Gå til innhold
Hundesonen.no

Fullformatkamera


Bellare
 Share

Recommended Posts

Er vel ca. ei veke for tidleg ute med tanke på at eg ikkje får vite om eg kjem inn på skulen eller ikkje før i neste veke. Men samma det.

Fikk beskjed om at om eg kom inn på skulen, så kom eg til og merke at mitt noværande kamera (Canon EOS 500D) får for lite pixlar etterkvart. Så er det nokon som har Canon fullformatkamera dei kan anbefale til under 15.000,-?

Har frå før av nokre objektiv, men er dette objektiv som er fyfy på fullformat, eller burde det gå bra? Blir heilt forvirra etter å ha googla der folk seier både ja og nei :icon_confused:

Canon EF – S 18 – 55 mm f/3.5 – 5.6 ll

Canon EF 75 – 300 mm f/4 – 5.6 lll

Canon EF 50 mm f/1.8 ll

Tamron SP AF 60 mm f/2.0 Di ll Macro 1:1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(har ikke canon)

Under 15.000 = Canon 5D mll, synes ikke det er så mye å lure på om du har 15k å bruke...?

Selvfølgelig? om det ikke er noe jeg har fått med meg, vil objektivene fungere å gi like gode bilder på freks. 5D...

minus er at du vil få mer vignetering med en fullformat brikke, noe du fikser i Lightroom e.l...

Kameraet har også innebygd vigneterings-korreksjon som stort sett gjør en god jobb...

18-55 / 3.5-5.6 objektivet (er det kit-objektivet?) vil vel neppe dra 5D opp til nye høyder akkurat men...

Men, jeg skjønte nok ikke helt, hva mener du med fyfy..?

Hva skulle vært bedre en 50mm F1.8 foreksempel? Konge objektiv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ca. ei veke for tidleg ute med tanke på at eg ikkje får vite om eg kjem inn på skulen eller ikkje før i neste veke. Men samma det.

Fikk beskjed om at om eg kom inn på skulen, så kom eg til og merke at mitt noværande kamera (Canon EOS 500D) får for lite pixlar etterkvart. Så er det nokon som har Canon fullformatkamera dei kan anbefale til under 15.000,-?

Har frå før av nokre objektiv, men er dette objektiv som er fyfy på fullformat, eller burde det gå bra? Blir heilt forvirra etter å ha googla der folk seier både ja og nei :icon_confused:

Canon EF – S 18 – 55 mm f/3.5 – 5.6 ll

Canon EF 75 – 300 mm f/4 – 5.6 lll

Canon EF 50 mm f/1.8 ll

Tamron SP AF 60 mm f/2.0 Di ll Macro 1:1

Om kameraet ditt har for lite pixler kommer ann på hvor store utskrifter du pleier å skrive ut. Med tanke på bildekvalitet så tjener du mer på og skifte ut evt. dårlig optikk enn å bytte kamera.

EF-S 18-55 passer IKKE til fullformat. Å da mener jeg rent fysisk. Dette gjelder alle objektiver av typen "EF-S".

Det kommer til å dukke opp en del brukte 5D Mark II på bruktmarkedet nå til rundt 10.000,- og under. Skaff deg også en pent brukt EF 24-70 f/2.8L så tror jeg du får både fullformat og kanskje verdens beste normalzoom objektiv til rundt 15.000,-

Selger du 500D med EF-S objektivet og kanskje 50mm f/1.8 så kan du bruke disse pengene til å spytte inn i summen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kameraet ditt har for lite pixler kommer ann på hvor store utskrifter du pleier å skrive ut. Med tanke på bildekvalitet så tjener du mer på og skifte ut evt. dårlig optikk enn å bytte kamera.

EF-S 18-55 passer IKKE til fullformat. Å da mener jeg rent fysisk. Dette gjelder alle objektiver av typen "EF-S".

Det kommer til å dukke opp en del brukte 5D Mark II på bruktmarkedet nå til rundt 10.000,- og under. Skaff deg også en pent brukt EF 24-70 f/2.8L så tror jeg du får både fullformat og kanskje verdens beste normalzoom objektiv til rundt 15.000,-

Selger du 500D med EF-S objektivet og kanskje 50mm f/1.8 så kan du bruke disse pengene til å spytte inn i summen. :)

Mulig det har med meir enn pixlane og gjere, men var i vert fall det eg fikk med meg når dei rasa gjennom det med kameraet. For vi skal vel gjennom ein god del emner gjennom det første året.

