Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Nå har jeg lett , og lett , og lett, men jeg finner altså ingenting å gå ut i fra når det kommer til hvor mye v&h som er 'anbefalt dose' til valp.. Jeg har funnet tallene 4% av valpens vekt, og 2% av valpens antatte vekst som voksen. Men, når jeg da regner på det blir det jo to helt forskjellige tall (200g/400g). Hva ville dere gått ut i fra? *klø seg i hodet*

Skrevet

En mellomting kanskje, om det ikke er så stor forskjell. Når Terho var mindre tok jeg 4% av vekta hans for øyeblikket, nå som han er voksen er det 2% av vekta hans.

Skrevet

Jeg mener å huske at valper skal ha 4 % av kroppsvekt, mens voksne skal ha 2 % av kroppsvekt.

Jeg fikk ene min da hun var 6 mnd., og da fikk hun 2 % av antatt voksenvekt (og det ble litt mye, så hun la på seg).

I dag må hun ha litt mindre en 2 %, ellers fyker vekta opp :P

Jeg ville prøvd meg fram, for du ser fort om det blir mye eller lite :)

Skrevet

Da går jeg ut i fra ca 250 g (for det er lett å dele en 1/2 kg pølse i to :D ). For informasjonens skyld så fòrer jeg med kjøtt/tørrfor utenom.

Skrevet

"valpen" på ni måneder her får rundt en halvkilo daglig uten å være feit. Men jeg mistenker noget høy forbrenning i en kropp som vokser. Han er rundt ni-ti kilo nå. Flatten på 19 måneder får en kilo om dagen og er rett under 40 kilo, og goldenhannen jeg hadde fikk en halvkilo som voksen, og lå på 32-33 kilo. Så de er varierende. ;)

Skrevet

Flatten på 19 måneder får en kilo om dagen og er rett under 40 kilo

Like mye som min på 56-58 kg det :lol:

Som sagt varierer det veldig hvor mye hunden/valpen skal ha, oftest skal de ha mer som valper enn som voksne. Bare begynn på 250 g, så kutter du heller litt ned om du ser valpern blir rund.

• Like 2