Gå til innhold
Hundesonen.no

Trening av et surrehue


Cams
 Share

Recommended Posts

Siden det er så mange av dere her på forumet som er så flinke med trening, så tenkte jeg kanskje dere har noen tips til meg ang corgien min, Dakota? :P

Hun er et maks surrehue og det er vanskelig å få henne til å fokusere på ting. Hun gjør HVA som helst for godbiter, men fokuset blir lett distrahert, hun "juksesitter" og gjør mer eller mindre triks "halvferdig".

Når vi trener på å gå pent i bånd, så er det med en gang hun får belønningen så drar hun i båndet. Og så er det "på'n igjen" med å gå pent i bånd, og så belønning når hun har gått en liten distanse, og med en gang belønningen kommer så drar hun i båndet igjen.

Jeg skulle så gjerne ønske jeg hadde en hund som gjorde trikset skikkelig på første kommando, og ikke måtte si "sitt" 5-8 ganger før bikkja faktisk sitter ordentlig. Jeg føler mange ganger at hun egentlig ikke tar meg seriøst nok? Særlig også dette med at hun skal sitte før vi går ut av døren, og hun har ikke lov til å bare buse ut. Jeg må jo si "BLI" flere ganger før bikkja faktisk blir, og selv da om jeg tar noen skritt unna så ser jeg hun begynner å lette på baken, strekke seg for å titte ut døra og så tilslutt ta noen skritt. Vi har jo trent på bli, men når det faktisk gjelder så virker det som bikkja "glemmer" det?

Med Montana så er det stikk motsatt og hun er veldig flink med å smelle baken i bakken på første kommando. Jeg har stått for treningen på begge to, har jo ikke gjort noe anerledes.. :icon_confused:

Vet ikke om det hadde vært best med et filmklipp for å forklare best, både hvordan jeg trener og hvordan bikkja reagerer. Film kan isåfall fikses. Er det noen som har noen pointers til hvordan vi kan få hverdagslydigheten bedre? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Når du sier sitt fem ganger før hun endelig setter seg og hun får belønning for det, så er det jo akkurat det du belønner henne for. Å høre på 5./6. kommando. Hun trenger ikke høre med en gang, for hun får belønninga si uansett bare hun hører til slutt. Hun har ingen grunn til å skulle reagerer kjappere. Om hun er gira på godbiten og vil gjøre noe for den, så tror jeg du bør se på kriteriene dine jeg.

Hunder er ikke like, så selv om du har trent begge likt, er det ikke sikkert resultatet blir likt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La henne bli frustrert, si evt feil eller nei eller anna "feilsignal" i en helt rolig, nøytral tone. Prøv igjen når hun har roet seg, kanskje holder det å vente 2 sekunder, kanskje 2 minutter, avhengig av stressnivået hennes. Hvorfor mener du hun skulle gidde å sitte første gang hvis det ikke er det minste kjipt om hun ikke gjør som hun skal? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amiga og Dakota er alt for like :whistle:

Jeg har etterhvert lært meg til nå at om f.ex Issi feiler, Amiga også forsåvidt så sier jeg bare "Oooooooi" også bryter jeg med f.ex gå litt lengre bort med Amiga og få henne til å tilby/høre igjen. Å trene med klikker med Amiga har vært veldig greit, vi brukte det fra hun var liten så hun er veldig klar over at klikk betyr godbit og får opp fokuset mer og mer. Nå kan hun faktisk forskjell på dekk og sitt på første forsøk (og hun er 2 år :icon_redface: ) og hun ikke bare finner på å bite meg i tærna eller finne på andre ting som hun heller tror vi skal.

om du må mase 8 ganger så lærer jo Dakota seg som de fleste barn også, at de kan være stae og vrange og få det de vil tilslutt uansett. Har du f.ex leker du kan belønne med også? Amiga eeellsker drakamp, så jeg bruker det når jeg skal trene med hun, gjør hun det flott så leker vi og hun får opp motivasjon til å prøve igjen.

Amiga derimot vil helst ikke lære noe nytt fordi det er kjedelig så jeg har en liten kneik der for øyeblikket :P

du kan jo også f.ex gå litt tilbake da, til å lokke hun til å sitte og ikke si det mange ganger, få henne til å gjøre det litt mer frivillig og belønne, også legge på ordet igjen og se om hun synes det blir bedre da.

Menne, ang corgi og lydighet ser jeg jo nå en corgi som konkurerer i lydighet i USA, og jeg vet jo om flere i Sverige også som liker å trene ting, Amiga er mer Dakota typen, har ikke tid, bryr meg ikke, dette var kjedelig. Det er litt som å knekke en gåte, nå er Amiga straks 2 år og først nå igjen er hun intressert i å trene. Vi gikk masse kurs frem til hun var 10mnd og da sa det bare stopp, hun bare nektet.

Lykke til, har nå troen på at både Amiga og Dakota blir lydige jeg :thumbs:

Et siste tips kan jo være å f.ex dra på de hundekursa ved lørenskog stasjon, for å få litt input fra noen som ser dere + dakota lærer å jobbe selvom det er andre hunder i nærheten osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom sitt-kommandoen (eller andre kommandoer) ikke fungerer, og du må gjennta det mange ganger før det går igjennom så må ta du et steg tilbake og begynne "på nytt" uten bruk av kommando. Ta for eksempel fem minutter noen ganger om dagen der du kun trener sitt uten bruk av kommando. Når hunden skjønner tegninga, så legger du på kommando i det hunden setter seg. Etter hvert kan du bruke kommando for å få hunden til å sitte, for så i gi belønningen i etterkant.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette, det må være genene fra faren! :P Men ja, jeg ser også mye likheter blant de to på flere ting.

Takker for tips alle sammen, da får vi bare begynne på bunnen igjen og ta ting derfra. Så kan jeg eventuelt oppdatere her hvis jeg ser noen betydelig fremgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette, det må være genene fra faren! :P Men ja, jeg ser også mye likheter blant de to på flere ting.

Takker for tips alle sammen, da får vi bare begynne på bunnen igjen og ta ting derfra. Så kan jeg eventuelt oppdatere her hvis jeg ser noen betydelig fremgang.

Vi kunne jo møttes i påsken kanskje og trent litt sammen :) De har ekstremt mye likheter, merket jo det når jeg hadde de her :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...