det av veterinærer, og derfor MÅÅÅ det jo bare være verdens beste... *grøss*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de største tørrformerkene er det Hills jeg selv har vært desidert minst fornøyd med til eget bruk, så det siste der er jeg forsåvidt enig i..

Men likevel ville du heller gitt j/d enn et annet fôr til hund med leddproblemer?? Jeg skjønner ikke det i det hele tatt, med den kunnskapen du nå har fått.... :no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ville gitt det, eller tilsvarende diett (må ikke være j/d), dersom min egen hund skulle få den type leddproblemer fordi jeg som sagt har sett at det har god effekt der. Men jeg ville aldri gitt Hills til en frisk hund - der syns jeg det er for dårlig. Hm. Ser at det virker selvmotsigende. Men altså, jeg tenker sånn: Syk hund = eventuell diett med god effekt til hunden er frisk igjen, frisk hund = det foret som gir minst avføring, god tannhelse, sunn hud og pels, bedre immunforsvar osv.

Akkurat når det gjelder leddhelse ville jeg kanskje prøvd med større mengder av diverse tilskudd til vedlikeholdsforet vårt - litt avhengig av diagnose. Ved alvorligere sykdommer villle jeg aldri gått på akkord med hundens helse ved å eksperimentere selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg ser ikke hvorfor veterinærene lovpriser j/d kontra å gi f.ex VOH med tilskuddene du får i j/d. Nå kjøpte jeg Eukanuba som en mellomting, jeg kommer fortsatt til å gi tilskudd selvom det er noe i foret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ville gitt det, eller tilsvarende diett (må ikke være j/d), dersom min egen hund skulle få den type leddproblemer fordi jeg som sagt har sett at det har god effekt der. Men jeg ville aldri gitt Hills til en frisk hund - der syns jeg det er for dårlig. Hm. Ser at det virker selvmotsigende. Men altså, jeg tenker sånn: Syk hund = eventuell diett med god effekt til hunden er frisk igjen, frisk hund = det foret som gir minst avføring, god tannhelse, sunn hud og pels, bedre immunforsvar osv.

Akkurat når det gjelder leddhelse ville jeg kanskje prøvd med større mengder av diverse tilskudd til vedlikeholdsforet vårt - litt avhengig av diagnose. Ved alvorligere sykdommer villle jeg aldri gått på akkord med hundens helse ved å eksperimentere selv.

Med den kunnskapen du selv har vært med på å legge frem i denne tråden er jeg fullstendig overbevist om at jeg ikke har noe som helst å tjene på å flytte min hund over fra VogH til veterinærdiett, så lenge jeg gir ekstra tilskudd. For meg vil det være å gå på akkord med hundens totale helse å flytte den over fra noe bra til noe elendig, og inntil jeg får presentert reelle resultater som viser at hunder har bedre av å gå på vet.diett enn å gå på høykvalitets fullfor med ekstra tilskudd, så holder jeg meg til de fakta vi her har fått opp og i lyset :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er tildels enig faktisk. Når det gjelder leddfor.. Men ikke andre dietter (urinstein, nyresvikt, allergi osv) - selvom det blir en helt annen diskusjon.

Litt lei av å kverulere rundt i denne tråden nå, har vel ikke holdt ut så lenge i en sonen-diskusjon før :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er tildels enig faktisk. Når det gjelder leddfor.. Men ikke andre dietter (urinstein, nyresvikt, allergi osv) - selvom det blir en helt annen diskusjon.

Litt lei av å kverulere rundt i denne tråden nå, har vel ikke holdt ut så lenge i en sonen-diskusjon før :innocent:

Hvorfor kaller du det å kverulere? Jeg syns vi har holdt en ektremt god tone, kommet med fakta og analyser og egne erfaringer. Det er slik vi LÆRER.

Og vi kan godt starte nye tråder ang de andre diettfôrene, spesielt allergidiett har jeg MYYYYYE å si om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har vært god tone! Kaller det kverulering pga fram og tilbake med detaljer, men du har rett i at det er lærerikt. Liker bare best å diskutere irl, er vel derfor jeg stort sett er tilskuer på forum:-p prøver slutte med det nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har vært god tone! Kaller det kverulering pga fram og tilbake med detaljer, men du har rett i at det er lærerikt. Liker bare best å diskutere irl, er vel derfor jeg stort sett er tilskuer på forum:-p prøver slutte med det nå.

Men det er detaljene og fakta som teller vettu, ikke synsing og troing ;) Det fikk du jo bevist selv i denne tråden, sant? Du trodde jeg syntes og trodde, selv om jeg la ved fakta, du sjekket opp fakta og innså at jeg hadde rett. Det kunne like gjerne vært motsatt vei.

Og det flotte med slike disk/tråder, er at andre også lærer ved å lese de:) Ergo har vi to sammen skapt mer kunnskap enn om vi hadde snakka bare oss to i mellom irl.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 years later...
22 minutes ago, merethe said:

Får man kjøpt dette foret uten kylling? Min staff er allergisk se!

Hills ID har kyllingfrie fôr, men nå har det skjedd ganske mye på 10 år, så jeg anbefaler deg å sjekke ut nyere råd om fôr enn denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...