Gå til innhold
Hundesonen.no

Førstegangshund


Taz

Recommended Posts

Søskenbarnet mitt som er 14 år skal få seg en Border Collie/akita blanding.

Hun får den gratis.

De bor i leilighet.

(Nå sier jeg ikke at folk som bor i leilighet ikke

burde få hund, men det krever mer av en hundeeier, spesielt

hvis blandingen er så aktiv)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært borti en sånn blanding før, fra den var 4 mnd's valp til den var året gammel.

Krevde ekstremt mye trening og sosialisering, heldigvis var den hos en familie som hadde kapasitet til å kurse, trene og søke hjelp.

Er nok ikke den enkleste hunden å starte med og den passer også dårlig til en fjortenårings behov og livsttil i og med at man må jobbe så mye som man må. Men klart, det er også en sjanse for at ting kan gå bra, om blandingen får de riktige egenskapene i passe porsjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke en førstegangshund, nei. Selvsagt kan det gå bra, men jenten er tross alt bare 14, og har aldri hatt hund før. Hvordan er det med foreldre? Har de masse erfaring?

Som sagt, - man vet jo aldri. Kanskje det utvikler seg til en drømmehund hos henne. Men tør man å ta sjansen på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ER nok ikke den blandingen jeg hadde anbefalt en 14 årig førstegangskjøper...

Jeg vil anbefale alle førstegangskjøpere til å kjøpe renraset hund av erfaren oppdretter, slik at de kan få mye oppfølging og veiledning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Silje.. det kan hende hun får en del problemer med en slik blanding.. Hvorfor får hun den gratis?

Kanskje du kan opplyse foreldrene om hva slags hunder det egentlig ligger i den blandingen, og få de til å ringe noen oppdrettere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun vil ha en billig hund, så finnes det da andre alternativer. Det er da flere som selger billige blandinger (eller gir bort), også mens de er små valper. Ville ikke anbefale den blandingen nei, men men.. Får håpe du får snakket henne til vett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg snakket jo med de,og anbefalte en Sheltie som førstegangshund, og joda de var enige i det. Så jeg trodde jo de skulle få en Sheltie, helt til jeg snakket med lillesøs i dag, for de hadde vært å sett på valpen.

Men noen her som vet om noen bra sider som sier litt om ulempene om begge rasene?

Skal printe ut og gi det til dem, nytter ikke om jeg bare sier det rett til dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent generelt: Border collien er ikke et kjæledyr, den er en arbeidende gjeterhund. Border collien er det nærmeste man kommer en arbeidsnarkoman når det gjelder hunder, og de må å ha en jobb å gjøre. Hva denne jobben består av er mindre viktig, og det trenger slett ikke være gjeting. Borderen trives godt også med lydighet, bruks og agility. Det som imidlertid er viktig å være klar over er at dersom Border collien ikke får noe å jobbe med, vil den mest sannsynlig bli ekstremt destruktiv. Den vil da selv finne seg arbeid, og det den ender opp med er ting vi mennesker helst ikke vil den skal gjøre, f,eks:

Gjete barn, biler, sykler eller hva annet som rører på seg.

Grave opp hagen.

Tygge i biter alt den finner i huset eller på gårdsplassen.

Bjeffe på alt som rører seg

Hentet fra http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er det som er litt trist med valpetiden, de blir så raskt store😄 Her blir det kanskje litt størrelse også, ganske store poter😍 Treningstips for sommeren: start på skiltene i RL, ta ett og ett om gangen. Sånn, trenings-sommeren er i boks😄
    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
    • Jeg tror nok løsningen her er å være tålmodig, og gi ham tid til å forstå hva som er forventet av ham. Du har åpenbart en matmotivert hund, som i seg selv er en stor fordel i lydighetstrening Vær nøye med å ikke gi godbit før han viser ønsket atferd, og gjør nok repetisjoner slik at han forstår mønsteret.    Gi det litt tid, så forstår han at det ikke hjelper å hoppe etter godbiten for å få den, iallfall!
    • Jeg har en hund som er veldig glad i mat og alt med mat skaper stress. Lydighet er vanskelig fordi uten godbiter så vil han ikke gjøre noe og med godbiter så blir han så stressa og kun opptatt av godbit og da hører han ikke etter hva han skal gjøre. Hvordan kan jeg trene lydighet da? Han liker ikke leker så det utgår. Han er ikke stresset uten mat men med en gang mat er med i bildet så stresser han fullt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...