Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjerneskade e.l på hund


Recommended Posts

Noen som har erfaring med dette, vet om det forekommer ofte og i såfall av hva osv.

Har ei venninne som mistenker dette på hunden sin. Hun føler selv han er på et helt annet nivå mentalt enn han burde vært nå (ca 1 år). Han ter seg mer som en valp enn noe annet, jeg har sett han og tenkte selv at det var fryktelig mye valp i hunden.

- Noen av greiene hun reagerer på er dette:

Trenger samme tålmodighet og tid som en 4 mnd gammel valp ved innlæring, og sånn har det alltid vært.

- Valpepelsen er fremdeles ikke borte.

- Han har en testikkel som bare henger og dingler i skinnet, altså ingenting annet enn skinnet som holder den på plass. den andre er normal. Hun har snakket med vet ang dette, men h*n sa det var helt normalt (storfe-vet).

- Han får noe slags blackout, altså han kan være midt i lek, så plutselig stopper han, stivner, å stirrer tomt foran seg med store pupiller i noen sek.. Så er det tilbake til det normale, og han har ikke mistet noen ting, ifølge han selv. Starter nøyaktig der han slapp

- Enda ikke husren, han fatter ikke poenget med det. Har ikke hatt uhell siden før jul, men når han har uhell så bare reiser han seg fra der han ligger, tar noen skritt fram og tisser. Like ubekymra som en valp. Kan også finne på å reise seg og bare tisse der han lå.

- Han har enda ikke begynt å markere, både løfter på foten og tisser som ei "tispe", men ikke markering. Tisser en gang på starten av turen for å tømme tanken, og en gang på slutten av turen ca.

Forøvrig er det en ekstremt lykkelig hund, men når noe først "plager" han, så setter det seg enormt! Da er det verdens undergang liksom.

Han var forresten uten puls noen minutter som nyfødt!

.

Og er det noen som vet av veterinærer som kan ha peiling på dette?

Vet ikke helt hva annet jeg kan si, så dere får heller spørre om det er flere detaljer dere må ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet kan hunder ha de fleste sykdommer og lyter som mennesker har. De fleste dør derimot tidlig. Tispa støter syke valper fra seg, i valpekassa er det en kamp om patten, etc. Feiler du der, dør du. Det med stirringn høres litt ut som epilepsi. Valpepels og valpeatferd trenger ikke å bety noe som helst. Enkelte hunder er veldig treige med mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prinsippet kan hunder ha de fleste sykdommer og lyter som mennesker har. De fleste dør derimot tidlig. Tispa støter syke valper fra seg, i valpekassa er det en kamp om patten, etc. Feiler du der, dør du. Det med stirringn høres litt ut som epilepsi. Valpepels og valpeatferd trenger ikke å bety noe som helst. Enkelte hunder er veldig treige med mye :)

Takk for svar! :) Og ja, det kan jo hende. Jeg har selv tenkt epilepsi, siden jeg selv har opplevd det på hund. Og kanskje er han bare veldig treg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han var uten puls i noen minutter da han ble født, kan det godt være at han har en liten hjerneskade som følge av for lite oksygen til hjernen, dette finner vi i mennesker også. Jeg vet ikke om epilepsi kan forårsakes av oksygenmangel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han var uten puls i noen minutter da han ble født, kan det godt være at han har en liten hjerneskade som følge av for lite oksygen til hjernen, dette finner vi i mennesker også. Jeg vet ikke om epilepsi kan forårsakes av oksygenmangel?

Epilepsi kan man få av så usannsynlig mange grunner. Og hvis det er en "feil" i hjernen så tipper jeg det videre kan føre til epilepsi. Hm er ikke godt å si dette altså! Og ja man finner jo dette på mennesker.. Hun skal uansett til vet med han altså, bare greit å få synspunkter og kanskje anbefalinger om vet el som kan ha peiling!

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også epilepsi når jeg leste det du skrev. MYE av det du skriver kjenner jeg igjen i Fanta. Og der antok dyrlegen at det kunne være epilepsi (hun hadde feks de samme stoppe og stirre-greiene) men vi til MR først for å utelukke hjerneskade. Nå ble hun aldri behandlet for epilepsi siden vi ikke så noe mer til de stirregreiene før hun ble omplassert, men poenget er at vi hadde mange av de samme symptomene og da var MR første bud, fant vi ingenting der skulle vi prøve epilepsimedisin. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som huseieren min sin hund... Han er 9 år gammel og med hjerneskade, og har epilepsi som følge av det.

Sier du det altså.. :/ åssen fikk han konstantert hjerneskade på hunden? Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far tok til seg en valp før min tid, etter moren ikke tok den til seg. Denne var svært "merkelig" hele livet, å tillslutt kunne den bite osv uten noe som helst grunn. Pappa har hatt mange hunder opp igjennom årene, så tror ikke den kun var "ulydig osv". Denne ble avlivet rett før den rundet året da vætriner var enig at den hadde en hjerneskade. Tror ikke de tok noen prøver, men alle som kjente hunden mente det var noe fryktelig galt. Veldig snill, men kunne gå på vegger, fikk plutselig problemer med å drikke/spise, kunne ligge helt alene å plutselig hoppe opp å knurre å glefse osv...