Takk for tipsa i vert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at Canons toppmodell (1Dx) til 60.000,- har 18mp. Altså mindre enn lillebroren 5D. :)

Krigen om antall pixler er for lengst forbi i mine øyne. Antall pixler har ingenting med bildekvaliteten å gjøre men oppløsningen. Har man 10mp så kan man fortsatt skrive ut store utskrifter.

Så fort 5D Mark III kommer i butikkene så skal vertfall jeg selge 5D Mark II kameraet mitt. Hvis du er interissert i dette så gi meg beskjed. Her snakker vi om et kamera som det blir tørket støv av to ganger i uken, og det finnes ikke ett eneste hakk eller ripe i kameraet av noe slag. Kameraet ser HELT nytt ut.

Er forsiktig med tingene mine jeg seru :)

Med på kjøpet får du også over 3 års "supersikring" som jeg har betalt. Dette dekker ALT av uhell med kameraet og helt uten egenandel. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en grunn til at Canons toppmodell (1Dx) til 60.000,- har 18mp. Altså mindre enn lillebroren 5D. :)

Krigen om antall pixler er for lengst forbi i mine øyne. Antall pixler har ingenting med bildekvaliteten å gjøre men oppløsningen. Har man 10mp så kan man fortsatt skrive ut store utskrifter.

Så fort 5D Mark III kommer i butikkene så skal vertfall jeg selge 5D Mark II kameraet mitt. Hvis du er interissert i dette så gi meg beskjed. Her snakker vi om et kamera som det blir tørket støv av to ganger i uken, og det finnes ikke ett eneste hakk eller ripe i kameraet av noe slag. Kameraet ser HELT nytt ut.

Er forsiktig med tingene mine jeg seru :)

Med på kjøpet får du også over 3 års "supersikring" som jeg har betalt. Dette dekker ALT av uhell med kameraet og helt uten egenandel. :)

Om eg kjem inn på skulen, så er det mulig eg er interessert ja! Du kan i vert fall gi eit lite pip når den tid kjem :)

Er instillingar og knappane veldig forskjellig frå halv- til fullformat, eller er det ganske likt og dermed enkelt å sette seg inn i det "grunnleggande" igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skrivende stund har jeg tatt 3.200 bilder med kameraet. I tillegg har jeg sikkert slettet en del bilder, så ca. 5.000 eksponeringer regner jeg med er tatt med mitt kamera, men det kan jeg sjekke ut nermere hvis det evt. blir interresant. :)

Er instillingar og knappane veldig forskjellig frå halv- til fullformat, eller er det ganske likt og dermed enkelt å sette seg inn i det "grunnleggande" igjen?

5D MK II er et tyngre og større kamera enn 500D Du vil merke at instillinger og slikt er lettere på et semiprofft kamera.

5D MK II er i en helt annen klasse enn 500D. Dessuten så er det støv/fukt sikkert. Med 5D MK II kan du ta helt OK bilder med ganske høye ISO verdier i forhold til 500D. Feks. 6400 ISO er null problem og 25.600 ISO gir helt OK bilder. Dette kan du bare drømme om at 500D klarer.

I det hele tatt et kamera som ikke kan sammenlignes med 500D over hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skrivende stund har jeg tatt 3.200 bilder med kameraet. I tillegg har jeg sikkert slettet en del bilder, så ca. 5.000 eksponeringer regner jeg med er tatt med mitt kamera, men det kan jeg sjekke ut nermere hvis det evt. blir interresant. :)

5D MK II er et tyngre og større kamera enn 500D Du vil merke at instillinger og slikt er lettere på et semiprofft kamera.

5D MK II er i en helt annen klasse enn 500D. Dessuten så er det støv/fukt sikkert. Med 5D MK II kan du ta helt OK bilder med ganske høye ISO verdier i forhold til 500D. Feks. 6400 ISO er null problem og 25.600 ISO gir helt OK bilder. Dette kan du bare drømme om at 500D klarer.

I det hele tatt et kamera som ikke kan sammenlignes med 500D over hodet.

Hvor mye skal du ha for det når du skal selge?

Jeg har 1D MK II, og lengter litt etter en nyere utgave (mindre kamerahus vel?) som er lettere å "ha med rundt" ... Mitt kamera veier... Mye. Det er svintungt og stort. Men det tar helt fantastiske bilder med sine 8mpx. Det begynner jo å dra på åra nå, men er enda "som nytt" siden jeg har tatt godt vare på det og kjøpte det hos en x-journalist som også hadde tatt godt vare på det. Men som sagt, så ønsker jeg meg noe lettere.

