Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har faktisk aldri hatt en hund som makulerer lekene sine. Tilogmed Oscar leker forsiktig med dem, aldri ødelagt en ball eller bamse. Så kommer Chingu i hus, og hun elsker å leke med baller og leker. Men de varer max 2 minutt før de er makulert så til de grader. Tilogmed en stor ball Oscar ikke har klart å lage et merke i, er skikkelig tykk og hard Tok henne bare sekunder å rive i fillebiter. Så fins det noen baller og slikt som tåler hunder som er slik? eller får jeg bare kjøpe billige tennisballer og tenke på det som forbruksvare ? hehe.

Regner med noen her inne også har hunder som behandler leker slik, og har dere funnet noe som faktisk holder ?

Skrevet

Jeg har også en som makulerer alt om hun får sjansen! Alt av merke Kong pleier å være litt mer solid. F. eks. de vanlige, røde kong-lekene, som jeg fyller med leverpostei og så putter i fryseren. Star mark sine leker er også god kvalitet.

Mye har også å gjøre med hvordan man lar hundene leke med lekene sine. Her i huset blir taulekene kun brukt til kontrollert drakamp sammen med meg. Samme med baller, de leker vi med ute, ved at jeg kaster og hun henter tilbake og leverer til meg. Etter lek blir de ryddet bort. Veldig mange gjør den feilen at de lar lekene ligge fremme, og da blir de jo kjapt tygget i stykker. Det sier seg jo litt selv at med den kraften de fleste hunder har i kjeven er kosedyr og lignende ett lett bytte. Her blir alt ryddet bort når jeg bestmmer det, før de begynner å ødelegge. Skal hun ha noe som kan ligge fremme som hun kan tygge på gir jeg henne heller ett bein.

Skrevet
Everlasting TreatBall synes jeg funker kjempeflott. Dama i butikken sa hun hadde hørt om en hund som hadde ødelagt den, resten av tilbakemeldingene var positive. Her har den overlevd shibatesten og mopsetesten, fortsatt nesten uten en skramme
Skrevet

Takk for tips :) Ja har hatt noen leker liggende fremme i senga til Oscar,han pleier hvile hodet på et par bamser når han sover. Han har aldri herja og lekt med dem inne, mer kosa med dem. Så tenkte ikke helt på det, nå er de fleste makulert av Chingu. Så kan ikke ha de liggende fremme slik lengre nei. Ute når vi kaster ball, så ødelegger hun den på vei tilbake til meg. Jeg rekker ikke få den før den er helt herpa hehe. Derfor jeg tenkte på om det fantes en ball som tåler litt mer :)

Skrevet

Kong-lekene pleier å holde litt lenger - men de tåler ikke alt de heller. Passer du på at lekene ikke er tilgjengelig hele tiden, men kun når dere skal leke, vil jeg tro kong-lekene skulle holde litt lenger.

Alle konger og alle tau. ellers har vi i alle fall her erfart at leker med MYE lyd (pip, grynt, etc) holder bedre.

Hos oss er det helt motsatt :P

Skrevet

Kong-lekene pleier å holde litt lenger - men de tåler ikke alt de heller. Passer du på at lekene ikke er tilgjengelig hele tiden, men kun når dere skal leke, vil jeg tro kong-lekene skulle holde litt lenger.

Hos oss er det helt motsatt :P

Åja:lol: Monti har per dags dato ikke ødelagt noe. Spist noen sokker, da. Men ikke ellers, tror jeg. Men Fanta var en skikkelig makuleringsmaskin. :P Og hun ødela aldri grisen sin feks. Vi oppfattet det sånn at hun ikke tygde så mye på den når den uansett gryntet nesten bare du kikket på den.. :lol:

• Like 1
Skrevet

Åja:lol: Monti har per dags dato ikke ødelagt noe. Spist noen sokker, da. Men ikke ellers, tror jeg. Men Fanta var en skikkelig makuleringsmaskin. :P Og hun ødela aldri grisen sin feks. Vi oppfattet det sånn at hun ikke tygde så mye på den når den uansett gryntet nesten bare du kikket på den.. :lol:

:rofl:

Leela har vel hatt tre grynte-griser som virkelig har fått gjennomgå :lol: Alle andre pipeleker skal også dø. Men Tussi-bamsen hun har hatt siden vi fikk henne er like fin - sett bort i fra at ørene er tygget av. Den skal bare koses med, fortenk :aww: Tennisballer og slikt har hun heller ikke ødelagt, men den ballen med pip i var vel død etter knappe 5 min. :rofl:

Beklager OT :icon_redface:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...