Jeg har også tulla litt med at Chihuahuaen er litt mentalt tilbakestående. Å er faktisk litt usikker på om alt er som det skal inne i det lille hodet hans. Han takler ikke å være på besøk, gjemmer seg å blir skikkelig satt ut. Hjemme er han en helt annen hund, trygg og sosial mot de som kommer på besøk. Han har også sine ting han "må" gjøre iløpet av dagen. Han blir helt tulllete om han ikke får sin daglige kose/lekestund som består av at han gjømmer seg under senga for mamma, å hun skal prøve å "fange han".... det klarer hun tilslutt, å da skal de kose til han blir lei. Skjer ikke dette går han rundt å sutrer og ser veldig trist ut. Han har mange skike fakter, kommer desverre ikke på noe annet nå. Men dette var veldig OT ser jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far tok til seg en valp før min tid, etter moren ikke tok den til seg. Denne var svært "merkelig" hele livet, å tillslutt kunne den bite osv uten noe som helst grunn. Pappa har hatt mange hunder opp igjennom årene, så tror ikke den kun var "ulydig osv". Denne ble avlivet rett før den rundet året da vætriner var enig at den hadde en hjerneskade. Tror ikke de tok noen prøver, men alle som kjente hunden mente det var noe fryktelig galt. Veldig snill, men kunne gå på vegger, fikk plutselig problemer med å drikke/spise, kunne ligge helt alene å plutselig hoppe opp å knurre å glefse osv...

Jeg har også tulla litt med at Chihuahuaen er litt mentalt tilbakestående. Å er faktisk litt usikker på om alt er som det skal inne i det lille hodet hans. Han takler ikke å være på besøk, gjemmer seg å blir skikkelig satt ut. Hjemme er han en helt annen hund, trygg og sosial mot de som kommer på besøk. Han har også sine ting han "må" gjøre iløpet av dagen. Han blir helt tulllete om han ikke får sin daglige kose/lekestund som består av at han gjømmer seg under senga for mamma, å hun skal prøve å "fange han".... det klarer hun tilslutt, å da skal de kose til han blir lei. Skjer ikke dette går han rundt å sutrer og ser veldig trist ut. Han har mange skike fakter, kommer desverre ikke på noe annet nå. Men dette var veldig OT ser jeg :P

Ikke OT egentlig! Takk for at du deler erfaringer :) Veldig greit å få forskjellige synspunkter på dette egentlig, så hun kan ha litt å gå ut i fra sånn sett. Vet blir det jo seff uansett, men erfaringer er alltid godt å se på liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delene med innlæring som en på 4 mnd (nei, egentlig dårligere evne her) og valp hele tiden, verdens undergang om noe skjer osv har jeg i Gry her også. Sitter som en valp, med de laaaaange beina sine stikkende i alle retninger gjør hun også. hihi. Og jeg har vel bare konkludert med at hun bare er litt treg.... :P Litt enkel? Kan man vel si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av disse tingene høres jo ut som min valp som snart er 11mnd. Men utenom det syns jeg også at det høres ut som epilepsi, uten at jeg har peiling på epilepsi hos hunder, men vet hva det går ut på hos mennesker.

Veeeldig OT: men dyr som går på epilepsi medisin, har de samme bivirkninger som mennesker? Tenker vondt i hodet, svimmelhet, trøtthet o.l. Bare tenker om en hund får slike bivirkninger, om det kan være noe behagelig hvis de har kraftig "hodepine" hele tiden, sånn som mennesker kan ha?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av disse tingene høres jo ut som min valp som snart er 11mnd. Men utenom det syns jeg også at det høres ut som epilepsi, uten at jeg har peiling på epilepsi hos hunder, men vet hva det går ut på hos mennesker.

Veeeldig OT: men dyr som går på epilepsi medisin, har de samme bivirkninger som mennesker? Tenker vondt i hodet, svimmelhet, trøtthet o.l. Bare tenker om en hund får slike bivirkninger, om det kan være noe behagelig hvis de har kraftig "hodepine" hele tiden, sånn som mennesker kan ha?

veldig vanlig bivirkning er trøtthet og dårlig balanse/svimmelhet.. Min hund fikk disse bivirkningene av epilepsimedisinen. Så ille at han knapt kunne gå ned trappa på det verste! For han tryna bare.

Ellers, takk for svar dere! det er jo veldig vanskelig å vite om han bare er treg av natur, eller om det ligger noe verre bak. Eller om han bare er sånn. Epilepsi virker jo forsåvidt litt sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har epilepsi selv, og slik reagerer jeg ved enkelte anfall. Stopper opp og mister helt tråden på hva jeg driver med.

(nå er jeg "frisk", en stund siden sist nå.)

Hunden jeg hadde i barndommen hadde også epilepsi. Hun fikk både kramper og slike små anfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...