Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpebilder!


soelvd
 Share

Recommended Posts

Jeg er jo så glad i å ta bilder (selv om det kanskje ikke ser sånn ut :P ) og spesielt siden disse valpene skal omplasseres er vi jo nødt til å ta bilder jevnlig. :) Så ser jeg alle har så fantastisk flotte valpebilder og det vil jeg og ha. Men å ta bilder av sort/hvite hunder er litt vanskeligere enn min brune. :lol: Hva legger vi de på, hva bør vi ha i bakgrunn, etc? Noen tips? Bilder til inspirasjon? Alle valpene har jo fått alfabetnavn, altså en på A, en på B, etc. Hadde vært morsomt å ha noen sånne bokstaver man kan legge ved siden av når man tar bilde, feks. Noen tips og ideer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags fotoutstyr har du?

Generelt sett så prøv og ungå ovenfra og ned bilder. Det er sjeldent pent.

Prøv å ta bilder ute i hundens mer naturlige omgivelse. Ved utebilder har man ofte mer enn lys nok, så lange lukkertider bør ikke by på problemer.

Gå ned på kne og ta bilder av hunden fra samme høyde eller t.o.m. nedenfra og opp bilder.

Sikkert MYE mer jeg kunne skrevet, men jeg synes du kanskje bør skrive litt om kunnskapene dine, og hva slags utstyr du har, samt informasjon om hva som evt. går galt når du tar bilder i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags fotoutstyr har du?

Generelt sett så prøv og ungå ovenfra og ned bilder. Det er sjeldent pent.

Prøv å ta bilder ute i hundens mer naturlige omgivelse. Ved utebilder har man ofte mer enn lys nok, så lange lukkertider bør ikke by på problemer.

Gå ned på kne og ta bilder av hunden fra samme høyde eller t.o.m. nedenfra og opp bilder.

Sikkert MYE mer jeg kunne skrevet, men jeg synes du kanskje bør skrive litt om kunnskapene dine, og hva slags utstyr du har, samt informasjon om hva som evt. går galt når du tar bilder i dag.

Jeg bruker et Nikon D40 med standardlinsen til vanlig, men nå må jeg låne et Canon. Vet ikke hvilket en gang. Valpene er bare 2 uker, så foreløpig blir bildene tatt inne i varmen. :) Jeg har ikke tatt så mye bilder, knipset villt på auto og håper på det beste, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, så bør du prøve å ta bilder med "Blenderprioritet". Snu programhjulet til "Av" på Canon.Still inn på laveste blenderverdi og ISO på rundt 200-400. Zoom inn så mye som mulig og ta bilde av hunden. Da skal du se at bakgrunnen blir "slørete" og fin mens hunden blir skarp.

Prøv deg litt frem og spør gjerne hvis du skulle stå fast :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, så bør du prøve å ta bilder med "Blenderprioritet". Snu programhjulet til "Av" på Canon.Still inn på laveste blenderverdi og ISO på rundt 200-400. Zoom inn så mye som mulig og ta bilde av hunden. Da skal du se at bakgrunnen blir "slørete" og fin mens hunden blir skarp.

Prøv deg litt frem og spør gjerne hvis du skulle stå fast :)

Tusen takk! :) Nå har vi kjøpt noen kule bokstaver, litt forskjellige duker som var superbillige, og noe andre greier :) Noen tips til farger til bakgrunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt ann på hvordan du ønsker bildene dine med tanke på bakgrunn.

Hvis jeg skulle kjøpt meg en hund og sett bilder av denne, så ville jeg ikke likt at bildene ser ut som om dem er tatt i et studio.

Jeg vil se bilder av hunden i sitt naturlige miljø mens dem leker/koser etc.

Hvis du tar bilder med lav dybdeskarphet (liten blenderverdi) så vil man se at bildet er tatt ute, samtidig som bakgrunnen ikke blir forstyrrende.

Er mange måter å gjøre dette på. Det første som slår meg er om du kanskje bør satse noen penger på en objektiv som passer slike situasjoner. Er ikke alltid en middels normalzoom/superzoom er brukenes.

Tar man mange like bilder hvor avstanden til motivet er noenlunde likt, så ville jeg invistert i et lyssterkt fast objektiv til formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt ann på hvordan du ønsker bildene dine med tanke på bakgrunn.

Hvis jeg skulle kjøpt meg en hund og sett bilder av denne, så ville jeg ikke likt at bildene ser ut som om dem er tatt i et studio.

Jeg vil se bilder av hunden i sitt naturlige miljø mens dem leker/koser etc.

Hvis du tar bilder med lav dybdeskarphet (liten blenderverdi) så vil man se at bildet er tatt ute, samtidig som bakgrunnen ikke blir forstyrrende.

Er mange måter å gjøre dette på. Det første som slår meg er om du kanskje bør satse noen penger på en objektiv som passer slike situasjoner. Er ikke alltid en middels normalzoom/superzoom er brukenes.

Tar man mange like bilder hvor avstanden til motivet er noenlunde likt, så ville jeg invistert i et lyssterkt fast objektiv til formålet.

Takk for gode tips. Nytt batteri er på vei, så neste gang jeg tar bilder vil det være med mitt eget kamera - og takk og lov for det, det var ikke morsomt å bruke noen andre sitt kamera :lol: Har tenkt på å investere i et bedre objektiv leenge. Vi tar for det meste bilder ute av dyr og mennesker i endel fart. Ofte på avstand, men prøver jo også å få fine bilder der de er stilt opp og vi står endel nærmere. Og det er vel omtrent det kameraet blir brukt til. Har du noe objektiv å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun objektiver fra Canons "L"-serie, og disse er dyre, så er nok kanskje ikke noe alternativ for deg?

Fastobjektiv gir deg uansett nesten uten unntak den beste kvaliteten samt lysstyrken i forhold til pris.

Objektiver i titusenklassen er i alle fall ikke noe alternativ. :lol: Takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du får veldig mye hvis du på død og liv ikke MÅ ha zoom. Etter at jeg kjøpte meg fast optikk så har jeg solgt allround zoomen min. Fast optikk er mye bedre og ikke minst på lysstyrke.

Du får en 50mm f/1.8 fra Canon til under 1000-lappen. Ikke den beste byggekvaliteten, men er skikkelig god optisk til prisen og lysstyrken er MYE bedre enn zoom objektivene.

Kjøpe du fast optikk så får du mye bra for en relativ liten slump penger. 35mm er også en fin brennvidde til ditt kamera. Du må gå litt lenger i fra for å ta såkalte "gruppebilder" men er samtidig et flott alternativ hvis du skal stå noen meter unna motivet.

Men lov meg å ikke kjøp noen såkalt superzoom ala 18-250mm etc for en billig penge. Fastobjektiver er mange ganger bedre enn disse optisk og lysstyrken er utklassende. Hvis du MÅ ha en telezoom/normal zoom så legg litt penger i potten slik at du får OK lysstyrke i samme slengen. Men mer deg at sistnevnte koster litt penger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...