Ser lett for meg at de fleste kameraene i XD serien er fiiine :heart:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om kameraet ditt har for lite pixler kommer ann på hvor store utskrifter du pleier å skrive ut. Med tanke på bildekvalitet så tjener du mer på og skifte ut evt. dårlig optikk enn å bytte kamera.

EF-S 18-55 passer IKKE til fullformat. Å da mener jeg rent fysisk. Dette gjelder alle objektiver av typen "EF-S".

Det kommer til å dukke opp en del brukte 5D Mark II på bruktmarkedet nå til rundt 10.000,- og under. Skaff deg også en pent brukt EF 24-70 f/2.8L så tror jeg du får både fullformat og kanskje verdens beste normalzoom objektiv til rundt 15.000,-

Selger du 500D med EF-S objektivet og kanskje 50mm f/1.8 så kan du bruke disse pengene til å spytte inn i summen. :)

Du tror folk vil selge Mark II for et stk. 5D Mark 7D til 30,000kr? Haha.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror folk vil selge Mark II for et stk. 5D Mark 7D til 30,000kr? Haha.

??? :huh:

Hvor mye skal du ha for det når du skal selge?

Kommer ann på når jeg selger det så klart, så litt usikkert.

Kan komme tilbake til dette når 5D Mark III kommer i butikkene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier bare at det er svært få som kommer til å gå opp på 5D Mark 7D (evt. Mark III som de averterer det som) når de har 5D MK II. Det er en så mager oppgradering at det er i mot all logikk å ikke gå opp på 1Dx. Selv skal jeg og en god del andre av mine canonfolk gå over til Nikon D800/D800E og D4. Bestekompisen som får alt til veldig lav sum grunnet kontakter i Canon dropper de også, men da for mellomformat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier bare at det er svært få som kommer til å gå opp på 5D Mark 7D (evt. Mark III som de averterer det som) når de har 5D MK II. Det er en så mager oppgradering at det er i mot all logikk å ikke gå opp på 1Dx. Selv skal jeg og en god del andre av mine canonfolk gå over til Nikon D800/D800E og D4. Bestekompisen som får alt til veldig lav sum grunnet kontakter i Canon dropper de også, men da for mellomformat.

Nå er det vel ganske kjent at de nnye versjonen av 5D Mark II heter Mark III, og dette var nok en stor grunn til missforståelsen vil jeg tro.

Når man har optikk til rundt 60.000,- beregnet for fullformat, så bytter man ikke system uten videre, og det har jeg heller ikke lyst til. Ikke fordi Nikon bør være noe dårligere, men det er nå en gang Canon jeg har og det akter jeg å fortsette med.

Jeg kommer vertfall til å oppgradere til 5D Mark III og grunnen til dette er forbedrede ISO egenskaper og tilnermet samme autofokussystem som sitter i 1Dx. Skuddtakt er også blitt bedre. Etter salg av 5D MK II så vil MK III koste meg i underkant av 20.000,- og det er en sum jeg fint kan leve med.

Værtettingen skal også være forbedret, så her snakker vi om et kamera som "drar fra" dagens 7D med god margin sammenlagt med tanke på hva man får. Men prisen er som sagt veldig høy, men den vil synke på sikt. Jeg tipper priser ale 24.990,- innen året.

Hva andre velger å gjøre med tanke på oppgradering er meg klinkende likegyldig. Jeg har vertfall for lengst sluttet å se på antall pixler. Jeg vil ha bedre bildekvalitet fremfor oppløsning, for oppløsningen er mer enn god nok med 22mp.

Hvis Nikon for den samme eller bedre bildekvalitet fra sitt 36mp. D800 som nye 5D MK III med 22mp. samt de samme eller bedre ISO egenskaper så blir jeg mektig overasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I skrivende stund har jeg tatt 3.200 bilder med kameraet. I tillegg har jeg sikkert slettet en del bilder, så ca. 5.000 eksponeringer regner jeg med er tatt med mitt kamera, men det kan jeg sjekke ut nermere hvis det evt. blir interresant. :)

Høres bra ut :) Men korleis får eg sjekka det på mitt kamera? Kunne vert fint og vite til eg evt. selger mitt 500D :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...